امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9747 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۴:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر علمی سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان مطرح کرد؛

ورزشکاران ما درمسابقات حساس از نظر بعد روانی مورد تهدید قرار گرفته اند/ این همایش تنها مختص ورزشکاران المپیکی و ورزشکار حر‌فه‌ای نیست/ فدراسیون روانشناسی ورزشی باحضور روانشناسان ورزشی تاسیس می شود

خبرایران: دکتر کاظم واعظ موسوی گفت: سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان تنها مختص ورزشکاران المپیکی و ورزشکار حر‌فه‌ای نیست.
ورزشکاران ما درمسابقات حساس از نظر بعد روانی مورد تهدید قرار گرفته اند/ این همایش تنها مختص ورزشکاران المپیکی و ورزشکار حر‌فه‌ای نیست/ فدراسیون روانشناسی ورزشی باحضور روانشناسان ورزشی تاسیس می شود

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان» ظهر امروز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۴ با حضور«دکتر هادی بهرامی احسان» رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی د‌انشگا‌ه تهران و رییس سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان ، «دکتر کاظم واعظ موسوی» دبیر علمی سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان ، «دکتر محمد جوادی‌پور» دبیر اجرایی سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان و اصحاب رسانه در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار و دراین نشست خبری«دکتر کاظم واعظ موسوی» دبیر علمی سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان اظهارداشت: مشکلاتی در زمینه سلامت روانی ورزشکاران در بعد همگانی و حر‌فه‌ای وجود دارد و ما شاهد بودیم که در بسیاری از مسابقات به ویژه‌ مسابقاتی که از حساسیت بالایی برخوردار بودند همواره ورزشکاران ما از نظر بعد روانی مورد تهدید قرار گرفته اند.

دکترواعظ موسوی تصریح کرد:سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان تنها مختص ورزشکاران المپیکی و ورزشکار حر‌فه‌ای نیست. ما تمام تلاشمان بر این است که با برپایی این همایش، تمام ورزشکاران بتوانند به دستاوردهای خوبی در زمینه سلامت روان از طریق ورزش دست پیدا کنند و تاکنون بیش از ۱۰۵ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که واقعا باعث تعجب ما بود که از این تعداد تنها ۱۲ مقاله به صورت سخنرانی در همایش ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: 5  سخنران کلیدی از بهترین متخصصان روانشناسی در حیطه سلامت در این همایش خواهیم داشت که تمام تلاشمان بر این است تا بتوانیم از طریق این همایش به تمام مسئولان ورزش این پیام را برسانیم که سلامت روان برای حضور موفقیت آمیز ورزشکاران در صحنه‌های بین‌المللی و جهانی ضروری است و تنها ورزشکار با برخوردار بودن از آمادگی فنی نمی‌تواند موفقیتی را کسب کند.

دبیر علمی سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان عنوان داشت: طی دو روز همایش که نهم و دهم خرداد ماه در تالار کوثر همین دانشکده برگزار خواهد شد ۷۷ پوستر ارائه می‌شود که از بین این پوسترها کارگاه‌های مهمی از جمله روشهای سنجش و توانبخشی با رویکرد روانشناسی، پایگاه‌های اطلاعات علمی، آموزش و آرام سازی در ورزش، چگونگی توسعه مهارت های ورزشکاران حر‌فه‌ای و تکنیک‌های روانشناختی مورد استفاده در فو‌تبا‌ل و همچنین آشنایی با آسیب‌های روانی رایج در ورزشکاران برگزار می‌شود.

وی یادآورشد: پیشرفت خیلی خوبی طی ۲۰ سال گذشته در روانشناسی ورزشی داشتیم و این جایگاه قابل مقایسه نیست. اگر در گذشته کسی نسبت به متخصصان روانشناسی ورزش شناختی نداشت و بعد سلامت روان ورزشکاران برای آنها حائز اهمیت نبود، اما در حال‌ حاضر تمام بزرگان ورزش ما موفقیت ورزشکاران خود را در تضمین سلامت روان ورزشکاران عنوان می‌کنند.

دکتر واعظ موسوی تاکید کرد: بیش از ۵۰ فدراسیون ورزشی در حال‌ حاضر ما داریم که به جز چند فدراسیون بقیه به دنبال جذب مشاوران روانشناس در کنار تیم‌های ورزشی خود هستند که یکی از این فدراسیون‌ها ، فدراسیون والیبال است که در چند سال گذشته به خاطر استفاده از روانشناسان ورزشی توانسته سکوهای خیلی خوبی را در تورنمنت های جهانی و بین‌المللی کسب کند ، زیرا به اهمیت حضور روانشناس در کنار تیم پی برده است. باید به جرات بگویم که شرایط روانشناسی ورزشی در حال‌ حاضر خیلی مناسب است و از این نظر واقعا خوشحال هستم.

وی با اشاره به تاسیس فدراسیون روانشناسی ورزشی که متولی آن خود روانشناسان ورزشی خواهند بود ، گفت: این طرح را طی نشستی که با وزارت ورزش و جوانان و شخص دکتر گودرزی داشتم ارائه کردم. هر چند که نظر وزیر ورزش و جوانان برای راه‌اندازی این فدراسیون مثبت بود و منتظر هستم که در صورت تایید وی هر‌ چه‌ سریع‌تر این فدراسیون را راه‌اندازی کنیم تا در آینده‌ای دیگر دغدغه‌ ای به نام حضور روانشناس در کنار تیم‌های ورزشی نداشته باشیم.

در ادامه این نشست خبری «دکتر هادی بهرامی احسان» رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی د‌انشگا‌ه تهران و رییس همایش طی سخنانی اظهارداشت: یکی از دغدغه های نظام، ایجاد نشاط ، بالندگی و تفاهم در فضاهای ورزشی است و امیدواریم با حمایت های مادی، معنوی و اطلاعاتی نهادها و ارگانها، بتوانیم مسئولیت خودمان را در قبال ورزش کشورمان انجام دهیم.

دکتربهرامی احسان تصریح کرد: ما از لحاظ فنی و تکنیکی در اوج اقتدار هستیم، ولی متاسفانه در پاره ای از مواقع، در میادین ورزشی، بازنده میدان است و من به عنوان معلم ورزش، با تجاربی که طی این سالها کسب کرده ام، اذعان دارم که باید از این ظرفیت ها، به نحو احسن باید استفاده کرد و همیشه به همایشهای علمی، یک سری نقدهایی وارد می شود و آن این است؛ که چندان عملی نیست. اگر ما موفق شویم، در این همایشها، علم را منتشر کنیم، در نگاه اول، به هدف آن علم رسیده ایم.

رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی د‌انشگا‌ه تهران از تصویب شدن رشته روانشناسی در مقطع دکترا توسط وزارت علوم خبر داد و گفت: با همکاری دانشکده تر‌بیت ‌بدنی دانشگاه تهران و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی به دنبال این هستیم که پس از تصویب نهایی، رشته روانشناسی در مقطع دکترا با همکاری این دو دانشگاه راه‌اندازی شود تا ما بتوانیم سال آینده در مقطع دکترا به جذب دانشجو بپردازیم و ما هدف مانم بیشتر طرح مباحث روانشناسی و در نهایت، انتشار این ایده ها در محافل ورزشی است.

دکتر محمد جوادی‌ پور، دبیر اجرایی سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان، در ادامه این نشست خبری گفت: ورزش و بهزیستی روانشناختی، عوامل روانشناختی در پایبندی به فعالیت ورزشی، سلامت روانی و بهتر شدن عملکرد ورزشکاران، ورزش و کاهش اختلال های روانی، مدیریت هیجانات در ورزش، آموزش در روانشناسی ورزش، سلامت روانی و ورزش در طول عمر، ورزش و اوقات فراغت و نیز سنجش در روانشناسی ورزشی از محورهای این همایش دو روزه است.

وی عنوان داشت: در سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان 2 روزه 8 کارگاه کاربردی شامل تکنیک های روانشناختی مورد استفاده در ورزش فوتبال، توسعه مهارت های ذهنی ورزشکاران حرفه ای، آشنایی با آزمون مهارت های روانشناختی مورد استفاده در روانشناسی ورزش، آشنایی با آسیب های شایع روانشناختی در ورزشکاران حرفه ای، روش های سنجش و توانبخشی، معرفی سرسختی ذهنی و ابزارهای مربوطه و نحوه توسعه آن، آموزش آرام سازی در ورزش و نیز معرفی پایگاه های اطلاعات علمی و ژورنال ها و همایش های جهانی روانشناسی ورزش با حضور متخصصان علمی برگزار می شود.

دبیر اجرایی سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان گفت: در برگزاری این همایش دستگاه های مختلف از جمله وزارت ورزش و جوانان، انجمن تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران، سازمان ورزش شهرداری تهران، آکادمی ملی المپیک و پارا المپیک ایران و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی مشارکت دارند و در سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان مدیران باشگاه های برتر کشور، رییس کمیته المپیک ایران و مسوولان بخش های اجرایی ورزش، کارشناسان این حوزه حضور خواهند داشت.

 

بنابراین گزارش، سومین همایش ملی ورزش و سلامت روانی، در روزهای 9 و 10 خرداد ماه سال جاری، با همکاری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، در تالار کوثر این دانشکده برگزار می شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب