امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9670 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۷:۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

زرشناس در نشست بازخوانی فرهنگ و اندیشه مدرن؛

عقاید عصر روشنگری عین تاریکی و ظلمت است

خبرایران : نشست بازخوانی فرهنگ و اندیشه مدرن و بررسی تألیفات شهریار زرشناس امروز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
عقاید عصر روشنگری عین تاریکی و ظلمت است

به گزارش خبرایران از ستاد خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در مراسم «نشست بازخوانی فرهنگ و اندیشه مدرن» دو اثر «درباره عصر روشنگری و جهان بینی آن» و «صادق چوبک کیست؟» نوشته شهریار زرشناس، مورد نقد و بررسی گرفت.

زرشناس در ابتدای نشست در خصوص چگونگی شکل گرفتن این مجموعه آثار گفت: به‌نظرم در سال های اخیر مظاهر مدرن، ادبیات مدرن،‌ سبک زندگی مدرن و.. بسیار ظهور پیدا کرده و حتی در برخی مواقع بر سایر مظاهر دوره فعلی غلبه پیدا کرده است به همین دلیل فکر کردم ضرورت دارد که ویژگی‌های قرن مدرن را بشناسیم و بدانیم نسبت آن با حقیقت دین چیست؟ به عبارتی ضرورت دارد به مسئله مدرنیته و شئون آن بپردازیم تا شناخت ما از نظریات و آراء این دوره شناخت برخاسته از شناخت و حقیقت باشد.

وی افزود: تلاش کردم در مجموعه آثاری که تعدادی از آنها چاپ شده و تعداد دیگر هم در آستانه چاپ است چند ویژگی‌ لحاظ شود: اول اینکه ذکرش اندیشه اسلامی، برخاسته از وحی اسلامی و متعهد به آرمان‌های انقلاب و دوم اینکه انتقادی باشد؛ کاری که بسیاری از ناشران انجام نمی‌دهند.

این پژوهشگر حوزه دین و فلسفه ادامه داد:  سال 1688 تا 1800 را عصرروشنگری می‌نامند چون دوره‌ای است که برپایه خودبنیادانکاری، ‌انکار ولایت الهی و اصالت نفسانیت است اما ویژگی‌های این دوران برخلاف مبناهای دینی ما و برخلاف چیزی که روشنفکری می‌نامند، عین تاریکی است. برجسته‌ترین متفکران این دوره هم افتخارشان این است که از دین فاصله گرفتند.

زرشناس همچنین در خصوص کتاب «صادق چوبک کیست؟» گفت: از قرن سوم هجری تا 418 هجری یعنی زمان فردوسی، نظامی، عطار و مولوی ادبیات ایران ادبیات حکیمانه و همراه با معنویت دارند اما وقتی استعمار قرن مدرن سراغ ما می‌آید مورد هجوم فرهنگی قرار می‌گیریم و چهره‌هایی در سال 1240 فعال شدند که عقاید دوره مدرن را پدیرفتند؛ میرزا صالح شیرازی و میرزاحسین خان ایلچی از جمله این افراد بودند.

وی افزود: جریان ادبیات شبه‌مدرنی که در این دوران پدید آمد نه تنها در داستان بلکه در شعر هم نفوذ کرد. این جریان ادبی ادامه یافت تا به افرادی مثل صادق چوبک، صادق هدایت، جمال‌زاده و... رسید.این جریان ادبی وظیفه‌اش بسط و ترویج تجدد و شبه مدرنیته و درونمایه اصلی آن آراء و ایدئولوژی مدرن و گریز از معنویت و اخلاق‌ستیزی است. بسیاری از نویسندگان درباره بسیاری از اهالی ادبیات این دوره نوشتند ولی صادق چوبک کمتر مورد توجه قرار گرفته است که بنده این کار را انجام دادم. در واقع چوبک فقط به توصیف بدبختی‌ها و نکبت‌ها پرداخته ولی درباره روشنفکری و حقیقت چیزی نگفته است. به عبارتی چوبک واقعیت منحط را حقیقت مطلق دانسته است.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برپاست.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب