امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9792 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اولین واحد نیمه صنعتی فناوری ایرانی نمک‌زدای نفت خام رونمایی شد

خبرایران: برای اولين بار در كشور، پايلوت نمک زداي الكترواستاتيک نفت خام با جريان پيوسته و به ظرفيت 20 بشكه در روز توسط محققان پژوهشگاه صنعت نفت ساخته شد.
اولین واحد نیمه صنعتی فناوری ایرانی نمک‌زدای نفت خام رونمایی شد

به گزارش خبرایران از واحد خبر ارتباطات پژوهشگاه صنعت نفت، اين واحد نیمه صنعتی ( پايلوت) پس از انجام تست‌هاي اوليه و ارايه عملكرد موفق، راه اندازي شد و به مدت سه ماه براي انواع نفت خام با اعمال شرايط کاری مختلف در عمليات پيوسته (شبانه روزي) قرار گرفت.

اين گزارش حاكي است از آنجايي كه نفت خام توليدي از مخازن زيرزميني همواره داراي مقاديري از تركيبات نامطلوب است مي بايست قبل از ارسال نفت اين تركيبات جدا شوند که تركيبات نامطلوب شامل آب، نمك‌هاي معدني، جامدات معلق و فلزات‌‌اند كه مي‌توانند مشكلاتي از قبيل خوردگي و رسوب‌گذاري در تجهيزات و خطوط انتقال و مسموميت كاتاليست‌هاي پالايشگاهي را ايجاد كنند.

بر اساس اين گزارش در حال حاضر طراحي نمك زدا و تامين قطعات داخلي آن توسط شركت‌هاي خارجي انجام مي‌شود و از آنجا كه كشور ما منابع سرشاري از نفت و گاز داشته و در حال گسترش صنايع مرتبط با بهره‌برداري است نياز به احداث واحدهاي جديد نمك‌زدا همواره در اين صنايع وجود خواهد داشت که اهمیت بومی سازی فناوری نمک‌زدا و توسعه ساخت داخل قطعات و تجهیزات آن را نشان‌گر است.

این گزارش می افزاید؛ به دليل اهميت فراوان اين فناوری و جايگاه آن در فرآورش نفت خام و نياز رو به رشد كشور به احداث و راهبري واحدهاي نمك‌زدايي در حوزه صنايع بهره‌برداري نفت دستيابي به دانش فني و فناوري نمك‌زدايي مي‌تواند ضمن كاهش وابستگي و صرفه جويي ارزي، امكان بهينه‌‌سازي عملكرد اين واحدها را نيز فراهم آورد.

بر پايه اين گزارش يكي از اهداف پژوهشگاه در بومي‌سازي فناوري نمك‌زدا، شناسايي گلوگاه‌هاي فناوري و تلاش برای دستابي به دانش مربوط به ساخت آن‌ها است كه در اين راستا قطعه بوشينگ ورودي ولتاژ بالا به مخزن نمك‌زدا كه از مهم‌ترين بخش‌هاي اين فرآيند است در پژوهشگاه صنعت نفت طراحي و ساخته شده است.

اين گزارش مي‌افزايد پژوهشگاه صنعت نفت با توجه به تجربيات و سوابقي كه در ارتباط با دانش فني و فناوري نمك‌زداي الكترواستاتيك نفت خام كسب كرده، درصدد است در زمينه هاي مشاركت در پروژه‌هاي صنعتي احداث واحدهاي نمك زدايي، مشاوره در زمينه بهبود عملكرد و رفع مشكلات عملياتي واحدهاي نمك‌زدا ايفاي نقش كند.

علاوه بر اين، پژوهشگاه صنعت نفت با تكيه بر توان علمي و فني پرسنل خود آماده است در زمينه‌هاي تست پايلوتي براي انواع نفت خام به منظور تعيين شرايط عملياتي بهينه واحد و ساخت پايلوت موبايل با هدف انجام تست‌هاي ميداني انخاب دمولسيفاير نيز مشاركت كند.

خاطر نشان مي‌شود مراسم رونمايي از اولين پايلوت فناوري ايراني نمك‌زداي نفت خام و سمینار هم اندیشی توسعه آن با مشارکت بخش خصوصی و دولتی با حضور 100 مدیر و کارشناس مرتبط در صنعت روز سه‌شنبه، 29 ارديبهشت ماه با حضور معاون پژوهش و فناوري وزارت نفت و جمعي از مديران پژوهشگاه صنعت نفت در اين مركز برگزار شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب