خبرایران: چهارمين كنفرانس بينالمللی حوادث رانندگی از 19 تا 21 آبان ماه سال جاری به مدت 3 روز در دانشگاه تهران با حضور مسئولان اجرايي و مرتبط با ايمني و ترافيک، اساتيد دانشگاهي، فرهيختگان و نخبگان فعال درامر ايمنی و ترافيک برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای امروز دوشنبه 4 آبان با حضور«داود کشاورزیان» رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، «دکتر کامبیز بهنیا» سرپرست گرایش راه و ترابری و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران و دبیر کنفرانس، «سهیل محمدی» رییس دانشکده عمران دانشگاه تهران، «دکتر سرهنگ عیناله جهانی» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی کل کشور، «علیاکبر اولیا» رئیس سندیکای بیمهگران ایران،«محمدرضا احدی» دبیر اجرایی کنفرانس،«مهندس جواد هدایتی» مدیر کل دفتر آمار و ترافیک و اصحاب رسانه در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار و در این نشست«داود کشاورزیان» رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای طی سخنانی اظهارداشت: بحث تصادفات و تلفات جادهای یک موضوع اجتماعی است. برای کاهش تلفات لازم است تمامی نهادهای دستاندرکار از جمله وزارت راه، خودروسازان، سازمان استاندارد ایران و نیروی انتظامی لازم است در این زمینه فعالیت کنند.
کشاورزیان: تاثیرسیستم کنترل هوشمنددرکاهش تصادفهای رانندگی
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: طی چند سال اخیر تلفات جادهای کاهش داشته است. به نوعی که 8 سال پیش 28 هزار نفر کشته و مجروح در تصادفات به وجود آمد، در حالی که در سال 93 این رقم به 16 هزار تن رسیده است. طی چند سال اخیر گروههای مرجع فرهنگی و دانشگاهی و هنری وارد عرصه شدهاند. با ورود این گروهها میزان تلفات بسیار کاهش یافته است.
وی با اشاره به تاثیرسیستم کنترل هوشمنددرکاهش تصادفهای رانندگی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته به کمک شرکتهای خصوصی دوربین ثبت تخلف نصب شده و کلیه شریانهای اصلی کشور تحت پوشش کنترل هوشمند قرار میگیرد. از دیماه نصب دوربینها شروع میشود، اقدامهای مقدماتی آن انجام شده و 1800 دوربین در سطح جادهها اضافه میشود.
کشاورزیان عنوان داشت: ایمنی راهها، اصلاح شیروانی جادهها، پاکسازی حریم جاده، اصلاح دوربرگردان و تابلوهای راهنمایی و رانندگی از مهمترین اقداماتی است که بهمنظور کاهش تصادفهای رانندگی باید در سازمان راهداری صورت گیرد و در ارتباط با نظارت بر رفتار رانندگان، ناوگان مسافری، ناوگان حمل سوخت باید مجهز به سیستم GPS شود. سیستم هوشمند کمک میکند تا برخی رفتارهای خلافی که شاهد آن هستیم کاهش یابد.
دکتربهنیا: متخصصان ما در عرصههای علمی مختلف از جمله همایشهای بینالمللی شرکت فعال داشتهاند
دکتر کامبیز بهنیا دبیر چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای نیز درادامه این نشست خبری طی سخنانی اظهارداشت: درچهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای لازم است هم به مسایل علمی و تحقیقاتی پرداخته شود و هم مسایل اجرایی مرتبط با سیاستگذاری دستگاههای اجرایی مورد بررسی قرار گیرد. با تلاش مسئولان، فعالان و متخصصان در زمینه ایمنی راه در یکی دو دهه گذشته فعالیتهای پژوهشی و علمی مرتبط با ایمنی جادهای توسعه بسیاری داشته است.
وی افزود: در این مدت ایران با نهادهای بینالمللی مختلفی از جمله مجمع جهانی راه (پیارک)، بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی همکاری داشته است و متخصصان ما در عرصههای علمی مختلف از جمله همایشهای بینالمللی شرکت فعال داشتهاند.
سرهنگ جهانی: نیمی از کشتههای حوادث رانندگی در مسیر انتقال به بیمارستان فوت میکنند
سرهنگ عیناله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی کل کشور نیز درادامه این نشست خبری طی سخنانی عنوان داشت: از اهداف چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای کاهش حوادث رانندگی و اجرای درست قانون است. نیمی از کشتههای حوادث رانندگی در مسیر انتقال به بیمارستان فوت میکنند و گام اساسی جهت کاهش تعداد کشتهشدگان تقویت نیروی امدادی است.
وی ادامه داد: کنفرانس حوادث میتواند در این زمینه بررسیهای علمی را صورت دهد و آن را به وسیله رسانهها منتشر کند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا درباره عدم استقبال نیروهای امدادی و خودروسازان از برنامههایی که مربوط به حوادث رانندگی و جادهای میشود، گفت: به هر حال هر کس متناسب با وظایف خود عمل میکند، اگر در بررسیهای پلیس خودروسازان و یا افراد دیگر مقصر باشند، اعمال قانون میشوند.
وی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی و آموزش به مردم از طریق برگزاری کنفرانسهای مختلف افزود: در برنامههای آموزشی به این موضوع نیز توجه شده و ما چندین برنامه با این موضوع ساختهایم که اگر راننده کارت بیمه نداشته باشد، اعمال قانون میشود و یا اگر بیمهنامه خودرو و شخص ثالث نداشته باشد با مشکلات متعددی روبرو میشود.
وی در پاسخ به پرسش مبنی بر بودجهای که از طریق بیمه به پلیس تعلق می گیرد هم گفت: مبالغی که از طریق بیمه به پلیس پرداخت میشود در جهت ترویج فرهنگ ترافیک و اصلاح رفتارهای غلط رانندگی هزینه میشود. برنامه هایی که در شبکههای مختلف تلوزیونی تولید و اجرا میشود شامل برنامه فرهنگ ترافیک، سفر ایمن، سفر به خیر، دانش ترافیک، مثلث، و سایر تولیداتی که از شبکههای مختلف تلوزیونی پخش میشود. بودجهای که به پلیس راهور ناجا تعلق میگیرد در راستای آنچه قانون تعریف کرده هزینه میشود.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا درباره رسیدگی به تخلفات ارگان های مختلف که متولی امور راه و رانندگی هستند تصریح کرد: مطابق با تبصره 3 ماده 14 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اگر به نظر کارشناس، متولیان راه و خودروسازی در بروز حادثه سهم داشته باشند به تخلفات آنها رسیدگی میشود و پروندههایی به دست ما رسیده که ارگان مسئول مقصر شناخته شده و مراحل قانونی آن نیز طی شده است،
اولیا: فرهنگسازی و هماهنگی میان ارگانها برای کاهش تصادفات جادهای
علی اکبر اولیا رییس سندیکای بیمهگران ایران در ادامه این نشست گفت: از اقدامات اساسی برای کاهش تصادفات جادهای هماهنگی لازم میان ارگانهایی است که وظیفه فرهنگسازی دارند و این اقدام باید در قالب یک اتاق فکر صورت بگیرد. هدف اصلی این کنفرانس پیوند دادن تمامی گروههایی است که به طریقی میتوانند از بار تلفات حوادث رانندگی و جادهای بکاهند. حضور چهرههای فرهنگی و هنری میتواند در تشویق مردم به تغییر ناهنجاریها و افزایش هنجارها بسیار موثر باشد.
وی درباره نقش بیمه در کاهش حوادث جادهای اظهار داشت: حوادث جادهای امروزه به یک فاجعه تبدیل شده است و امیدواریم این سمینار بتواند توجه افکار عمومی و مسئولین را به آن معطوف کند و بیمهها برای کاهش ریسک و پرداخت خسارت باید اقدامات مقتضی را انجام دهند البته بیمه های تکمیلی نیز تعریف شده اند تا خسارات تصادفات در کشور کاهش پیدا کند، ولی در مجموع وضع کشور در این حوزه اصلا خوب نیست.
اولیا یادآورشد : بر اساس برنامه پنجم توسعه دولت موظف بود تا سالانه 10 درصد از میزان تصادفهای رانندگی و جادهای را کاهش دهد که متاسفانه این امر محقق نشد. از سوی دیگر ، 10 درصد از حق بیمه به وزارت بهداشت و 5 درصد به نیروی انتظامی بهمنظور کاهش حوادث رانندگی و جادهای تعلق پیدا کرده است که متاسفانه رضایتبخش نبوده است.
وی درباره گزارش تلفات ناشی از حوادث رانندگی و جادهای اعلام کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت موظف است تا هر 6 ماه یک گزارش مفصل ارایه کند که با گذشت 4 سال این امر صورت نگرفته است و آنچه واضح است و همه کارشناسان برآن اتفاق نظر دارند، این است که متاسفانه میزان تصادفهای رانندگی و جادهای در کشور بسیار بالاست و سالانه حدود 10 هزار میلیارد تومان بابت جبران تلفات جانی و مالی هزینه پرداخت میشود.
دکتراحدی: تلفات جادهای از 24000 نفر به 15000 نفر در سال رسیده است/ ارائه 53 مقاله به صورت شفاهی و 50 مقاله به صورت پوستر
دکترمحمدرضا احدی رییس پژوهشکده حمل و نقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص بخش بینالملل کنفرانس اظهار داشت: از کشور انگلیس و آلمان مهمانانی به این کنفرانس دعوت شدهاند. آلن راس و پریچهر شفیقی از مهمانان بخش بینالملل این کنفرانس هستند.
دبیرعلمی کنفرانس درباره تعداد مقالات ارسال شده به دبیرخانه کنفرانس اظهار داشت: تاکنون 200 مقاله دریافت شده که تعدادی از این مقالهها انتخاب شده و 53 مقاله به صورت شفاهی و 50 مقاله به صورت پوستر ارائه میشود.
رییس بخش ایمنی پژوهشکده حملو نقل درخصوص کاهش تعداد تلفات جادهای نسبت به سالهای گذشته اظهار داشت: با وجود محدودیتهای بودجه، ایمنی و وضعیت راهها نسبت به سالهای اخیر بهتر شده و تلفات جادهای از 24000 نفر به 15000 نفر در سال رسیده است.
بنابراین گزارش، چهارمين كنفرانس بينالمللی حوادث رانندگی از 19 تا 21 آبان ماه سال جاری به مدت 3 روز در دانشگاه تهران با حضور مسئولان اجرايي و مرتبط با ايمني و ترافيک، اساتيد دانشگاهي، فرهيختگان و نخبگان فعال درامر ايمنی و ترافيک برگزار میشود.