خبرایران: موهای جوانان ایرانی این روزها در مسیر سبک های غربی با سرعت تندی در حال تغییر وضعیت است و در چشم برهم زدنی همه از آخرین طرحهای مُدیستهای معروف پاریس یا نیویورک اطلاع پیدا کرده است.
یکی از موارد مورد بحث در انتقال فرهنگ و سبک زندگی پدیدۀ «مد» است؛ مد واژهای فرانسوی به معنای پیروی و الگوبرداری از هر سلیقه و روش خاصی است که در یک زمان معین میان بعضی افراد یک جامعه رواج عمومی پیدا میکند. این گزاره فرهنگی پس از جنگ جهانی اول وارد فرهنگ مردم ایران نیز گردید و شامل مواردی مانند مدل لباس و آرایش، لوازم منزل و… و حتی موارد غیرمادی مانند رفتارها، نحوۀ زندگی یا نگرشها و… شد.
حال موهای جوانان ایرانی خوب نیست
یکی از مکان های فرهنگی ایران که این روزها تحت شعاع این واژه قرارگرفته است آرایشگاه ها هستند که می توانند نقش یک وزارت ارشاد کوچک را ایفا کنند چرا که فرد ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت وقت خود را در مکانی خاص طی می کند که می تواند منبع تولید فرهنگ ایرانی باشد اما این روز ها آرایشگاه ها تبدیل به نمایشگاه های مد غربی شده اند و اگر حال موی جوان ایرانی را بپرسی می بینی که اصلا خوب نیست و در غفلت مسئولین این نهاد های فرهنگی کوچک کشور در جبهه دشمن گام بر می دارند و گاهی آلمانی و گاهی انگلیسی می شوند و گاهی هم روی صورت و چشم آنها را می پوشاند! گاهی هوای جرج کلونی دارند و گاهی هم هوس می کنند جوجه تیغی شوند …
موهای جوانان ایرانی این روزها در مسیر سبک های غربی با سرعت تندی در حال تغییر وضعیت است و در چشم برهم زدنی همه از آخرین طرحهای مُدیستهای معروف پاریس یا نیویورک اطلاع پیدا کرده و پیروی میکنند که این را مدیون شبکههای اجتماعی، ماهوارهها و رسانههایی هستیم که در زمانی کوتاه در غفلت مسئولین فرهنگی کشور این مدها بر روی جلد روزنامه ها، مجلات و مدل مو و ریش خوانندگان و بازیگران خودنمایی می کند.با این وجود تنها مدل مو نیست که این روزها خودنمایی می کند و شتاب گرفته بلکه اگر گذری در خیابان های شهر داشته باشیم تشخیص زن و مرد را تنها از روی شال و روسری می شود فهمید.
«مد» شاید در بعضی موارد و زمانها، انسان مدرن را از تکرار و دلزدگی بیرون آورد اما در ذات خود این پتانسیل را نیز دارد که در مواقعی که صاحبان سرمایه و قدرت نیاز به تغییر سبک زندگی ما در جهت اهداف خود احساس کنند، از این پتانسیل بدون اینکه محسوس باشد، به خوبی استفاده میکنند و این وظیفه و رسالت بر گردن رسانههای متعهد و مسئولین فرهنگی است که در بزنگاه، با آگاهسازی و هشدار به مردم و مسئولین، جلوی حرکت خزنده و بدون سر و صدای اینگونه عملیاتهای فرهنگی را بگیرند نه اینکه خود اولین گام در راستای پوشاندن فرهنگ غربی بر جامه جوان ایرانی باشند.
هر کس هر رفتاری که دوست دارد را نمی تواند در بستر فرهنگ جامعه انجام دهد
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با یکی از رسانه ها با اشاره به رواج این مدل مو در سیمای جوانان ایرانی، اظهار کرد: جامعه ایرانی در کنار سایر جوامع بین المللی به بستر برخی فعالیت های اجتماعی با برچسب فرهنگ غربی ترویجی تبدیل شده است.
وی مدهای غربی در حوزه پوشش و آرایش جوانان ایرانی را شاخه ای از تهاجم فرهنگی برشمرد و تصریح کرد: استکبار جهانی با خروج از میدان نبرد نظامی و تجهیز در جبهه جنگ نرم با تزریق فرهنگ پوچ و ضد ارزشی غرب به جامعه ایران دنبال تخریب ماهیت فرهنگی ایران اسلامی است.
پژمان فر در ادامه این مطلب افزود: هر کس هر رفتاری که دوست دارد را نمی تواند در بستر فرهنگ جامعه انجام دهد زیرا این رفتار ها با بهره گیری از نماد ها و پوشش های غربی در جامعه با کاربرد های خاص جنبه منفی ترویج فرهنگ غرب و دوری از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی را دارد.
مد های غربی هزینه اجتماعی بر دوش دولت تدبیر و امید دارد
پژمانفر با تأکید بر اینکه مد هایی مانند «ریش داعشی» بی شک جنبه سیاسی دارد، اضافه کرد: این مدل های غربی خواسته یا نا خواسته از سوی قشر جوان در جامعه ایجاد شبهه می کند و اینگونه مسائل جامعه اسلامی را زیر سوال خواهد برد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خاتمه با انتقاد از عملکرد دستگاه های ذیربط و متولیان امور فرهنگی، اظهار کرد: این دستگاه ها باید دقت و نظارت و کنترل خود را بیشتر کنند زیرا اینگونه مد ها بر دوش نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید هزینه های اجتماعی به همراه دارد.