امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9966 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

سخنگوی دولت خبرداد؛

تکذیب دخالت دولت در انتخابات/ تصمیم مناسب درباره جاماندگان از دریافت یارانه/سرانجام انتقال پایتخت/دلایل افزایش قیمت بنزین/ انتقاد از رسانه ها

خبرایران:سخنگوی دولت گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طرف دولت مأمور شده است تا با شناسایی افراد پردرآمد، تبصره ۲۰ قانون بودجه را برای حذف یارانه پردرآمدها اجرا کند.
تکذیب دخالت دولت در انتخابات/ تصمیم مناسب درباره جاماندگان از دریافت یارانه/سرانجام انتقال پایتخت/دلایل افزایش قیمت بنزین/ انتقاد از رسانه ها

به گزارش خبرایران، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، صبح امروز در نشست خبری با رسانه ها با اشاره به برنامه ریزی دولت برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، به موضوع حذف یارانه پردرآمدها اشاره کرد و اظهار داشت: دولت با توجه به تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۹۴ اقدام به حذف یارانه افراد پردرآمد کرده که بر این اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مأمور شده است که از پایگاه های مختلف آماری، اطلاعات لازم را جمع کند و با شناسایی افراد پردرآمد، این قانون را اجرا کند.

وی تصریح کرد: البته همان‌طور که معاون اول رئیس جمهور روز گذشته اعلام کرد، شناسایی همه پردرآمدها بسیار دشوار است و در این رابطه باید هزینه های خانوارها را نیز در نظر بگیریم.

سخنگوی دولت در توضیح این مساله افزود: گاهی در مواردی درآمد یک خانوار بالا است، اما هزینه های آنها نیز به خصوص در شهرهای بزرگ زیاد است که در پردرآمد تلقی کردن چنین خانوارهایی باید به این مساله نیز توجه شود.

تلاش دولت برای کنترل پایه پولی و تک رقمی کردن تورم

نوبخت در ادامه با اشاره به سیاست های دولت برای کاهش تورم اظهار داشت: نرخ تورم از دو مسیر عرضه و تقاضا، افزایش و کاهش این دو مقوله تعیین می شود و دولت نیز با توجه به این دو مساله نرخ تورم را از بالای ۴۰ درصد به زیر ۱۵ درصد رسانده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: در حال حاضر کار سخت تر شده؛ چراکه چربی های تورم آب شده و به استخوان رسیده ایم، اما اقتصاد ما توان مدیریت این مساله را نیز دارد، چون هدف ما تک رقمی کردن نرخ تورم است و بخشنامه اخیر معاون اول رئیس جمهور نیز برای کنترل و نظارت برخی دستگاه ها بوده و در همین راستا بوده است.

وی با اشاره به اهمیت کنترل پایه پولی و میزان نقدینگی برای کنترل تورم توضیح داد: به شدت پایه پولی را کنترل می کنیم تا هم اهداف ما را در تحقق تک رقمی کردن نرخ تورم محقق کند و از طرف دیگر به اندازه ای پایه پولی کم نشود که منجر به رکود شود.

از نامه مجمع روحانیون مبارز به روحانی درباره ممنوع‌التصویری خاتمی خبر ندارم

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام نامه مجمع روحانیون مبارز به رئیس جمهور درباره پیگیری رفع ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات عنوان کرد: ما در دولت چنین نامه ای دریافت نکرده ایم و نمی دانم رئیس جمهور نیز دریافت کرده است یا خیر؛ اگر مخاطب نامه ما بوده ایم، باید به ما تسلیم می‌شد که نشده است و از اینکه به رئیس جمهور رسیده یا نه، خبر ندارم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه قبلا نظر خود را درباره شخصیت محترم آقای خاتمی اعلام کرده ام، افزود: پیش از این قید کرده ام که در شورای عالی امنیت ملی چنین مصوبه ای درباره وی نداشته ایم و البته وقتی سخنگوی محترم قوه قضائیه در این باره صحبت می کند، با توجه به اینکه شخصیت قانونمندی است، حتما سخن ایشان مستند به قانون بوده است.

تکذیب دخالت دولت در انتخابات/ فعالیت حزبی اعضای دولت به معنای دخالت در انتخابات نیست

معاون رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره گفتار اخیر آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان درباره دخالت دولت در انتخابات گفت: اگر این سخن به معنای اجرای انتخابات باشد که دولت مجری انتخابات است و در این رابطه اقدام می کند، اما اگر به معنای سوءاستفاده از منابع برای تاثیرگذاری بر انتخابات باشد، چنین چیزی را تکذیب می کنم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در عین حال تصریح کرد: اگر برخی اعضای دولت قبلا عضو حزبی بوده اند و حالا در این رابطه فعالیت می کنند، این به معنای دخالت در انتخابات نیست، اما در هر صورت حق نداریم از منابع عمومی برای سلایق شخصی استفاده کنیم.

سخنگوی دولت همچنین در رابطه با فهرست ۲۳ نفره دانشمندان و شخصیت های نظامی کشور ما که از سوی غربی‌ها برای بازرسی ارائه شده است، گفت: من این فهرست را ندیده ام، اما حتما از آقای شمعخانی(دبیر شورای امنیت ملی) سوال می کنم؛ چراکه با توجه به اینکه ایشان اعلام کرده است که در این فهرست قرار دارد، پس حتما از جزئیات آن مطلع است و اگر برای جلسه بعد فرصت باشد، آن را اعلام می کنم.

استانداران و فرمانداران موظف به حفظ آزادی بیان سخنرانان دعوت شده هستند

وی در ادامه به سوال یکی از خبرنگاران درباره پیگیری لغو سخنرانی علی مطهری در کرج پاسخ داد و گفت: با توجه به اینکه ایشان، فرزند خلف استاد شهید آیت الله مطهری هستند، باید به سخنان وی توجه شود؛ همه استانداران و فرمانداران موظفند در راستای حفظ آزادی بیان سخنرانان دعوت شده، تلاش کنند و این مساله را رعایت کنند و از وزیر محترم کشور انتظار می رود شرایط را به گونه ای فراهم کنند تا اتفاقاتی از این قبیل تکرار نشود.

‫برنامه‌ریزی دولت برای شرایط پس از کاهش قیمت نفت‬

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره نظر دولت نسبت به برخی تجمع های اخیر در نقد مذاکرات هسته ای عنوان کرد: با وجود اینکه مقام معظم رهبری این امکان را فراهم کرده اند که نظرات مختلف در این راستا بیان شود و صدا و سیما نیز بخاطر تبعیت از مقام معظم رهبری به طور گسترده این بحث را پوشش داده است، اما تجمع های اخیر غیرقانونی بوده و چون غیرقانونی است، غیرشرعی نیز هست.

سخنگوی دولت، همچنین ضمن تاکید بر اینکه برنامه ریزی های دولت در شرایط بدبینانه و خوش بینانه در صورت کاهش نفت پیش خواهد رفت، افزود: ما طبعا باید متناسب با دریافت‌ها مدیریت تخصیص داشته باشیم و در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کنیم؛ البته رویکرد ما این است که از اعتبارات عمرانی کم نکنیم.

وی در پاسخ به انتقاد عمومی مطرح شده مبنی بر اینکه صداوسیما نظرات مخالف مباحث هسته‌ای را حتی با لحن و روشی پخش می‌کند که نوعی تمسخر در آن وجود دارد، گفت: افکار عمومی می‌تواند در این رابطه قضاوت کند و من بار دیگر تاکید می‌کنم نمایندگان دیپلماسی ما در مذاکرات با همه توان تلاش می‌کنند و روحیه‌شان را از دست نمی‌دهند و هدف‌شان این است حلقه تنگ تحریم‌ها شکسته شود تا ضمن اینکه ملت ایران از حقوق هسته‌ای خود استفاده می‌کند از منابع موجود بهر‌ه‌مند ‌شوند، بنابراین این قبیل برنامه‌ها در دولت و نمایندگان تاثیر سوء ندارد و افکار عمومی به دقت رصد می‌کنند و نظر می‌دهند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که اقدامات دولت در زمینه کاهش سفرهای خارجی چطور خواهد بود، تاکید کرد: برای بررسی سفرهای خارجی کمیته‌ای تشکیل شده است که پس از تایید آن اقدام می‌شود و باید سازوکارهای آن تدارک دیده شود. البته منابع ارزی و ریالی سفرها نیز از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تخصیص داده می‌شود که بررسی‌های آن نیز انجام می‌شود.

وی همچنین به توجیهات مالی تصویب طرح های مجلس اشاره کرد و افزود: طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مجلس نمی‌تواند طرح‌هایی که بار مالی دارد را تصویب کند و اگر تصویب شود شورای نگهبان تایید نخواهد کرد و در نهایت قضاوت با افکار عمومی است.

نوبخت همچنین در مورد استفاده از سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور یادآورشد: ما تلاش می‌کنیم فضای کسب و کار را مهیا کنیم و در حال حاضر نیز شاهد اشتیاق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی هستیم که منتظر ثبات وضعیت و نتیجه مذاکرات هستند بنابراین یکی از دلایل تلاش ما برای دستیابی به نتایج مثبت از مذاکرات با تاکید بر حفظ خطوط قرمز این است که سرمایه‌های لازم را برای توسعه کشور جذب کنیم.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که برخی اعتقاد دارند که حرکت طرح تحول نظام سلامت، کمی کند شده است، یادآوری کرد: آیا اینطور بوده که کسی به بیمارستانی مراجعه کند و از وی هزینه ای دریافت شده باشد؟ نه اینطور نیست. طرح تحول سلامت در سال ۹۴ با قوت ادامه دارد و از موفقیت‌های دولت است که تلاش می‌کنیم مشکلات مالی این طرح را برطرف کنیم.

نوبخت در خصوص سخنان اخیر رییس جمهوری مبنی بر اینکه مردم نمی توانند انتقاد کنند، تاکید کرد: این صحبت رییس‌جمهور معطوف به این مطلب است که برخی اگر حتی انتقاد صورت نگیرد خودشان را در انتقاد کردن به دولت حتی با تمسخر در برخی رسانه‌ها مجاز می‌دانند و اشاره رییس‌جمهور به این مطلب بود و نشان می‌دهد از چه روش‌هایی برای مخالفت با دولت استفاده می‌شود.

دولت هنوز وارد بررسی طرح «پلیس اقتصادی» نشده است/ سرانجام انتقال پایتخت‬

وی به مورد تشکیل پلیس اقتصادی اشاره کرد و افزود: هنوز دولت این موضوع را بررسی نکرده است که آیا پلیس اقتصادی لازم است یا خیر؟ در شرایط نامتعادل بازار نیازمند مدیریت و تنظیم بازار هستیم و انتظار است که از حقوق مصرف‌کنندگان به نحو شایسته صیانت کنیم.

نوبخت در خصوص جابجایی پایتخت اظهار کرد: گروهی از وزارت راه و شهرسازی مامور شد تا به بررسی انتقال پایتخت بپردازد و مطالعاتی که از قبل وجود داشت را به روزرسانی کند، اینکه چه تصمیمی گرفته شود و اینکه پایتخت منتقل شود یا مرکز سیاسی و یا برخی از وزارتخانه‌ها در حال بررسی است و پس از مطالعات تصمیم گیری خواهد شد.

درباره جاماندگان از دریافت یارانه تصمیم مناسب گرفته می‌شود‬

سخنگوی دولت تدبیر و امید همچنین به افرادی که از دریافت یارانه جا مانده اند اشاره کرد و گفت: مطابق تبصره ۲۰ قانون هدفمندی یارانه‌ها، در مورد افرادی که به دلایل مشخص از دریافت یارانه جا مانده‌اند به نحو متناسب تصمیم‌گیری خواهد شد البته ما قصد نداریم یک بار دیگر سایت را باز کنیم و ثبت‌نام گسترده داشته باشیم اما در مورد این افراد با دلایل موجه تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طرفین مذاکره با ایران مساله تهدید به بازگشت به تحریم‌ها را مطرح می‌کنند و رویکرد دولت در این رابطه چه خواهد بود، خاطرنشان کرد: روزهای پایانی مذاکرات است و طبیعی است که طرفین تلاش کنند هر چه بیشتر به مطالبات خود دست یابند و حتی ممکن است از حرف‌های تحریک‌آمیز توسط افراد مسئول و غیرمسئول‌شان استفاده کنند اما آنچه که قابل اتکاست مطالبی است که به تحریر می‌آید و نه سخنرانی‌ها و ما تلاش می‌کنیم در آنچه که نوشته می‌شود حقوق کامل ملت ایران تامین شود. اگر این اتفاق نیفتد و شرایط سخت تر شود، منابع ما تقلیل پیدا می کند. ما حتی برای شرایط بسیار سخت که حتی صادرات نفت به ۵۰۰ هزار بشکه و یا حتی ۳۰۰ هزار بشکه نیز برسد برنامه داریم و اگر لازم باشد اعلام می‌کنیم. همچنین برای شرایطی که منابع سرمایه‌ای به داخل ایران سرازیر شود نیز برای نحوه هزینه‌ کردن پول‌های زیاد برنامه داریم.

نوبخت با بیان اینکه پیش بینی ما در سال ۹۴ در صورت استمرار وضعیت بودجه ۱۹۹ هزار میلیارد تومان است، یادآور شد: با بررسی‌های ما هزینه‌های اجتناب ناپذیر ۱۸۴ هزار میلیارد تومان است که مابه‌التفاوت آن یعنی ۱۵ میلیارد تومان می‌ماند که در حوزه صرفه‌جویی قرار دارد. بنابراین ما در هر لحظه در حال رصد شرایط هستیم و متناسب با وضعیت مدیریت خواهیم کرد و برای شرایط خوش‌بینانه و بدبینانه برنامه داریم.

سخنگوی دولت در زمینه تفکیک وزارت ورزش از حوزه جوانان گفت: این موضوع به صورت رسمی در دستور کار نیست و فعلا دولت برنامه‌ای برای آن ندارد. البته برای مسکن جوانان ۱۳۰۰ میلیارد تومان مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات قائل شده‌ایم تا ۱۰ درصد از این مابه‌التفاوت در صورت تامین اعتبار را دولت پرداخت کند و مصمم هستیم مسکن جوانان را در دستور کار قرار دهیم.

وی همچنین درباره حضور هیات‌های خارجی و سفرشان به ایران اشاره کرد و افزود: می‌دانیم که همه منتظر پایان مذاکرات هستند و همه تلاش ما برای استفاده از هرگونه سرمایه‌گذاری جهت پیشرفت عمرانی کشور است و البته هرگز حاضر نیستیم به هر قیمتی به توافق دست یابیم بنابراین همه خطوط قرمز را رعایت خواهیم کرد. البته در نظر داریم که سرمایه‌گذاری‌ها منابع فراوانی برای ملت ایران خواهند داشت.

دلایل افزایش قیمت بنزین/ انتقاد از رسانه ها‬

محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد دلایل قیمت آزاد بنزین، گفت: این تصمیم خلق‌الساعه نبوده بلکه یک قانون است و در قانون بودجه سال ۹۴ نیز بر آن تاکید شده، همچنین از سال ۸۹ در دستور کار قرار گرفته است بنابراین دولت قانون را اجرا می‌کند. می توانید به صحبت های من در تاریخ ۵/۱۲/۱۳۹۳ که در صحن علنی مجلس مطرح کردم مراجعه کنید. برخی رسانه ها مدعی شده بودند که نوبخت گفته است قیمت بنزین افزایش نخواهد داشت. در همین تاریخ می‌توانید به خبرگزاری ایرنا و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مراجعه کنید که من در پاسخ به خبرنگاران گفته‌ام فعلا نیازی به افزایش قیمت‌ها نیست بنابراین از همه خبرنگاران و خبرگزاری‌ها درخواست می‌کنم در انتشار اخبار دقت و صداقت لازم را به خرج دهند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود به تولید ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه تولید اشاره کرد و گفت: اگر کسی در این زمینه سئوالی دارد، به سراغ تولید کننده نرود و بپرسد که او هم بگوید نه همچنین چیزی نبوده است. بلکه از خود ما سئوال کنید.

وی در پاسخ به این سئوال که صدا و سیما، تجمعات غیر قانونی را پوشش می دهد در صورتی که سخنرانی یادگار امام (ره) را پخش نمی کند، گفت: داوری این موضوع با افکار عمومی است.

نوبخت همچنین به اظهارات اخیر وزیر اطلاعات و تکذیب صحبت هایش گفت: بهتر است از خودشان بخواهیم در این رابطه توضیحات بیشتری بدهند.  

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب