امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9641 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

فتح اللهی در اختتامیه جشنواره مشکات؛

نوسازی شهر بدون مشارکت شهروندان، کالبدی بی روح است/تقدیر از برگزیدگان بخش سیما و هویت شهری جشنواره مشکات

خبرایران:مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در مراسم اختتامیه جشنواره مشکات که در تالار ایوان شمس برگزار شد، گفت: نوسازی شهری بدون حضور و مشارکت شهروندان، کالبد بی روحی می شود که جز یک زندان مدرن تعریف دیگری نخواهد داشت.
نوسازی شهر بدون مشارکت شهروندان، کالبدی بی روح  است/تقدیر از برگزیدگان بخش سیما و هویت شهری جشنواره مشکات

به گزارش خبرایران ازروابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، عبادله فتح اللهی در مراسم اختتامیه جشنواره مشکات با اشاره به این که نوسازی شهر با نگاهی ساده همچون هر امر دیگری یک پدیده ذاتی است، گفت: شهر نیز همچون موجودی زنده، دارای حیات است و می بایست به تناسب خواسته ها، نیازها و توقعات شهروندان تغییر نماید.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، نوسازی را فلسفه ی حیات شهر دانست و اظهار داشت: رابطه متقابل نوسازی و انسان، رابطه ای متناظر و یک به یک است، لذا شهر متناسب با نیازهای هر نسل نسبت به نسل پیشین، نیازمند خودآرایی، خودآراستگی، تغییرات بینادین ظاهری و بعضاً کالبدی می باشد.

وی  افزود: همزمان با ازیاد جمعیت، تشدید آمد و شد، پدیدار شدن مشاغل مختلف، پیچیده شدن زندگی شهری و ... همواره نیاز داریم تا محیط زندگی خود را متناسب با توقعات و آرمان های جدید، نوسازی کنیم.

فتح اللهی ضمن اشاره به مباحث چالشی میان جامعه شناسان و شهرسازان بر ضرورت توجه به گذشته و پیشینه های تاریخی و همچنین پیش بینی نیازهای نسل آتی در فرآیند نوسازی شهری تأکید کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: اگر بخواهیم امروز در بحث نوسازی حرفی جدی داشته باشیم، این امر بدون توجه به بعد انسانی و در نظر گرفتن شرایط گذشته، حال و آینده، میسر نخواهد شد.

وی هدف از برپایی جشنواره مشکات را همگن ساختن و همراه کردن کالبد شهر با نیازهای روحی، روانی، فکری، فرهنگی و خلاقیت های شهروندان دانست و ضمن تقدیر و تشکر از تمامی مشارکت کنندگان در این جشنواره، تأکید کرد: نوسازی شهر بدون مشارکت مردم، کالبد بی روحی می شود که جز یک زندان مدرن برای کسی تعریف دیگری نخواهد داشت.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خاتمه سخنان خود، افزود: بنا به رهنودهای شهردار تهران همه ی معاونت های شهرداری از جمله سازمان نوسازی مأموریت های خود را در این بستر تنظیم می کند که نوسازی را مبتنی بر ایده و تفکر و آرمان های شهروندان ساکن در محلات این شهر تنظیم نماید.

در ادامه این مراسم ابوالفضل رفیع، مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و هدف از برگزاری جشنواره آموزشی و ترویجی مشکات را ایجاد یک جریان فرهنگی برای حضور بیشتر شهروندان در اداره شهر و بهره‌مندی از ایده‌ها و نظرات شهروندان عنوان کرد.

مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، کشور ایران را یکی از شهری ترین کشورهای جهان دانست و گفت: 75% از جمعیت کشور در کلانشهرها و شهرها زندگی می کنند و سبک زندگی روستا‌ها نیز سبک زندگی شهری است چرا که روستانشینان نیز تقریباً به تمامی امکانات شهرها دسترسی دارند.

رفیع خاطرنشان کرد: موضوع شهر نشینی علاوه براینکه رفاه و آسایش ایجاد کرده، در کنار آن نگرانی‌های جدی هم ایجاد کرده که این معضلات موجود در کلانشهر‌ها و تهران زندگی را برای شهروندان مشکل کرده است.

وی آلودگی هوا را یکی از معضلات کلان شهر‌ها عنوان کرد وگفت: امروزه آلودگی هوا بیمارهای بسیاری را ایجاد کرده و معضل ترافیک برای مردم مشکل ساز شده است.

رفیع افزود: برخی دیگر از مشکلات شهروندی به سیما، هویت و مبلمان شهری برمی گردد. البته وضعیت تهران در این زمینه طی سال های اخیر پیشرفت‌های نیز داشته است.

مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران با اشاره به اقدام جدید سازمان زیباسازی شهر تهران و اجرای طرح "نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر"، افزود: یک رویداد فرهنگی قابل تقدیر با نام نگارخانه شهری در تهران به وجود آمده است. بیلبوردهای که می‌توانند در آمدزا باشند به این نگارخانه اختصاص داده شده‌اند و این امر احترام به شهروندان است.

وی این موضوع را که شهروندان روز خود را با سیمای بصری زیبای شهر آغاز کنند، حق مردم دانست.

رفیع با اشاره به طرح‌های جدیدی که در شهر تهران به بهره برداری رسیده است عنوان کرد: شهرداری تهران در امر زیبا سازی شهر طرح‌های قابل تقدیری داشته است از جمله پل طبیعت که از بهترین بناهای دنیا معرفی شده است.

وی تصریح کرد: در هر حوزه‌ای که ورود پیدا کنیم مدیریت شهری تلاش کرده تا شهروندان از زندگی درشهر لذت ببرند و البته این از وظایف آنان است که به بهترین شکل ممکن شهر را اداره کنند. ولی تجربه نشان می‌دهد شهر در صورتی بهتر اداره می‌شود که شهروندان مشارکت داشته باشند و سعی کنند با حضورشان به زندگی بهتر در شهر کمک کنند.

این مقام مسئول  ادامه داد: اگر این ۱۲میلیون نفری که روزانه در تهران حضور دارند به امور شهر بی‌تفاوت باشند به طور قطع ما وضعیتی نا‌به سامان خواهیم داشت.

مدیر کل آموزش‌ های شهروندی شهرداری تهران افزود: یکی از اهداف مشکات این است که شهروندان حضور فعال و پویایی در شهر داشته باشند.

رفیع با اشاره به اینکه رویکرد مدیریت شهری در تهران محله محوری است ، خاطر نشان کرد: وقتی رویکرد محله‌ای در شهر وارد باشد یعنی اینکه شهروندان علاقه‌مند به امور شهر باشند به بهبود شرایط شهری کمک کنند.

وی عنوان کرد: از ۷۰۰ هزار اثری که به دست ما رسید ۴۰۰ هزار اثر داستان کوتاه بود که نکات بسیار دقیق و جالبی داشت و ما را بر این داشت که هر سال جشنواره را توسعه دهیم تا بتوانیم که مشارکت بیشتری داشته باشیم و به طور قطع این بهترین راه برای مدیریت شهری است.

شایان ذکر است جشنواره سوم مشکات با مشارکت معاونتها، سازمانها و شرکتها و شهرداری های مناطق شهرداری تهران با محورت ارتقای مشارکت شهروندان در ماموریت های مدیریت شهری در سال 1393 برگزار گردید که با پایان داوری آثار ارسالی به دبیرخانه های موضوعی جشنواره در اسفندماه 1393، مراسم اختتامیه هریک از سرفصلهای موضوعی آن در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می شود.

 سرفصل سیما و هویت شهری این جشنواره با مشارکت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، سازمان نوسازی شهر تهران و سازمان زیباسازی شهر تهران ترتیب یافته بود که مراسم اختتامیه آن به میزبانی سازمان نوسازی شهر تهران برگزار شد و طی آن از شهروندان صاحب اثر در سرفصل سیما و هویت شهری جشنواره مشکات تقدیر به عمل آمد و جوایز نقدی به برگزیدگان اعطا گردید.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب