امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9673 تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

خسرو معتضد عنوان کرد؛

اشاره به حفر کانل سوئز در لوحه‌های داریوش

خبرایران: نشست رونمایی از جلد اول کتاب «دریانوردی در گذر تاریخ» با حضور امیر دریادار سید مهرداد آل احمد، رئیس فرماندهی ستاد نیروی دریایی و خسرو معتضد، تاریخ نگار و مولف این کتاب عصر جمعه 25 اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم برگزار شد.
اشاره به حفر کانل سوئز در لوحه‌های داریوش

به گزارش خبرایران از ستاد خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، دریادار آل احمد درباره نیروی دریایی  گفت: در سال 88 مقام معظم رهبری فرمودند که نیروی دریایی نه فقط در عرصه دریانوردی، بلکه در سایر عرصه‌های سیاسی و فرهنگی نیز باید فعال باشد.

وی افزود: ما امروز شاهد به اهتزاز در آمدن پرچم ایران در آب‌های آزاد هستیم و با وجود مشکلات خلیج عدن باز هم توانسته‌ایم امنیت کشتی‌های ایران را با اقتدار حفظ کنیم. در عرصه فرهنگی نیز تاریخ دریانوردی را مستند و مکتوب کردیم و  امروز شاهد رونمایی از جلد نخست آن هستیم که امیدواریم تا سال آینده جلد دوم و سوم آن را نیز به بازار نشر عرضه کنیم.

معتضد، سخنران بعدی نشست بود که درباره تاریخ دریانوردی اظهار کرد: قصد داشتم تا تاریخ دریانوردی را از سال 1308 مکتوب کنم اما با توجه به سابقه ایران در دریانوردی و با مراجعه به آرشیو نیروی دریایی، متن کتاب را از سال‌ها قبل از آن تاریخ شروع کردم.

وی افزود: در سال 511 پیش از میلاد، داریوش از طریق کمبوجیه به مصر لشکرکشی می‌کند و درآنجا متوجه می‌شود تمرکز کمبوجیه بر نیروی دریایی است. مصر در آن زمان کانال سوئز را برای تامین امنیت کشورش بسته بود، اما با دستور داریوش و همکاری فنیقی‌ها کانال بار دیگر حفر می‌شود.

معتضد با اشاره به متن کتاب گفت: ما در این کتاب 6 لوحه از داریوش داریم که در آن لوحه‌‌ها درباره حفر کانال سوئز نوشته شده است.

وی ادامه داد: ایران با بیش از دو هزار کیلومتر مرز دریایی و 24 جزیره یک کشور دریایی محسوب می‌شود و فعالیت نیروی دریایی ما چند قرن قدمت دارد که همه جزئیات آن در این کتاب آمده است.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا  امروز26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» برپاست.

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب