امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9644 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲:۴۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر سرسنگی خبرداد؛

راه‌اندازی ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان و مدرسه تئاتر ایرانشهر/اجرای ارکستر فیلارمونیک خانه هنرمندان در ایام آزادسازی خرمشهر در کویت/ فقط به مدیریت خانه هنرمندان فکر می کنم

خبرایران: مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رییس تماشاخانه ایرانشهر در خصوص شایعاتی مبنی برنامزد شدنش برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه مدتی است شاهد انتشار شایعات و مطالبی غیرواقعی هستیم و من به عنوان یک مدیر فکر و ذکرم اجرای آثار مناسب و مدیریت خانه هنرمندان است.
راه‌اندازی ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان و مدرسه تئاتر ایرانشهر/اجرای ارکستر فیلارمونیک خانه هنرمندان در ایام آزادسازی خرمشهر در کویت/ فقط به مدیریت خانه هنرمندان فکر می کنم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «افتتاح ساختمان جدید خانه هنرمندان ایران، اعلان برنامه های آتی خانه هنرمندان ایران و مدرسه تئاتر ایرانشهر» صبح امروز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۹۴، با حضور«دکترمجید سرسنگی» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رییس تماشاخانه ایرانشهر، «منوچهر اکبرلو»، «داوود کیانیان»، «یدالله وفاداری»، «وحید لک» و اصحاب رسانه، در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار ودراین نشست خبری «دکتر مجید سرسنگی» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رییس تماشاخانه ایرانشهر درخصوص راه ‌اندازی مدرسه تئاتر ایرانشهر اظهارداشت: خوشحالم بگویم، طبق وعده‌هایی که پیش از این داده بودیم با همکاری آقایان اکبرلو، کیانیان و یدالله وفاداری که همگی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعال هستند، به زودی مدرسه تئاتر ایرانشهر راه‌اندازی شود. می‌دانیم که آموزش تئاتر در کشور ما از دانشگاه شروع می‌شود و در دوره‌های تحصیلی نظام هدفمندی برای کشف استعداد وجود ندارد؛ اما تلاش ما این است که با راه‌اندازی این مجموعه و شناسایی استعدادها از سنین نوجوانی دانش‌آموزان مستعد را تحت آموزش قرار دهیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران تصریح کرد: برای راه‌اندازی این مدرسه دو مکان مورد نیاز ما است که تالار انتظامی و تماشاخانه ایرانشهر برای کلاس‌های عملی در نظر گرفته شده و برای فضای کلاسی و کارگاه‌ها نیز از خانه هنرمندان۲ که به زودی افتتاح خواهد شد استفاده خواهیم کرد.

وی درخصوص راه‌اندازی ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان نیز خاطرنشان کرد: بعد از ۴ سال پیگیری توانستیم ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان ایران را خریداری کنیم که در ضلع شمالی پارک هنرمندان قرار دارد و در ۶ طبقه و ۱۲ واحد در چند روز آینده افتتاح خواهد شد. قرار است این ساختمان به مرکز اداری انجمن‌ها و همچنین برپایی گالری‌ها و کارگاه‌های آموزشی اختصاص یابد و از آنجا که اعتقاد داشتیم باید برای ۱۰ سال آینده به رشد خانه هنرمندان فکر کنیم، شهرداری این مکان را به قیمت ۶ میلیارد تومان خریداری و به ما واگذار کرده است. سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز قرار است برای تجهیز آن به ما کمک کند.

سرسنگی ادامه داد:غیر از این سازمان مذاکراتی با شهرداری منطقه ۱۲ نیز انجام شده تا سرای کاظمی که در این منطقه قرار دارد به خانه هنرمندان اختصاص پیدا کند تا در آنجا هم بتوانیم کار فرهنگی کنیم و قرار شده در پیاده‌روهای خیابان ۱۷ شهریور هم فضایی در اختیارمان قرار گیرد. در حال حاضر نیز در مجموعه سعدآباد برنامه‌های فرهنگی-هنری در حال انجام است. در منطقه ۶ نیز یک آمفی‌تئاتر وجود دارد که با مالک آن صحبت‌هایی انجام شده و قرار است این سالن نیز به خانه هنرمندان اضافه شود.

وی در خصوص دیگر فعالیت‌های خانه هنرمندان هم گفت: به تازگی ۳ کتاب با عنوان‌های فضای شهری در هنر و ادبیات، اقتصاد هنر و قرآن و هنر منتشر شده که تا چند روز آینده به علاقه‌مندان ارائه خواهد شد. همچنین سی‌دی مجموعه نشست‌های جامعه‌شناسی هنر را هم منتشر کرده‌ایم. یکی دیگر از اقدامات خانه هنرمندان پروژه Ebock است که کتاب الکترونیکی انسان و فرهنگ نام دارد و شماره اول و دومش منتشر شده است و از دیگر برنامه‌های پژوهشی چندماه آینده خانه هنرمندان نیز می‌توانم به برگزاری نشست‌های هنر و زندگی روزمره شهری در ۱۲ جلسه، همایش هفته پژوهش سینما در هفته اول خردادماه، برگزاری سلسله نشست‌های هنرمند در شهر در ۱۰ جلسه، همایش هنر و خاطره در آخر تیرماه، همایش قرآن و هنر۲، سمینار هم‌اندیشی تحول در نظام دانشگاهی هنر که با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در خردادماه برگزار می‌شود اشاره کنم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، درباره دیگر برنامه‌های خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر ابراز داشت: برگزاری سمینار هم‌اندیشی بررسی حق مولف، برنامه شب‌های ایرانشهر، گرفتن امتیاز مجله فرهنگی هنری «شیوه» که مبانی نظری فرهنگی هنری را بررسی می‌کند، دعوت از اساتید برجسته فلسفه هنر برای برگزاری مسترکلاس‌هایی برای استادان و دانشجویان دکترا و همچنین حضور در نمایشگاه کتاب با همکاری خانه کتاب نیز از دیگر برنامه‌های خانه هنرمندان خواهد بود.

وی درباره فعالیت‌های ارکستر فیلارمونیک خانه هنرمندان گفت: ارکستر فیلهارمونیک خانه هنرمندان در ایام آزادسازی خرمشهر قرار است به کویت سفر کند و قطعاتی را درباره فتح خرمشهر اجرا کند. این اولین سفر بین‌المللی ارکستر فیلهارمونیک خواهد بود. همچنین امسال در معاونت فرهنگی هنری خانه هنرمندان در تدارک برگزاری جشنواره هنر تهران هستیم که در نوع خودش از اولین‌ها است چون همه انجمن‌ها قرار است در آن اثار برجسته خود را به نمایش بگذارند. همچنین نمایشگاهی از آثار رضا حسینی نیز ۲۵ اردیبهشت‌ماه افتتاح خواهد شد. از دیگر برنامه‌های خانه هنرمندان برپایی هفته فرهنگی کشورهای نوردیک که شامل کشورهای سوئد، دانمارک، فنلاند و نروژ از ۱۶ خرداد است و همچنین برگزاری نمایشگاه نقاشی‌های جواد عقیلی به مناسبت ماه رمضان خواهد بود.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران افزود: با همکاری انجمن عکس و دفاع مقدس قرار است نمایشگاه عکس و نقاشی درخانه هنرمندان برپا شود. همچنین اردیبهشت و خرداد نیز تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان میزبان جشنواره تئاتر دانشگاهی خواهد بود. از فعالیت‌های جدی خانه هنرمندان در سال جدید افتتاح خانه هنرمندان در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف است که در حال حاضر خانه هنرمندان تربت حیدریه، کرمانشاه، تبریز، سنندج، سبزه‌وار، یاسوج، قزوین و کیش افتتاح شده و یا در حال بررسی و تکمیل تجهیزات برای افتتاح است.

رییس تماشاخانه ایرانشهردر ادامه درباره تعاونی مسکن هنرمندان عنوان داشت: به تازگی اجازه خرید زمینی به مساحت ۹ هزار مترمربع در منطقه ۲۲ تهران را دریافت کرده‌ایم که به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان خریداری شده است و قرار است نحوه پرداخت اقساط آن به صورت ۳۵ درصد نقد و ۶۵ درصد در اقساط ۳۶ ماهه صورت گیرد. ظرف یک ماه آینده کار خرید این زمین به پایان خواهد رسید و از دیگر برنامه‌های خانه هنرمندان برپایی گالری دائمی تخصصی عکس تئاتر است. همچنین به زودی جلسات پخش فیلم‌تئاتر، نقد آثار نمایشی و برپایی کارگاه‌های آموزش تئاتر نیز راه‌اندازی خواهد شد. همچنین تا یکی دو ماه دیگر نیز مکانی به عنوان کتابخانه و قرائتخانه در خانه هنرمندان برای نقد و بررسی کتاب راه‌اندازی خواهد شد.

 مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درخصوص اجرای برخی نمایش‌های ضعیف در تماشاخانه ایرانشهر توضیح داد: من وظیفه‌ای در قبال تئاتر کشور دارم و دوست دارم با توجه به تعمیرات تئاتر شهر و بازسازی تالار مولوی از برخی دوستانی که سال‌ها نتوانستند نمایشی به صحنه ببرند و یا فضا برای اجرای کارشان فراهم نیست حمایت کنم. قطعا تالار مولوی تا مهرماه آماده بهره‌برداری خواهد شد و بعد از آن است که به نظرم وضعیت ایرانشهر مانند سابق خواهد شد؛ اما الان وظیفه خودم می‌دانم که به برخی آثار سالن اجرا بدهم.

وی پیرامون شایعاتی مبنی بر اینکه قصد نامزد شدن برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را دارد، توضحیحاتی داد و گفت: متاسفانه مدتی است شاهد انتشار شایعات و مطالبی غیرواقعی هستیم. عده ای در گام اول تلاش کردند کام جشنواره تئاتر دانشگاهی را تلخ کنند و حالا شایعاتی مبنی بر نامزد شدن من به عنوان نماینده مجلس مطرح شده است و من به عنوان یک مدیر فکر و ذکرم اجرای آثار مناسب و مدیریت خانه هنرمندان است. خوشحالم که امسال توانستم بیش از بودجه‌ای که وزارت علوم برای جشنواره تئاتر دانشگاهی اختصاص می‌دهد، پول به این جشنواره تزریق کنم.

درادامه این نشست خبری «داوود کیانیان» نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئا‌تر و از فعالان حوزه تئا‌تر کودک و نوجوان، پیرامون راه ‌اندازی مدرسه تئاتر ایرانشهر گفت: از آقای دکتر سرسنگی و داوود بنی ‌اردلان که این فرصت را برای آموزش نوجوانان فراهم کرده‌اند، تشکر می‌کنم. سال‌ها بود که سنت آموزش تئاتر در کشور ما فراموش شده بود و ما بعد از انقلاب کتاب‌های متداول و اصولی برای آموزش تئاتر نداشتیم و این آموزش‌ها قبل از دانشگاه بسیار پراکنده بودند. خوشحالم که درک این ضرورت از طرف خانه هنرمندان مورد توجه قرار گرفت و باید از سازمان فرهنگی هنری شهرداری هم در این زمینه تشکر کنم.

در ادامه این نشست خبری منوچهر اکبرلو، مدرس و منتقد تئاتر در خصوص راه‌اندازی مدرسه تئاتر ایرانشهر اظهار داشت: ایده‌آل ما این است که این مدرسه به یک هنرستان رسمی تئاتر تبدیل شود چون در سالیان اخیر هنرستان‌های تئاتر رو به کاهش بوده و مجوز راه‌اندازی هنرستان جدید هم داده نمی‌شود.همچنین در پژوهش‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که این هنرستان‌ها خروجی قابل قبولی در بازار کار و دانشگاه‌ها ندارند و این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که متاسفانه سیستمی که در آموزش و پرورش حاکم است اجازه کار خلاقه را به نوجوانان نمی‌دهد به همین جهت این مدرسه را فعلا به صورت ارائه واحدهای آزاد راه‌اندازی کردیم و در آغاز دوره قرار نیست وارد سبک‌ها و اصطلاحات تئاتری شویم بلکه بیشتر به کارکردهای اجتماعی تئاتر و توجه به نمایش خلاق می‌پردازیم.

وی ابرازداشت: مهمترین مساله برای ما انتخاب هنرجو است بنابراین افرادی که از این طریق فقط می‌خواهند سوپراستار شوند و یا از روی هوس به این رشته روی آورده‌اند پذیرفته نخواهند شد. هنرجویان دختر و پسر را در یک دوره سه ساله می‌پذیریم و واحدهایی را که در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های هنری به هنرجویان آموزش داده نمی‌شود، تدریس می‌کنیم. در این مدرسه واحدهای درسی همچون اخلاق حرفه‌ای، آداب صحنه، آموزش تئاتر کاربردی و خارج از فضای حرفه‌ای به هنرجویان آموزش داده می‌شود و مدرسه تئاتر ایرانشهر به عنوان یک هنرستان رسمی زیر نظر آموزش و پرورش، فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: در ضمن، گرفتن مجوز از آموزش و پرورش برای تاسیس یک هنرستان پروسه اداری طولانی دارد که فکر نمی‌کنم، به این زودی‌ها اتفاق بیفتد؛ البته خود ما هم به این نتیجه رسیدیم تا اول دوره آزاد این کلاس‌ها را تجربه کنیم و بعد به سراغ راه‌اندازی یک مدرسه رسمی برویم. البته در این کلاس‌ها موظفیم واحدهای رسمی آموزش و پرورش را تدریس کنیم اما واحدهایی جدا نیز آموزش داده می‌شود. این مدرسه با همکاری بنیاد نمایش کودک و خانه هنرمندان ایران از مهرماه آغاز به کار خواهد کرد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب