امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9686 تاریخ انتشار: جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۷:۴۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

آثار تازه علیرضا قزوه رونمایی شد

خبرایران: رونمایی دو كتاب «با كاروان شام» و «قطار مهاراجه» آثار تازه علیرضا قزوه در غرفه انتشارات سوره مهر، در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران برگزار شد.
آثار تازه علیرضا قزوه رونمایی شد
به گزارش خبرایران از حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری درباره آثار موجود سفرنامه نویسی، اظهار كرد: سفرنامه نویسی یكی از ژانرهای ادبی موجود است كه میان مخاطبان رونق فراوانی دارد. از این سفرنامه ها در ادبیات فارسی می توان به سفرنامه ناصرخسرو اشاره كنیم كه اطلاعات خوبی از ایران و جهان به خواننده منتقل می كند.
وی ادامه داد: از دیگر سفرنامه نویسان می توان به جلال آل احمد اشاره كرد كه به عقیده من كتاب «خسی در میقات» وی از بهترین كتاب های سفرنامه نویسی است. وقتی در آن دوران جلال از فضای روشنفكری روزگارش ناامید شد به حج رفت و انصافا سفرنامه فوق العاده ای هم ارائه داده كه حس ایرانی بودن و مسلمان بودنش را القا می كند.
قزوه تصریح كرد: وقتی در سال 71 به عنوان اولین بار به حج سفر كردم اثری را نوشتم و بعد از آن بارها و بارها سفرنامه هایی را به نگارش درآوردم كه یكی از آنها «قونیه در قطار» بود كه به گونه ای طنزآمیز نوشته ام. مولانا و شمس را در این سفرنامه با خودم همراه ساختم.
مدیر مركز آفرینش های ادبی گفت: سفری را نیز با مقام معظم رهبری به كرمان رفتم و 200 صفحه سفرنامه آن را نوشتم، اما قصد چاپ آن را نداشتم و بیشتر علاقه داشتم كه 500 سال بعد این سفرنامه چاپ شود. البته یكی دیگر از دلالیل چاپ نشدنش فضای طنز آن بود امكان دارد آن را از نو بنویسم و چاپ كنم. سفر دیگری را هم با ابراهیم نبوی و جعفریان به كربلا و سوریه داشتیم كه حاصلش سفرنامه‌ ای در 15 سال قبل بود.
قزوه با اشاره به كتاب های جدیدش با عنوان «كاروان شام» و «قطار مهاراجه» خاطر نشان كرد: سال گذشته در همین روزها بود كه با كاروانی از نویسندگان، شعرا و فرهنگیان ایرانی و غیرایرانی در قالب كاروان صلح عازم سوریه شدیم و در فضای جنگی آن كشور قرار گرفتیم. حاصل آن سفر این سفرنامه با كاراون شام است.
وی در پایان گفت: كتاب «قطار مهاراجه» خاطرات پنج سال زندگی من در هندوستان است كه به عنوان نماینده فرهنگی در آنجا حضور داشتم و به شهرهای مختلفی مانند كشمیر، كلكته، لكنو و ... سفر كردم. این كتاب در قالب مجموعه ای 20 خاطرات كوتاه در قالب طنز است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب