خبرایران: نشست رؤساي آموزش شركتهاي اصلي وزارت نفت شامل شركت ملي نفت ايران، شركت ملي گاز ايران، شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران و شركت ملي پتروشيمي ايران به ميزباني آموزش و تحصيلات تكميلي پژوهشگاه، در پژوهشگاه صنعت نفت برگزارشد.
به گزارش خبرایران از واحد خبر ارتباطات پژوهشگاه، نشست رؤساي آموزش شركتهاي اصلي وزارت نفت (شركت ملي نفت ايران، شركت ملي گاز ايران، شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران و شركت ملي پتروشيمي ايران) به ميزباني آموزش و تحصيلات تكميلي پژوهشگاه، طي روزهاي دوشنبه و سه شنبه 18 و 19 خرداد ماه در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار و در اين جلسات روساي آموزش شركت ملي نفت، تجارب خود را ارايه كردند و ضمن ارايه گزارش عملكرد، براي رفع موانع و محدوديتها به بحث و تبادل نظر پرداختند.
بر اساس اين گزارش، نهاييسازي نظام جامع آموزش، برگزاري دورههاي آموزشي ام بي اي، مسايل بدو استخدام و دورههاي اچ اس اي و آي تي از اهم مسايل مورد بحث و بررسي در طي اين دو روز برگزاري اين نشست بود.
اين گزارش حاكي است، جمعي از مديران حاضر در اين نشست ضمن ابراز خرسندي از آشنايي با توانمنديهاي پژوهشگاه، بر ضرورت استفاده حداكثري از امكانات و اساتيد مجرب اين مجوعه پژوهشي تاكيد كردند.
در اين مراسم عبدالنبي نجفي پور، معاون مدير در آموزش و بهبود منابع انساني مناطق نفتخيز جنوب با اشاره به وجود پژوهشگران ماهر و با دانش در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: سابقه همكاريهاي آموزشي مناطق نفت خيز جنوب با پژوهشگاه به 15 سال قبل برميگردد.
وي در ادامه تصريح كرد: شركت ما از قديميترين مجموعههايي است كه در قالب برنامههاي آموزشي با پژوهشگاه در تعامل بوده و طرفين همواره از فوايد برنامههاي آموزشي مشترك بهرهمند شدهاند.
نجفي پور در خاتمه گفت: پژوهشگاه تا كنون بسياري از تنگناها، محدوديتها و مشكلات مناطق عملياتي را برطرف كرده است كه اين موضوع در خور تقدير و تشكر است.
همچنين سيد كمال علوي، رييس آموزش مركزي با اشاره به توانمنديهاي خاص پژوهشگاه تاكيد كرد: پژوهشگاه يك فرصت استثنايي براي ارايه دورههايي است كه ساير شركتها قادر به انجام آن نيستند.
اين مقام مسئول افزود: اين نوع آموزشهاي ويژه باعث افزايش اعتبار پژوهشگاه ميشود و ما معتقديم پژوهشگاه توان بينالمللي شدن را دارد.
وي همچنين از برنامههاي آينده براي گسترش تعاملات آموزشي با كشورهاي همسايه خبر داد و گفت: در صورت فراهم شدن فضاهاي بينالمللي ميتوان در حوزه تعاملات بينالمللي نيز برنامههاي خوبي را براي پژوهشگاه به اجرا درآورد.
رييس آموزش مركزي با اشاره به بعد مسافت پژوهشگاه از ستاد وزارت نفت گفت: پژوهشگاه بايد با در نظر گرفتن امكانات اقامتي، شرايط حضور همكاران بهرهبردار و عملياتي كه از مناطق دور دست سفر ميكنند را تسهيل كند.
اساتيد پژوهشگاه، دانش خود را به صورت كاربردي آموزش مي دهند
نصرتا... شفق، رييس آموزش شركت فلات قاره ضمن بر شمردن مزاياي چنين نشستهايي از پژوهشگاه به عنوان يك مركز بينالمللي نام برد كه در زمينه آزمايشات مرتبط با اطلاعات مغزه بينظير است.
وي با اشاره به توان اساتيد پژوهشگاه گفت: اساتيد پژوهشگاه دانش خود را به صورت كاربردي و منطبق با نيازهاي صنعت آموزش ميدهند كه اين يك مزيت بسيار بزرگ به حساب ميآيد.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه تفكرات عملي و كاربردي اساتيد پژوهشگاه در سايتهاي مختلف واحدهاي بهرهبردار پيادهسازي ميشود گفت: ثمرات دورههاي آموزشي اساتيد پژوهشگاه در گوشه و كنار كشور در واحدهاي عملياتي جاري ميشود.
در ادامه اين مراسم حسن اكبري، رييس آموزشهاي فني و تخصصي شركت ملي گاز ايران، پژوهشگاه را به مثابه پل ارتباطي صنعت و دانشگاه دانست و گفت: با توجه به وجود تجهيزات، امكانات، اساتيد و هيئت علمي بسيار برجسته بايد دستاوردهاي اين مركز در قالب دوره هاي آموزشي به صنعت منتقل شود.
اكبري زير بناي بهبود مستمر را پژوهش بر مبناي علوم پيشرفتهاي مانند نانو تكنولوژي دانست كه در پژوهشگاه به خوبي در حال انجام است و متوليان آموزش در صنايع بايد از اين امكانات به درستي استفاده كنند.
در خاتمه محمد ديانت، معاون آموزش و بهبود منابع انساني شركت نفت با اشاره به مطرح شدن پيشنهاداتي براي برگزاري دورههاي ويژه آموزشي در پژوهشگاه گفت: قرار شد كارگروهي تشكيل و در خصوص برگزاري دورههايي ويژه، منطبق با پتانسيلهاي اين مركز بررسي هاي تفصيلي انجام شود.
وي با اشاره به اينكه پژوهشگاه نبايد تنها به برگزاري دورههاي مرسوم اكتفا كند گفت: پژوهشگاه بايد جايگاه خود را تعريف كند و نتايج و محصولات طرحهاي پژوهشي خود را با هماهنگي واحدهاي اجرايي شركت نفت،تبديل به دورههاي آموزشي كند.
ديانت، تبديل يافتههاي طرحهاي پژوهشي و مطالعاتي به دورههاي آموزشي را مستلزم بررسي دقيق خواند و گفت: بايد سعي شود با تدوين سرفصلها و استانداردهاي مرتبط نتايج يافتههاي پژوهشي در قالب دورههاي آموزشي به صنعت منتقل شود.