امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9910 تاریخ انتشار: سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۹:۴۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

نخستین همایش روز مقاومت دزفول برگزار شد؛

بروجردي: بسياري از كشورها درس مقاومت را از ملت ايران آموختند/رئوفی نژاد:آماده دریافت سوژه‌های مختلف مردم از روز ملی دزفول هستیم

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: صحنه مذاكره همانند دفاع مقدس يك صحنه رزم است، در دوران دفاع مقدس هشت سال برابر رژِيم صدام ايستاديم، مقاومت كرديم و پيروز شديم و از منافع ملي دفاع كرديم و امروز در صحنه مذاكره نيز تا دستيابي به پيروزي در اين عرصه از حقوقمان دفاع خواهيم كرد.
بروجردي: بسياري از كشورها درس مقاومت را از ملت ايران آموختند/رئوفی نژاد:آماده دریافت سوژه‌های مختلف مردم از روز ملی دزفول هستیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، همایش روزملی مقاومت و پایداری روز دزفول  شامگاه گذشته ، همزمان با چهارم خرداد در سالن الغدیر تهران با حضور جمعی از فرماندهان، خانواده‌های شهدا و همچنین شهروندان دزفولی و با حضور دکتر علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برگزار و در ابتدای این همایش آقای حکمتیار یکی از دزفول‌شناسان معاصر در مورد شهر دزفول مطالبی را بیان کرد و گفت: در یکی از نسخه‌های چاپی و خطی در حدود ۱۰۰ سال قبل نوشته شده است که دزفول از بناهای اردشیر بابکان است و در مجاورت شهر جندی شاپور است که شهری بسیار آبادی است.

وی ادامه داد: ما دزفول را شهر علم و عرفان می‌شناسیم و علما و فقه‌های بزرگی در شهر دزفول از قدیم ایام زندگی می‌کردند. مثل شیخ مرتضی انصاری که افتخار عالم تشیعه است در این شهر متولد و تربیت شد.

به گفته وی ۷۰ درصد از اماکن شهر دزفول موقوفه است و مردم این شهر به وقف اعتقاد وافی و کافی داشتند.
وی یاد آور شد: در هشت سال دفاع مقدس دزفول و مردم دزفول سنگ تمام گذاشتند.

در ارامه مراسم کلیپی به نام حنابندان پخش شد و سپس حجه الاسلام و المسلمین امیر خادم علی طی سخنانی به مظلومیت و معنویت شهید محمد علی شوسی نسب یکی از شهدای گمنام و عارف شهر دزفول اشاره کرد.

سپس توسط خواننده‌ای به نام. ضامنی دو ترانه در ارتباط با مقاومت و پایداری شهر دزفول و شهید احمد سوداگر همراه با کلیپی که به صورت همزمان پخش می‌شد برای مدعوین سروده شد.

در همایش روز ملی مقاومت و پایداری روز دزفول، در معرفی رشادت‌های مردم دزفول و رزمندگانی که در این شهر به رشادت پرداختند یک نمایش دو نفره اجرا شد که مورد توجه مدعوین قرار گرفت.

سردار دکتر رئوفی‌نژاد رئیس ستاد بزرگداشت چهارم خرداد یکی دیگر از سخنران این همایش بود که اظهار داشت: امروز علاوه بر مراسمی که در تهران برگزار می‌شود مراسم‌های مشابه‌ای هم در دزفول و شهر مشهد و قم هم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از چندین ماه قبل تلاش‌ها برای آماده کردن چنین برنامه‌ای در روز چهارم خرداد شروع شد تا ما بتوانیم بهترین برنامه را در روز ملی دزفول برگزار کنیم. و عنوان روز ملی دزفول ظرفیت بسیار خوبی است که باید از این ظرفیت بیش از این بهره‌مند شد.

سردار رئوفی‌نژاد تصریح کرد: ما فقط به دنبال این نیستیم که شهر دزفول را معرفی کنیم چرا که دزفول معرفی شده است. ما به دنبال ترویج فرهنگ شهادت هستیم دنبال واکاوری محتوا و ریشه‌های شهادت هستیم. دزفول را جهان و جهانیان به خوبی شناختند لذا ما نیازی به معرفی این شهر نمی‌بینیم چون همه دزفول را به عنوان مقاومت می‌شناسند.

وی افزود:ما می‌خواهیم مقاومت و پایداری را به دنیا معرفی کنیم و قصدمان شناساندن فرهنگ مقاومت است و همین فرهنگ است که امروز مقاومت در سوریه، در عراق، در یمن و بحرین خواهد بود و ریشه این مقاومت در دین مداری مردم دزفول است.

وی آمار شهدای شهری شهر دزفول در زمان جنگ را ۹۰۰ نفر اعلام کرد و از کودک سه روزه و پیرزن ۹۵ ساله به عنوان کوچک‌ترین و کهن سال‌ترین شهدای شهر دزفول نام برد.
رئیس ستاد بزرگداشت چهارم خرداد با بیان اینکه ستاد در طول سال فعال خواهد بود تا آثار ماندگارتری را در سالهای آتی به مردم ارائه دهد. یاد آور شد: ما آماده دریافت سوژه‌های مختلف مردم از روز ملی دزفول هستیم.

بروجردي: بسياري از كشورها درس مقاومت را از ملت ايران آموختند


علاالدین بروجردی رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نیز در این آیین  با بيان اينكه آمريكايي ها دشمن اصلي ملت ايران هستند افزود: طبق فرمايشات حضرت امام (ره) آمريكايي ها شيطان بزرگ هستند و تا زماني كه سياست استكباري در اين كشور وجود داشته باشد بزرگترين دشمن است.

بروجردي تاكيد كرد: صحنه مذاكره همانند دفاع مقدس يك صحنه رزم است، در دوران دفاع مقدس هشت سال برابر رژِيم صدام ايستاديم، مقاومت كرديم و پيروز شديم و از منافع ملي دفاع كرديم و امروز در صحنه مذاكره نيز تا دستيابي به پيروزي در اين عرصه از حقوقمان دفاع خواهيم كرد. نرمش قهرمانانه در اين عرصه يعني اينكه خودمان را دست كم نگيريم و براي گذر از تحريم هاي ظالمانه كه ستمي بزرگ بر ملت است بايد موفق عمل كنيم و طبق فرمايشات حضرت امام (ره) ما مي توانيم در اين عرصه مقابل دشمن پيروز شويم.

رييس كميسيون امنيت ملي مجلس تاكيد كرد: در عرصه مذاكرات هسته اي اگر به توافق خوبي دست يافتيم و منافعمان تامين شد توافقات قابل اجرا خواهد بود. در عرصه مذاكرات هسته اي با آمريكا كه دشمن اصلي ما است طرف هستيم، دوستي وجود ندارد و من اين اطمينان را به ملت ايران مي دهم در اين عرصه مبارزه با دشمن از حق و حقوق ملت ايران دفاع خواهيم كرد.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: نبايد فراموش كرد كه در دوران سخت تحريم هاي دشمن ما به دستاوردهاي بزرگ هسته اي دست يافتيم و در اين دوران سخت بسياري از استعدادهاي درخشان جوانان كشور شكوفا شد.

وي در ادامه به مقاومت ملت ايران و به ويژه مردم دزفول در دوران جنگ تحميلي اشاره كرد و افزود: مقاومت و ايستادگي ملت ايران در دوران سخت جنگ تحميلي اين ملت را جاودانه كرد و برگ زرين ديگري به تاريخ پر افتخار كشورهاي جهان اسلام افزود.

بروجردي با بيان اينكه بسياري از كشورهاي جهان اسلام درس مقاومت و ايستادگي را از ملت ما آموختند افزود: مردم مظلوم كشورهاي لبنان، سوريه و يمن مردم ايران را الگوي ايستادگي و مقاومت خود مي دانند، اين مردم دانش آموختگان مكتب حضرت امام (ره) و رهبري هستند.

وي افزود: رژيم صهيونيستي در سال ۲۰۰۶ در جنوب لبنان پنج جنگ انجام داد امام مردم مظلوم لبنان مقاومت كردند كه اين خود اثرات ايستادگي و مقاومت مردم ايران و شهر دزفول در دوران دفاع مقدس را در كشورهاي جهان اسلام به خوبي نشان مي دهد.
بروجردي در ادامه با بيان اينكه به فضل الهي و زير سايه ولايت فقيه امروز مستقل هستيم و ما بايد شكرگذار خداوند متعال باشيم افزود: فراموش نكنيم در قبل دوران پهلوي ۶۰ هزار مستشار آمريكايي در كشورمان حكومت مي كردند كه مايه ذلت ملت ايران بود.

وي گفت: ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با مشكلات كشور بيگانه نيستيم بلكه درگير هستيم، سال هاست دشمن در جنگ هاي مختلف درعرصه هاي مختلف اقتصادي، فرهنگي و غيره با ما پيكار مي كند اما به فضل الهي ما به اقتداري بي نظير در سطح بين المللي دست يافتيم. ترديدي نيست ما در اين عرصه هم پيروزي خواهيم شد و دوران مشكلات اقتصادي را سپري خواهيم كرد.

درپایان  این همایش از جمعی از خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس تجلیل شد.
همچنین در ادامه این برنامه از دو کتاب «دزفول در جنگ» نوشته احمد لطیف‌پور و «یصله» نوشته محمد دورچین که اختصاص به جشن و پایکوبی بعد از پیروزی رزمندگان دارد رونمایی شد.گفتنی است شهر دزفول در دوران هشت سال دفاع مقدس دوهزار و 600 شهید، چهارهزار جانباز و 500 نفر آزاده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

آمار شهدا و جانبازان دزفول در جنگ

تعداد شهدا: ۲۶۰۰ نفر
تعداد شهید موشکی: ۷۳۰ نفر
تعداد جانباز شیمیایی: ۳۵۰ نفر
تعداد جانباز بر اثر حملات موشکی: ۸۰۰ نفر
تعداد آزادگان: ۵۰۰ نفر
تعداد جانباز اعصاب و روان: ۷۰۰ نفر
تعداد جانباز قطع عضو: ۱۵۰ نفر
تعداد جانباز قطع نخاع: ۲۰ نفر
تعداد موشکهای اصابت شده به دزفول: ۱۷۶ مورد
تعداد گلوله های توپ اصابت شده: ۲۵۰۰ گلوله
تعداد راکت هواپیما: ۳۳۱ مورد
تعداد منازل و مغازه تخریب شده: ۱۹۰۰۰ باب

این آمارها نشان می دهد که دزفول آماج حملات موشکی در دوران دفاع مقدس قرار داشته و برای همین رزمندگان این شهر را بعنوان شهر موشک ها نامگذاری کرده اند و همین موجب شد تا دزفول را شهر مقاومت بنامند

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب