امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9938 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

طیب‌نیا اعلام کرد؛

مؤسسات مالی و اعتبار غیر مجاز سیاستهای بانک مرکزی را به درستی اجرا نمی‌کنند/ باید روی تورم 5 درصدی هدف‌گذاری کنیم/تدوین بسته مشترک سیاسی ـ اقتصادی تک‌رقمی شدن نرخ تورم با تفاهم ملی

خبرایران: وزیر اقتصاد گفت: ما در دولت و محققان در فضای علمی باید بکوشیم از طریق یک تفاهم ملّی به یک بسته مشترک سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در زمینه تک رقمی کردن نرخ تورم برسیم.
مؤسسات مالی و اعتبار غیر مجاز  سیاستهای بانک مرکزی را به درستی اجرا نمی‌کنند/ باید روی تورم 5 درصدی هدف‌گذاری کنیم/تدوین بسته مشترک سیاسی ـ اقتصادی تک‌رقمی شدن نرخ تورم با تفاهم ملی

به گزارش خبرایران، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارائی صبح امروز، یکشنبه 10 خردادماه، در بیست و پنجمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی که با موضوع راهبرد دولت برای تورم تک رقمی پایدار در حال برگزاری است، گفت: دو سال پیش در چنین روزهایی بود که ملّت ایران در انتخاباتی پرشکوه به این دولت رأی دادند و مسئولیت اداره قوه مجریه را به دولت یازدهم واگذار کردند. در آن زمان اقتصاد ما از وضعیتی نابسامان رنج می‌برد و تورم و رکود بی‌سابقه بود.
وی افزود: کسب اعتماد ارزشمند مردم و ارتقاء سرمایه اجتماعی در صدر اولویت‌های دولت قرار گرفت و بر همین مبنا بود که طی سال گذشته دولت تلاش نمود با استفاده از متخصصین و کارشناس اقتصادی برنامه‌ای را برای خروج غیر تورمی از رکود آماده و به اجرا بگذارد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: خوشبختانه آمارهای اقتصادی نشان‌دهنده موفقیت دولت در بازگرداندن آرامش و ثبات به بازارهای مختلف و بهبود محیط کسب و کار است. اگر چه توفیقات قابل ملاحظه‌ای به دست آمده است اما به نظر می‌رسد ادامه کار با پیچیدگی‌های زیادی روبرو است. طی دو سال گذشته مدیریت انتظارات تورمی و مثبت شدن رشد اقتصادی و اصلاح عوامل شکل‌دهند نقدینگی کمک کرد تا تورم به شکل معنی‌دار کاهش پیدا کند.
وی افزود: کاهش محسوس نرخ تورم فی نفسه مطلوب است اما هنوز به وضعیت ایده‌ال فاصله داریم؛ چرا که از 198 کشور جهان تنها 11 کشور دارای تورم تک رقمی هستند و اگر بخواهیم جزء صد کشور اول باشیم باید روی تورم 5 درصدی هدف‌گذاری کنیم.
طییب‌نیا عنوان کرد: اگر بنا داریم به سمت تورم تک رقمی حرکت کنیم باید به دانش اقتصاد و تجربه کشورهای موفق توجه ویژه‌ای داشته باشیم و محدودیت‌های ساختاری اقتصاد ایران را مد نظر داشته باشیم که من به برخی از آنها اشاره می‌کنم؛ اولین و مهم‌ترین چالش ما وابستگی ایران به درآمدهای نفتی است که باید در جهت کاهش این وابستگی تلاش کنیم اما متأسفانه طی دهه گذشته این وابستگی افزایش پیدا کرد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: متأسفانه سال‌ها با سلطه مالی مواجه بودیم که امکان سیاست‌های پولی مستقل و کنترل نقدینگی را از بانک مرکز سلب نموده است و ما طی دو سال گذشته در دولت تمام تلاش خود را معطوف به این موضوع کرده‌ایم که استقلال بانک مرکزی را محترم بشماریم.
وی افزود: مشکل دیگر مؤسسات مالی و اعتبار غیر مجاز هستند که سیاستهای بانک مرکزی را به درستی اجرا نمی‌کنند، بنابراین برای حفظ استقلال بانک مرکزی ضروری است که این مؤسسات زیر نظر بانک مرکزی عمل کنند و من به عنوان یک کارشناس به استقلال بانک مرکزی اعتقاد دارم تا سلطه سیاست مالی بر پولی پایان یابد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: چالش دیگری که تک رقمی کردن تورم را محدود می‌کند فشار برندگان تورم بالا است؛ چرا که نرخ تورم بالا برندگان و بازندگانی دارد و اکنون برخی فریاد می‌زنند برای حمایت از تولید باید سیاست انبساطی در پیش گرفت اما اهداف دیگری دارند.
وی در پایان اظهار کرد: ما در دولت و محققان در فضای علمی باید بکوشیم از طریق یک تفاهم ملّی به یک بسته مشترک سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در زمینه تک رقمی کردن نرخ تورم برسیم.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب