امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9654 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۶:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

4 خبراز نمایشگاه کتاب تهران؛

محمدعلی بهمنی در مراسم روز فارس حاضر می‌شود

خبرایران: هشتمین روز از نمایشگاه کتاب تهران به نام روز فارس نامگذاری شده وبرنامه‌های فرهنگی متعددی در این روز برگزار می‌شود.
محمدعلی بهمنی در مراسم روز فارس حاضر می‌شود
به گزارش خبرایران از ستاد خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بخش امور استان ها فردا  23 اردیبهشت میزبان بهزاد مریدی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان فارس و محمدعلی بهمنی،‌ غزلسرای کشورمان خواهد بود.
در مراسم پاسداشت روز  فارس محمدعلی بهمنی شاعر و غزلسرای کشورمان از کتاب سید امین جعفری رونمایی می‌کند. همچنین رونمایی از کتاب «گویش لارستانی» و دیوان نفیس حافظ که توسط ‌انتشارات نویدشیراز منتشر شده و کتاب «فرهنگ مردم استهبان» از دیگر برنامه‌های این روز است.
در مراسم روز استان فارس کارگاه «آموزش صحافی در منزل» برگزار و یک نمایش خیابانی با موضوع مفاخر استان فارس نیز اجرا می‌شود. سیداحمد وکیلیان، سردبیر فصلنامه «فرهنگ مردم» و علی شیخ‌الاسلامی از استادان دانشگاه فارس هم در این مراسم سخنرانی می‌کنند.
کلیپ‌هایی مربوط به تاریخچه مطبوعات فارس و آشنایی با چاپخانه‌داران و ناشران این استان هم در حاشیه برنامه‌های این روز پخش می‌شود. همچنین علاقه‌مندان به صنعت چاپ و نشر می‌توانند از اولین دستگاه چاپ استان فارس که مربوط به 200 سال پیش است در این برنامه دیدن کنند.
برنامه‌های ویژه روز فارس فردا از ساعت 10 صبح تا 20 در سالن امور استان‌ها در رواق شرقی مصلی تهران برگزار می‌شود.
بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران از 16  اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» برپاست.
 

اکبری: رسانه‌ها در کاهش فاصله بین اقوام و ادیان نقش تاثیرگذاری دارند

کمال اکبری، عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما اظهار کرد: امروزه فاصله بین اقوام و ادیان کاهش یافته و رسانه‌ها در این امر نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نشست «ادیان و اقوام در آیینه نشر» با حضور کمال اکبری، عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما و آرمان بربراک، پژوهشگر کشور بوسنی هرزه گوین سه شنبه 22 اردیبهشت ماه در سالن ادیان سرای اهل قلم برگزار شد.

اکبری در ابتدای این نشست در توضیح نقش رسانه‌ها در نزدیک کردن اقوام و ادیان به یکدیگر گفت: امروزه به دلیل وجود رسانه‌های متعدد فاصله اقوام و ادیان نسبت به گذشته کم شده است زیرا رسانه‌ها می‌توانند در کاهش فاصله بین اقوام و ادیان نقش زیادی داشته باشند.

وی افزود: رسانه می‌تواند سیاستی را به کار گیرد تا اقلیت‌ها در کنار اکثریت‌‌ها دیده شوند و اینگونه است که فاصله‌ بین اقلیت و اکثریت کاهش می‌یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما با اشاره به احیای هویت اقلیت‌ها اظهار کرد: اقلیت‌ها عمدتاً در هر کشوری به دلیل تضاد با اکثریت‌ها با مشکل هویت روبه‌رو می‌شوند که رسانه می‌تواند در جهت احقاق حقوق آنها گام اساسی و موثر بردارد.

 

بنیاد ملاصدرا در هرزه گوین نمونه بارز ارتباط اقوام و ادیان است

در ادامه این نشست آرمان بربراک در تشریح ارتباط قومی و دینی ایران و هرزه گوین گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین ارتباط‌های اقوام و ادیان، ارتباط کشور ایران و هرزه گوین است که بنیاد ملی ملاصدرا در هرزه گوین با داشتن مناسب‌ترین ساختمان به تبلیغ دین مبین اسلام می‌پردازد.

وی ادامه داد:‌ این بنیاد تا به امروز توانسته کتاب‌هایی از علمای بزرگ ایران و اسلام را  مانند آیت الله محمدتقی مصباح یزدی و ابن‌سینا را ترجمه و انتشار کند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان: معرفی فرهنگ و تاریخ استان اولویت ما در حوزه نشر است

در مراسم پاسداشت روز زنجان که در هفتمین روز نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، ناصر مقدم مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان سخنرانی کرد.

به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مقدم  در این برنامه گفت: امسال دومین سالی است که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کردیم و سه ناشر از این استان در نمایشگاه کتاب تهران حاضر هستند. علاوه براین شهریور ماه  سال گذشته هفتمین دوره نمایشگاه کتاب استانی در زنجان با حضور ناشرانی از سراسر کشور برگزار و خوشبختانه استقبال خوبی هم از این نمایشگاه شد.

وی همچنین افزود: با مقایسه‌ای بین مبلغ خرید از ناشران بین سال‌های 92 و 92 مشخص می‌شود که در فاصله یک‌سال افزایش 300 درصدی داشتیم، به‌طوری که در سال 92 مبلغ 25 میلیون تومان و در سال 93 مبلغ 80 میلیون تومان از ناشران خرید کردیم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ادامه داد: اداره کل ما  از مولفانی که برای باراول کتابشان چاپ می‌شود و کتاب‌هایی که در حوزه تاریخ و تمدن استان زنجان است حمایت می کند. به دلیل اینکه احساس می‌کنیم اول باید به فرهنگ استان خودمان توجه کنیم  و بعد موضوعات دیگر.

مقدم گفت: ما در دو مرحله رقمی به مبلغ 200 میلیون تومان از ناشران   خرید کرده و به مدارس، ‌مساجد و نهادها اهدا کردیم . امیدواریم امسال هم اعتبارات به اندازه‌ای باشد تا بتوانیم مبلغ بیشتری از ناشران خرید کنیم.

وی در ادامه افزود: زنجان دارای چندین چاپخانه فعال است که زمینه چاپ کتاب دارد ولی به دلیل اینکه کیفیت چاپ آن رضایت‌بخش نیست عمده فعالیت‌های مربوط به چاپ کتاب در استان‌های تهران و قم که دو مرکز بزرگ برای چاپ کتاب هستند صورت می‌گیرد. خوشبختانه به دلیل اینکه استان زنجان به این دو استان نزدیک است، هزینه چاپ در این دو استان مقرون به‌صرفه‌تر است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در پایان گفت: از سال 1372 که اولین مجوز نشر صادر شده است  تا کنون 33 مجوز صادر شده که ازا ین تعداد 21 ناشرعمومی در حال فعالیت هستند. براساس آمارهای موجود در سال گذشته حدود 139 عنوان کتاب در استان زنجان چاپ شده که از  این تعداد، 36 عنوان موضوعشان مربوط به استان زنجان بوده است. به‌طور کلی دو حوزه دین و فرهنگ بومی جزو موضوعاتی هستند که بیشترین تعداد کتاب در این حوزه ها منتشر می‌شود.

بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران از 16  اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» برپاست.

 

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی: خرید کتب لاتین اصل براساس نیاز دانشگاه آزاد بوده است

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: علت تهیه کتب لاتین اصل براساس نیاز واحدهای مختلف دانشگاه آزاد و تجهیز کتابخانه‌های آن با توجه به افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی است.

ابراهیم واشقانی فرهانی در گفتگو با ستاد خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: در سال‌های گذشته هیچ طرحی حمایتی برای خرید کتب لاتین اصل و تجهیز کتابخانه‌های واحدهای مختلف دانشگاه آزاد وجود نداشت، اما امسال با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پرداخت پنجاه درصد هزینه‌های کتب لاتین فرصت بسیار خوبی برای دانشگاه آزاد اسلامی است تا بتواند منابع علمی برای تجهیز کتابخانه‌های واحدهای دانشگاهی را تامین کند.

وی گفت: واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1391 تاکنون به دلیل افزایش دلار نتوانسته کتاب‌های علمی لاتین برای واحدهای مختلف تهیه کند و با توجه به گسترش تحصیلات تکمیلی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تهیه کتب لاتین برای دانشگاه آزاد ضروری و مهم است.

وی با بیان اینکه کشور ایران عضو قانون کپی رایت کنوانسیون برن نیست، گفت: برای دسترسی به ناشران بین‌المللی معتبر و تهیه کتب لاتین اصل، نمایشگاه کتاب تهران زمینه مناسبی را برای تهیه کتب لاتین اورجینال از ناشران معتبر بین‌المللی فراهم کرده است.

واشقانی فراهانی در پاسخ به این سوال که بودجه اختصاص یافته برای خرید کتب لاتین امسال چقدر است، گفت: بودجه در نظر گرفته شده برای خرید کتب لاتین 8 میلیارد تومان با ظرفیت کامل از محل اعتبارات پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی است که به واحدهای مختلف برای خرید کتاب‌های لاتین اصل مواردی از جمله داشتن کیفیت بالای کتاب، ناشران معتبر و شناخته شده خارجی، نویسنده شاخص و شناخته شده در عرصه بین‌المللی کتب لاتین و در نظر گرفتن زمینه موضوعی کتاب تاکید شده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: دانشگاه آزاد در کل 460واحد مرکز مختلف دارد که امسال 267واحد برای خرید کتب لاتین به نمایشگاه کتاب معرفی شده است و تاکنون 52 واحد دانشگاهی آزاد اسلامی اقدام به خرید کتب لاتین از بخش بین‌المللی کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خرید این حجم کتب لاتین در حمایت از ناشران خارجی است یا در حمایت واحدهای آموزشی یا دانشگاهی است، گفت: ما با هیچ ناشر داخلی و خارجی تعاملی برای خرید کتاب نداریم و تنها علت تهیه کتب لاتین اصل براساس نیاز واحدهای مختلف دانشگاه آزاد و تجهیز کتابخانه‌های آن با توجه به افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی است.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب