امروز: پنج شنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ [2024/11/21]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10757 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۳:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد؛

نهاد خانواده و مدرسه در خصوص کتاب خوانی باید فعال باشند/ برای عمیق کردن مفاهیم نیازمند توسعه کتاب‌خوانی هستیم / ما از ویترین مدرسه برای کتاب‌ها غافل شدیم/ ایرانی‌های خارج از کشور جزوی از هویت ایرانی ما هستند

خبرایران: سید‌عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما از ویترین مدرسه برای کتاب غفلت داریم و همیشه از کمبود ویترین معترضیم اما باید بدانیم که ویترین وسیع مدرسه برای نشر ما مکانی مناسب است.
نهاد خانواده و مدرسه در خصوص کتاب خوانی باید فعال باشند/ برای عمیق کردن مفاهیم نیازمند توسعه کتاب‌خوانی هستیم / ما از ویترین مدرسه برای کتاب‌ها غافل شدیم/ ایرانی‌های خارج از کشور جزوی از هویت ایرانی ما هستند

به گزارش خبرنگار خبرایران، حاضر در محل رونمایی از طرح تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدارس ابتدایی استان‌ها و مناطق مرزی کشور که امروز در دبیرستان مفتح برگزارو دراین مراسم سید‌عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق تجهیز مدارس ابتدایی استان‌ها و مناطق مرزی کشور را در حیطه‌ای دانست که باید آن ‌را توسعه داد و این امر را زمینه‌ساز نهادینه کردن مطالعه معرفی کرد و در حال حاضر اطلاعات گذری برای ما تهدید هستند و ما برای عمیق کردن مفاهیم نیازمند توسعه کتاب‌خوانی هستیم زیرا اطلاعات حوزوی پایدار نیستند اما این کتاب است که دانش پایدار را به وجود می‌آورد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: توسعه کتاب‌خوانی همواره دغدغه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش بوده و ما معتقدیم که در خصوص این امر باید نهاد خانواده و مدرسه فعال باشند و در این میان وظیفه خانواده روشن است اما مدرسه به عنوان نهادی که کودکان ما بخشی مهمی از عمر خود را در آن می‌گذارند و در این مدت بیشتر از همه سال‌های زندگی خود عادت می‌کنند و در گروهی همسال بزرگ می‌شوند می‌تواند کتاب‌خوانی را عمیق‌تر کرده و آن‌را تبدیل به عادتی همگانی کند.

وی تصریح کرد: ما با همین نگاه فهمیدیم که اگر توسعه کتاب را جدی بگیرم باید مدرسه را فعال و فعال‌تر کنیم و در همین راستا تفاهم‌نامه خوبی بین معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت تا گام‌هایی در جهت توسعه کتاب‌خوانی برداشته شود، البته تا به امروز چند گام مهم را پشت‌سر گذاشته‌ایم و به جز برگزاری سالانه ی نمایشگاه یاد یار مهربان نمایشگا‌های کتابی را برگزار کردیم که بتواند از طریق آن‌ها کتاب‌های مفید در دسترس دانش‌آموزان قرار داد.

وی ادامه داد: ما از ویترین مدرسه برای کتاب غفلت داریم و همیشه از کمبود ویترین معترضیم اما باید بدانیم که ویترین وسیع مدرسه برای نشر ما مکانی مناسب است صالحی گفت: تا به امروز گام‌های زیادی برداشته شده و با طرح ایده‌ی تجهیز کتاب‌خانه‌های کلاسی ابتدایی استان‌ها و مناطق مرزی کشور با شعار هیچ کلاسی بدون کتابخانه نباشد متوجه شدیم که این ایده، ایده‌ای جذاب است و از ویژگی‌های ایده تجهیز کتابخانه‌های کلاسی ابتدایی مناطق مرزی کشور می‌توان به دسترسی آسان دانش‌آموزان به کتاب، ارتباط کتاب‌ها با سن و پایه تحصیلی دانش‌آموزان و تقویت جایگاه معلم به عنوان فرمان یک کلاس اشاره کرد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: معلم می‌تواند ارتباط مناسبی را میان آموزش، کلاس و کتاب برقرار کند و هدایت‌کننده کتاب و کتاب‌خوانی باشد بنابراین در طرح تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مناطق مرزی کشور ما نیازی به کتابدار نداریم و  تلاش ما بر این اصل که گام برداشته شده گامی باشد که امتیازات را در بر دارد و بر اساس آن امیدواریم که کتابی که به کلاس می‌رود دکور نباشد و مصرف پیوسته داشته باشد البته این امر با نگاهی کارشناسانه از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیئت نظارت بر کتاب‌ها و وزارت آموزش و پرورش امکان پذیر است.

صالحی اظهار داشت: اهداف دیگر ما در امر اجرای طرح تجهیز کتابخانه‌های کلاسی ابتدایی مناطق مرزی کشور توجه موقعیت مکانی و اولویت‌های مناطق مرزی و عشایری و همکاری و مشارکت هرچه بیشتر آموزش و پرورش، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و ناشران بوده است که همه این‌ها از امتیازات این طرح به حساب می‌آید و  گام بعدی ما این بوده که با تجهیز همه کلاس‌ها بتوانیم ادعا کنیم که در بازده زمانی روشنی همه کلاس‌های ما یک کتابخانه خواهند داشت.

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با خطاب به اهالی رسانه گفت: رسانه‌ها باید کمک کنند که طرح تجهیز کتاب‌خانه‌های کشور گسترش پیدا کند و ما باید به طرف این برویم که با جای انداختن این ایده اگر درست است اجزای مشارکتش را افزایش دهیم و حدس می‌زنیم که کتاب‌های جای گرفته در قفسه‌های کتابخانه‌های کلاسی به سرعت فرسوده شوند و افزایش اجزای مشارکت به ما کمک می‌کند که بازده زمانی تجهیز کتابخانه‌ها را کاهش داده و دغدغه‌ی جایگزینی کتاب‌ها را تا حدودی از میان برداریم.

صالحی مدارس را پایگاه کتابخوانی دانست و گفت: اگر ما به کتابخوانی تکیه کنیم مدرسه پایگاهی برای این امر به حساب می‌آیند و ما باید یک نوع بازخوانی و بازبینی از کتابخانه‌های مدارس داشته باشیم و از فعالیت‌های آینده ما در زمینه توسعه کتابخوانی می‌توان به تقویت کتابخانه‌های ایرانی خارج از کشور اشاره کرد زیرا ایرانی‌های خارج از کشور جزوی از هویت ایرانی ما هستند و ما باید تلاش کنیم که آنها از زبان و فرهنگ خودشان جدا نشوند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: کتابخانه‌های ایرانی خارج از کشور پیوندی میان ایرانیان مقیم در کشور‌های دیگر با زبان و فرهنگشان بوده و تقویت این کتابخانه‌ها یکی از موارد آمده در تفاهم‌نامه‌ی میان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش بوده است.

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد چشم‌اندازهای بعدی در جهت توسعه کتاب‌خوانی را تبیین سند ترویج کتاب‌خوانی دانسته و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش باید در گام‌های بعدی خود بر روی سند ترویج کتاب‌خوانی تفاهم داشته باشند تا بتوانیم این امر مهم را بر روی یک نقشه واحد ترسیم کنیم. وی خاطرنشان کرد اگر ما مدرسه را پایگاه اصلی ترویج کتاب‌خوانی می‌بینیم باید چشم‌اندازی را پیدا کنیم تا با توجه به آن نقطه‌های محال را بیابیم.

همچنین همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت فرهنگی در قالب ارائه گزارش از نحوه اجرای این طرح گفت: در حوزه کارشناسی پس از متعهد شدن به اجرای تفاهم نامه میان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش جلساتی برگزار شد که در نتیجه به تبیین مدل های اجرایی طرح تجهیز کتابخانه‌ کلاسی مدارس ابتدایی استا‌ن‌ها و مناطق مرزی کشور انجامیدند.

وی افزود: قبل از اینکه بچه های مناطق مرزی کشور لذت اجرایی این طرح را بچشند ما طعم آن را چشیدیم و تا به امروز 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار واحد آموزشی برگزار شده و اعتبار لازم برای اجرای تجهیز کتابخانه‌ کلاسی مدارس ابتدایی استا‌ن‌ها و مناطق مرزی کشور 8 میلیارد و 600 میلیون تومان تخمین زده شده بود که از این میان وزارت آموزش و پرورش پرداخت 3 میلیارد ریال، و ناشران همکار پرداخت 2 میلیارد و 600 میلیون ریال را بر عهده گرفته اند.

وی ادامه داد: در مجموع 1700 واحد آموزشی و 6 هزار 500 کلاس درس شامل کتابخانه‌ کلاسی مدارس ابتدایی استا‌ن‌ها و مناطق مرزی کشور شده اند که 175 هزار جلد کتاب در اختیار آنها قرار گرفته است و 16 استان با 65 منطقه عشایری و 125 منطقه روستایی شامل این طرح شده اند و  از استان های مطرح در زمینه طرح کتابخانه‌ کلاسی مدارس ابتدایی استا‌ن‌ها و مناطق مرزی کشور می توان به بوشهر، اردبیل، مازندران و خراسان شمالی اشاره کرد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب