امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9988 تاریخ انتشار: جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۹:۵۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

عطیه میرزایی اعلام کرد؛

کتاب«تاریخ جامع ایران» کامل‌ترین مجموعۀ منتشرشده از تاریخ ایران است

خبرایران: مدیر اجرایی پروژه کتاب 20 جلدی «تاریخ جامع ایران» گفت: مجموعۀ بیست جلدی تاریخ جامع ایران هم به لحاظ پهنۀ زمانی و هم به جهت ابعاد تاریخی فعلاً کامل‌ترین مجموعۀ منتشرشده از تاریخ ایران محسوب می‌شود.
کتاب«تاریخ جامع ایران» کامل‌ترین مجموعۀ منتشرشده از تاریخ ایران است

 به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی ستاد خبری تاریخ جامع ایران ،«عطیه میرزائی» در گفتگو با ستاد خبری تاریخ جامع ایران گفت: پیش از این نیز آثار پراکنده‌ای در این موضوع تدوین و منتشر شده است که از جملۀ آنها می‌توان به کتاب تاریخ مفصل ایران باستان به قلم مشیرالدوله حسن پیرنیا، کتاب از پرویز تا چنگیز نگارش سیدحسن تقی‌زاده و مجموعۀ هفت جلدی تاریخ ایران چاپ انتشارات دانشگاه کمبریج انگلستان اشاره کرد. اما مجموعۀ بیست جلدی تاریخ جامع ایران هم به لحاظ پهنۀ زمانی و هم به جهت ابعاد تاریخی فعلاً کامل‌ترین مجموعۀ منتشرشده از تاریخ ایران محسوب می‌شود که دربردارندۀ تاریخ سیاسی، اجتماعی، هنری، علمی و ادبی سرزمین ایران از پیش‌آریاییها تا انقراض قاجار است و به حق می‌توان از آن به عنوان اثری ملی که همواره مایۀ افتخار و مباهات دولت و ملت ایران خواهد بود، نام برد.

میرزایی در ادامه اظهار داشت: نام ایران در تاریخ همواره با حوادث و تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عجین بوده است. از یورش اسکندر تا استیلای تیموریان، نه تنها هیچکدام نتوانستند ریشه‌های مستحکم فرهنگ و تمدن این سرزمین را از جای درآورند، بلکه خود به مدافعان فرهنگ، تمدن و زبان ایران بدل شدند و ایران و ایرانی همچنان از مدعیان برحق کهن‌ترین تمدن‌های بشری است.

او ادامه داد: تدوین و نگارش تاریخ چنین سرزمینی از مهم‌ترین وظایف مراکز پژوهشی است که سال‌ها جای آن در آثار منتشر شده خالی بود و نیز به سبب وسعت زمانی و مکانی دنیای ایرانی کاری بس دشوار بوده و اکنون با همت مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی که در عرصۀ بین‌المللی از مهم‌ترین مراکز پژوهش‌های اسلامی و ایرانی است، این مهم محقق شده است.

عضو گروه تاریخ مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی اظهار داشت: مسلماً اطلاع از پیشینۀ تاریخی یک سرزمین به‌منظور تثبیت و تبیین هویت و منافع ملی، برای مردم آن سرزمین بسیار لازم و مفید است و بدین جهت وجود این اثر را در خانۀ هر ایرانی، در تمام دفاتر و رایزنی‌های فرهنگی و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران توصیه می‌شود و امیدواریم به زودی شاهد ترجمۀ این مجموعه به زبانهای دیگر به‌ویژه انگلیسی و عربی باشیم.

«مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی» بیش از سه دهه در زمینه تدوین و انتشار دائرةالمعارف‌های اسلامی، عمومی، تخصصی و دیگر مراجع علمی فعالیت داشته است.

مجموعه 20 جلدی تاریخ جامع ایران، طی مراسمی در 26 خرداد ماه 94، رونمایی خواهد شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب