امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9841 تاریخ انتشار: سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱:۲۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حقیقی درنشست خبری جشنواره فیلم شهراعلام کرد؛

هیچ اتفاقی درامرفرهنگسازی نیفتاده/ با نقد منصفانه به برگزاری جشنواره فیلم شهرکمک کنید/ افتتاحیه جشنواره فیلم شهر 6 خردادماه درایوان شمس با حضور شهرداری تهران

خبرایران: سیاوش حقیقی دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر گفت: اگر بودجه تمام جشنواره‌ها را جمع کنیم و به اندازه مردم ایران تقسیم کنیم متوجه خواهیم شد در امر فرهنگ هیچ اتفاقی نیفتاده و اجازه دهید شهردار تهران در این مسیری که در امر فرهنگسازی پیش گرفته موفق عمل کند.
هیچ اتفاقی درامرفرهنگسازی نیفتاده/ با نقد منصفانه به برگزاری جشنواره فیلم شهرکمک کنید/ افتتاحیه جشنواره فیلم شهر 6 خردادماه درایوان شمس با حضور شهرداری تهران

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری «پنجمین جشنواره فیلم شهر »صبح امروز با حضور «سیاوش حقیقی» دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر، «یزدان عشیری» روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم شهر،«مهدی محمدی » مدیرکل روابط عمومی بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس فرهنگسرای رسانه برگزار و دراین نشست خبری«سیاوش حقیقی» دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر اظهارداشت: در مقطعی برگزاری جشنواره توسط شهاب مرادی جان دوباره‌ای گرفت و پنجمین دوره آن نیز برگزار می‌شود. زمانی که دبیری جشنواره را پذیرفتم از تمام دوستان خود در این حوزه دعوت کردم تا در برگزاری یک جشنواره استاندارد ما را همراهی کند.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر تصریح کرد: یزدان عشیری، مسعود احمدیان، امیر اسفندیاری که مدیریت بخش بین‌الملل را بر عهده دارد و همچنین کامران ملکی جزء دوستانی بودند که در کنار جشنواره فیلم شهر حضور داشتند و در دوره سوم برگزاری این جشنواره به دبیری علیرضا رضاداد توقعات بالا رفت و از افرادی همچون محمد خزائی و محمدرضا عباسیان که خود تجربه دبیری جشنواره فیلم فجر را داشتند مشاوره‌های خوبی گرفتم.

وی خاطرنشان کرد: چندی پیش به مناسبت برگزاری این جشنواره ضیافتی را در باغ موزه هنر ایرانی با حضور تمام طیف‌های سینما برگزار کردیم و امیدوارم با حضور تمام طیف‌های مختلف در سینما در این جشنواره همگرایی لازم که به دنبال آن بودیم شکل بگیرد. در ابتدای برگزاری این جشنواره به دنبال همین اتفاق خوب در سینما بودیم.

حقیقی با اشاره به برگزاری بخش محله در جشنواره فیلم شهر عنوان داشت: هدف از برگزاری این جشنواره فرهنگ‌سازی بوده است، فرهنگ‌سازی امری است که آن را یکی از مهمترین وظایف شهرداری‌ها می‌دانیم به همین منظور به افراد عادی در محله‌ها امکاناتی را دادیم تا بتوانند فیلم بسازند و این داوری فیلم‌ها توسط کارگردانان بنام ایرانی همچون رضا میرکریمی، کمال تبریزی و نیکی کریمی انجام شد.

وی افزود: در ادامه همین روند 158 فیلم ساخته شد که در پردیس سینمایی ملت نمایش داده می‌شود و 6 خردادماه در ایوان شمس مراسم افتتاحیه با حضور ریاست محترم شهرداری تهران برگزار می‌شود و بنا داریم از پوران درخشنده و مسعود کیمیایی بزرگداشتی را به عمل آوریم همچنین برای نکوداشت مرتضی احمدی و رسول ملاقلی‌پور برنامه ویژه‌ای در نظر داریم و کلیات سیاستهای جشنواره فیلم شهر بر پایه همان اصولی است که شهرداری در سیاست‌های 18 گانه خود بر پایه بیانات مقام معظم رهبری لحاظ کرده است. ما نیز تلاش کردیم در همین مسیر گام برداریم.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر با بیان این مطلب که 332 اثر از 52 کشور متقاضی حضور در جشنواره فیلم شهر هستند، گفت: از میان 332 فیلم، 298 اثر با مقررات جشنواره مطابقت داشت که بعد از بررسی 64 فیلم سینمایی، 156 فیلم کوتاه، 47 مستند بلند و نیمه بلند و 31 اثر برای بخش «اینک خاورمیانه» انتخاب شدند. سطح استقبال فیلماسازن خارجی متقاضی برای حضور در جشنواره مستقل از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هم فراتر رفت. کشورهایی همچون اتریش، اردن، اروگوئه، اسپانیا، روسیه، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، عراق، فرانسه، فلسطین، بحرین، کانادا، کرواسی، لبنان از این جمله‌اند.

وی به حضور میهمانان خارجی اشاره و تاکید کرد: 50 نفر از میهمانان خارجی در این جشنواره حضور دارند که پذیرای آنها خواهیم بود و توسط برخی از آنها 9 مسترکلاس بین‌المللی به همراه 3 نشست رسانه‌ای با داوران بخش بین‌الملل برگزار خواهد شد. همچنین چند مسترکلاس ووشا با حضور سینماگران برجسته ایرانی در این جشنواره پیش‌بینی شده است. بری نویدی، سبورا یانگ، کریشتوف زانوسی، کارولین اوتو، جمشید اوسمانوف، ویرا لانگروفا، یان آرتوس برتران و سرینا واسان 9 برگزار کننده مسترکلاس در جشنواره فیلم شهر هستند.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر درخصوص نامزدهای بخش اقلام تبلیغی عنوان کرد: در بخش عکس / امیرحسین شجاعی برای فیلم ملکه، آرش صادقی برای فیلم آوا/ در بخش آنونس :روح‌الله موحدی برای فیلم حوض نقاشی/ در بخش عنوان‌بندی:فرامز اسکندری برای فیلم رخ دیوانه از جمله نامزدهای بخش اقلام تبلیغی هستند.

وی با اشاره به بیان مقام معظم رهبری در ارتباط با فرهنگ گفت: «هر بیانی، هر دعوتی هر تمدنی هرگز تا در قالب هنر پخته نشود شانس حضور و گسترش نخواهد داشت». این گفته مقام معظم رهبری در ارتباط با اهمیت فرهنگ می‌تواند توجه ما را بیش از پیش ه این موضوع جلب کند. هر زمان که به همدلی و همگرایی اشاره شده پای فرهنگ به میان آمده است.

حقیقی با اشاره به بودجه کم سینما یادآورشد: اگر بودجه تمام جشنواره‌ها را جمع کنیم و به اندازه مردم ایران تقسیم کنیم متوجه خواهیم شد در امر فرهنگ هیچ اتفاقی نیفتاده و اجازه دهید شهردار تهران در این مسیری که در امر فرهنگسازی پیش گرفته موفق عمل کند و با نقد منصفانه به برگزاری هرچه بهتر جشنواره فیلم شهر که در راستای فرهنگسازی عمل می‌کند کمک کنید.

وی ابرازداشت: بنده در دسترس‌ترین دبیران جشنواره هستم، با نقد کردن هیچ مشکلی ندارم اما نقد منصفانه‌ای که بتواند به ما کمک کند. یکی از اهداف مهم ما در حوزه نمایش فیلمهای مان در دیگر کشورهاست به همین بهانه شهردار تهران با سایر شهرداری‌های دیگر کشورها پیوند خواهرخواندگی امضا کرده‌اند، از این پتانسیل می‌توان برای نمایش فیلم‌ها استفاده کرد.

بنابراین گزارش دراین نشست خبری «یزدان عشیری» مدیر روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم شهر در ادامه این نشست گفت: تمهیدات خوبی صورت گرفته تا از حضور مراکز مختلف سینمایی در این کلاس‌ها استفاده شود، با تفاهم نامه شفاهی که صورت گرفت مراکز سینمایی بهترین هنرجوهای خود را برای بهره‌وری از مسترکلاس‌های جشنواره فیلم شهر و سایر بخش‌ها معرفی کند. لازم می‌دانم اعلام کنم برای حضور در این کلاس‌ها هیچگونه هزینه‌ای دریافت نمی‌شود چرا که شهرداری هزینه کردن در بخش فرهنگ را یکی از وظایف خود می‌داند.

عشیری ادامه داد: برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و با صحبت‌هایی که با کیوان کثیریان انجام شد برای تمام اعضای انجمن منتقدین کارتهایی صادر کردیم تا بتوانند در این جشنواره حضور پیدا کنند وابتدا این ذهنیت وجود داشت که این جشنواره تنها معطوف به تهران است فیلم‌هایی در جشنواره حضور دارند که در سایر شهرهای ایران ساخته شده‌اند. فیلم‌سازی در حوزه آثار شهری باعث می‌شود که فیلم‌سازان بتوانند دغدغه‌های موجود را به نمایش بگذارند کمااینکه حضور 90 چهره برجسته در کنار دبیر جشنواره به این اتفاق خوب شدت داده است.

بنابراین گزارش،  پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از 3 تا 12 خرداد به دبیری سیاوش حقیقی برگزار می شود.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب