امروز: پنج شنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ [2024/11/21]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12064 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۸:۴۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

گردآورنده نمایشگاه گروهی «تهران شهر بی‌دفاع»اعلام کرد؛

داشتن تئوری و جنبه پژوهشی در نمایشگاه‎ها و اجراها برای ما بسیار مهم است/ سرمایه و سرمایه‎دای چهره تهران هر روز عوض می‎کند/ در تهران مردم فردیت بیشتری دارند/ تهران هر روز در مقابل تهدیدها بی‎دفاع تر می شود

خبرایران: فرشید پارسی‎کیا مدیر گالری دنا وگردآورنده نمایشگاه گروهی «تهران شهر بی‌دفاع» گفت: تهران موجودی است که نمی‏خواهد تغییر کند اما هر روز مجبور است هزاران تغییر را به خود ببیند و در مقابل این تهدیدها بی‎دفاع است و همین موضوعات است که در آثار این نمایشگاه مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است.
داشتن تئوری و جنبه پژوهشی در نمایشگاه‎ها و اجراها برای ما بسیار مهم است/ سرمایه و سرمایه‎دای چهره تهران هر روز عوض می‎کند/ در تهران مردم فردیت بیشتری دارند/ تهران هر روز در مقابل تهدیدها بی‎دفاع تر می شود

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری نمایشگاه گروهی «تهران، شهر بی‌دفاع» عصر سه‌شنبه 7 مهرماه با حضور «فرشید پارسیکیا» مدیر گالری دناوگردآورنده نمایشگاه گروهی «تهران شهر بی‌دفاع» ، «کوروش ادیم» تصویرسازو مترجم کتاب‌، «صالح تسبیحی»  گرافیسک و اصحاب رسانه در محل گالری دنا برگزار و دراین نشست خبری «فرشید پارسیکیا» درخصوص گالری دنا اظهارداشت: گالری دنا از 2 ماه قبل کار خود را آغاز کرد و تا امروز 4 پرفورمنس شعر با عنوان کلی «واژگان ایستاده» و 2 نمایشگاه یکی از عکسهای آزاد احمدی و دیگری نمایشگاهی با کیوریتوری آرش تنهایی که درباره صمد بهرنگی بود برگزار کرده است.

گردآورنده گروهی «تهران شهر بی‌دفاع» تصریح کرد: داشتن تئوری و همین‌طور جنبه پژوهشی در نمایشگاهها و اجراها برای ما بسیار مهم است و نمایشگاه جدید ما در این گالری که «تهران شهر بیدفاع» نام دارد نیز از این قاعده مستثنی نیست. این نمایشگاه بخشی از پروژه بزرگ تهران است که به عکاسی از تهران اختصاص دارد. در کنار نمایشگاه عکس، برنامههای جانبی دیگری مانند مجموعه برنامه موسیقی خنیاگری در روزهای 12، 19،14، 21 و 22 مهرماه که جنبه فضاسازی برای نمایشگاه دارد نیز با حضور آذرخش فراهانی، سالار محمد اصغری، آرین کشیشی، نامدار مجیدی، مهدی ایمانی و فرهود بیگلربیگی برگزار می‏‌شود.

پارسیکیا خاطرنشان کرد: در واقع این تنها یک نمایشگاه نیست و باید آن را یک مجموعه برنامه فرهنگی نامید که از میان این برنامهها می‏‌توان به اجرای موسیقی توسط گوره موسیقی کودک «ماه پیشونی»، نمایش ویدئوآرت «اعترافات یک شهر خاکستری» ساخته میثم مقصودی روز 16 مهرماه، پرفورمنس «چهار عمل اصلی با تهران» اثر محمد آزرم 17 مهرماه، نقد و بررسی کتاب «اسطوره تهران» اثر جلال ستاری با حضور کاووس بالازاده روز 20 مهر ساعت 19، شعر خوانی گروه پاراگراف با عنوان «قسم به توت‌های لگدمال/ اینجا تهران است» با حضور فرزین پارسیکیا، مهدی ایمانی مهر، بهروز احمدزاده و آرش سالاری روز 23 مهر ساعت 18 و در نهایت نشست آسیبشناسی شهر تهران با عنوان «تهران، شهر ناتمام» و با حضور« دکتر نیر توکلی» روز 24 مهر ساعت 19 اشاره کرد.

وی ادامه داد: معتقدم سرمایه و سرمایهدای چهره تهران هر روز عوض میکند و کوچهای که شما امروز میبینید فردا قابل شناسایی نخواهد بود زیرا همه چیز در این شهر هر روز در حال تغییر است. به علاوه هجوم مهاجران در دوره‌های مختلف تاریخی و برای یافتن زندگیای کمی بهتر باعث شده است ما شهری داشته باشیم با هشت میلیون جمعیت در شب و 20 میلیون نفر جمعیت در روز که هیچیک زندگی خوبی ندارند.

پارسی‌کیا تاکید کرد: پس از موجی از مهاجرت به تهران متاسفانه پس از انقلاب سفید مردم تازه شهرنشین شده به جای آنکه آداب شهرنشینی را کسب کنند به سمت تبدیل شدن به گروهی مصرف کننده حرکت کردند. و مصرف را آموختند. در دهه 50 دوباره مهاجرت به تهران آغاز شد این بار به این دلیل که مردم می‏خواستند در کانون توجه انقلاب باشند. یکی دیگر از دلایلی که موجب مهاجرت مردم به تهران در آن زمان و دهه‏های بعد بود به تعبیر محمدعلی سپانلو نبودن چشم فضول در تهران بود.

وی عنوان داشت: در تهران مردم فردیت بیشتری دارند، بابت رفتارهای روزمره خود مورد بازخواست دیگر مردم قرار نمی‌گیرند و به همین دلیل بسیاری به تهران مهاجرت کرده و مهاجران پیشین با تجربه چنین فضایی دیگر حاضر به بازگشت به شهر خود نیستند و وجود فاصله طبقاتی گسترده میان مردم، از بین رفتن محلات به عنوان یکی از شاخصههای تهران، مرکزیت تهران به عنوان نقطه آغاز اعتراضات مدنی و سیاسی، وجود فضا برای افرادی با اندیشههای نوگرا و نکاتی از این دست ویژگی‏های دیگری هستند که تهران را در میان یگر شهرهای تهران برجسته می کنند.

مدیرگالری دنا یادآورشد: تهران موجودی است که نمی‏خواهد تغییر کند اما هر روز مجبور است هزاران تغییر را به خود ببیند و در مقابل این تهدیدها بیدفاع است و همین موضوعات است که در آثار این نمایشگاه مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است.

وی درخصوص انتخاب هنرمندان این نمایشگاه هم ابرازداشت: در این نمایشگاه، هنرمندان پیشکسوت، حرفهای و جوان که رویکردهای مختلفی به عکایس دارند در کنار هم قرار گرفتهاند. به جز هنرمندان پیشکسوت کار باقی هنرمندان جوان یا تازهکار که آثارشان برای شرکت در این نمایشگاه به گالری فرستاده بودند مورد ارزیابی قرار گرفت و برای حضور در این نمایشگاه انتخاب شد.

پارسی‌کیا درپایان گفت: در این نمایشگاه 43 عکس از 23 عکاس به نمایش گذاشته می‏شو که مخاطب هنر حتی ممکن است نام بعضی از آنان را نیز نشنیده باشد یا همچون رسول یونان که کار او نیز پیش از انتخاب برای حضور در نمایشگاه مورد ارزیابی قرار گرفته است نه به عنوان عکاس که به عنوان شاعر برای مخاطب آشنا باشد.

کوروش ادیم عکاس باسابقه نیزدراین نشست درباره نمایشگاه «تهران، شهر بیدفاع» اظهارداشت: زمانی که در جریان موضوع این نمایشگاه قرار گرفتم بسیار برای شرکت در آن مشتاق شدم زیرا ین نمایشگاه با پروژه دیگری مقارن شده است که به محیط زیست تهران اختصاص دارد و درباره یکی از توتسنانهای غرب تهران است که در حال از بین رفتن است و پیدایش نمایشگاهی با فکر و رویکردی مشخص و قابل برنامهریزی بسیار خوشایند است. من معتقدم برای شهری به نام تهران باید دل سوزاند، هرچند این شهر ظاهری هیولاوار پیدا کرده است اما مورد ظلم مضاعف نیز قرار گرفته است. گالری دنا نشان داده است که یک شخصیت حقیقی می‏تواند به جای چند شخصیت حقوقی کار کند و این موضوع قابل احترام است.

صالح تسبیحی دیگر هنرمند حاضر در این نشست نیز درباره نمایشگاه «تهران، شهر بیدفاع» اظهارداشت: به عنوان آدمی که در فضای هنری نفس میکشد تهاجم آن چیزی است که تهران را باد من می‌اود. در همه چیز این شهر، در معماری و شهرسازی آن نوعی عدم امنیت دیده میشود.

تسبیحی عنوان داشت: اگر شما به عنوان شهر بیدفاع نگاه کنید می‏بینید که این شهر در زمین جنگ به شهرهایی اطلاق شده است که دارای ارزش تاریخی هستند و نباید ورد حمله نظامی قرار گیرند، هرچند هیتلر این پیمان را شکست و به رم نخستین حمله کرد. به هر شهر از دو زاویه متفاوت نگاه کرد؛ آن را شخصی مستقل درنظر گرفت و برایش دل سوزاند که البته اصلا کار اشتباهی نیست و بسیار کارآمد اما من معتقدم که شهر را باید با شهروندانش معنا کرد.

این هنرمند افزود: ما در شهری زندگی می‌کنیم که مدام در پیادهروهای آن مورد تهاجم هستیم. پیش از این ما تهران تهرا‌نگرد داشتیم و شهر نیز معماری خاصی داشت. این هویت از بین رفته است و بعید است که دوباره ساخته شود. هنرمند به دلیل حساسیتهایی که دارد روایتگر آسیبهایی است که بر این شهر رفته است.

وی تاکید کرد: گرچه این اتفاق خوبی نیست اما گفتن چنین آسیبهایی امری روشنفکرانه است و این نمایشگاه هشدار می‏دهد که تهران و تهران نشین اصلا حالشان خوب نیست.

تسبیحی درخصوص پوستر این نمایشگاه هم توضیح داد: مهدی فاتحی طراح این پوستر یک طراحی گروتسک را برای نمایشاه ارائه داده و تهران را دلقکی معرفی می‌کند که دیوارها اندام او را ساختهاند و طنابی دست و پای او را بسته است. او در این پوستر تجربه زیستی خود را بیان می‌کند که تجربهای تلخ اما طنازانه است. به علاه او در پوستر از دو رنگ سیاه و سفید استفاده کرده است که نمادهایی از ماهیت این شهر هستند.

بنابراین گزارش، نمایشگاه «تهران شهر بیدفاع» با آثاری از آزاد احمدی، آیدا احمدی، شرف، کروش ادیم، مینا بخشی، صالح تسبیحی، هامد جابرها، حمید جانی‌پور، مرتضی حسنی، ابراهیم حقیقی، زهرا خرمی، هیرش خیر، نازیلا دانشوران، مصطفی دهقانیان، معصومه دیواندری، علی رشیدیفر، میلاد فداکار، محمد فدایی، محمود قرایی، نسیم گلی، احمد مطلایی، مریم نهاله، محسن یزدی‌پور و رسول یونان از 10 تا 27 مهرماه در گالری دنا به نشانی میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک 4 برگزار می‏‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب