به گزارش خبرایران ولیالله سیف، در همایش بین المللی تراکنش از موفقیت 99 درصدی تراکنشهای بانکی در سال 93 خبر داد و گفت: سال گذشته حدود 20 میلیارد تراکنش الکترونیکی بین بانکی برای ارائه حدود 11 میلیارد خدمت بانکی در سامانههای ملی پرداخت با موفقیت پردازش شده است.
وی با بیان اینکه رشد فزاینده فناوریهای نوین در جهان، طی سالهای اخیر فرصت مناسبی را پیشروی دولتها قرار داده تا با افزایش تعامل دوسویه با مردم و گسترش خدمترسانی به آنان، در ارتقای شاخصهای حکمرانی خوب و بهبود سطح زندگی و رفاه اقتصادی ملتها گام بردارند گفت: با ظهور، توسعه و استفاده همگانی از اینترنت، ارائه اطلاعات و خدمات دولتی با استفاده از این بستر و امکان، برای شهروندان روز به روز گسترش مییابد و دستیابی به دولت الکترونیک حتی به همین میزان، ضمن کاهش دیوانسالاری توانسته است سرعت، کیفیت و کارایی خدمات عمومی را افزایش دهد. صنعت IT در کشور نیاز به تحرک و رشد جدی در بخش خصوصی دارد و بانک مرکزی از این حرکت استقبال میکند.
وی افزود: فراگیر شدن گوشیهای هوشمند و سهولت دسترسی به اینترنت و شبکههای اجتماعی، امکان اطلاعرسانی و ارائه خدمات متنوع را فراهم ساخته است و خوشبختانه کشور ما از این روند بینالمللی دور نبوده و در گذشته با تدوین طرح تکفا و نقشه راه خدمات دولت الکترونیک، چشمانداز روشنی برای این مقوله مهم ترسیم شد. حرکت به سوی دولت الکترونیک و بهبود شاخصهای آن در کشور از اولویتهای جدی دولت تدبیر و امید بوده و بارها توسط رئیسجمهور محترم مورد تأکید قرار گرفته است، ولی هنوز با شرایط آرمانی در این زمینه، فاصله بسیار وجود دارد.
بانکداری الکترونیک پیش نیاز استقرار دولت الکترونیک
رئیسکل بانک مرکزی با بیان اینکه همایش بینالمللی تراکنش، فرصت مغتنمی است تا ضمن ارزیابی عملکرد گذشته، بر اساس شاخصهای سازمان ملل و شناسایی نقاط ضعف و موانع دستیابی به این هدف مهم، راهکارهای مناسبی برای تکامل دولت الکترونیک در ایران ارائه شود افزود: اینجانب به نوبه خود از دستاندرکاران این همایش تشکر میکنم، بانکداری الکترونیک و خدمات تراکنشهای مالی توسط سیستم بانکی، پیشنیاز استقرار دولت الکترونیک در کشور است. اکنون سهم ابزارهای پرداخت الکترونیک در مبادلات، روز به روز بیشتر میشود و مشتریان بانکی در هر زمان و هر مکان به حسابهای خود دسترسی دارند و 24 ساعته در هفت روز هفته، عملیات بانکی دلخواه خود را بدون حضور در شعبه انجام میدهند.
99 درصد تراکنشها در سال گذشته با موفقیت انجام شد
سیف به ارائه آماری از وضعیت پرداختهای الکترونیک در کشور پرداخت و گفت: سال گذشته حدود 20 میلیارد تراکنش الکترونیکی بینبانکی برای ارائه حدود 11 میلیارد خدمت بانکی در سامانههای ملی پرداخت با موفقیت پردازش شده است و از نظر کیفی بیش از 99 درصد این تراکنشها موفق بودهاند. با احتساب خدمات درونبانکی، تعداد تراکنشهای الکترونیک مالی کشور طی سال گذشته از 30 میلیارد تراکنش فراتر رفته است.
وی افزود: تنها در روز 28 اسفند ماه سال 93 بیش از 150 میلیون تراکنش بینبانکی در سامانههای ملی پرداخت، پردازش شده است. مبلغ این تراکنشها در سال گذشته بیش از 10 برابر نقدینگی است و تنها 5.7 برابر نقدینگی از طریق سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) پردازش شده است.
سیف با بیان اینکه تصور کنید اگر این میزان خدمت بانکی به صورت الکترونیکی انجام نمیگرفت، چه هزینههای سنگینی بر اقتصاد کشور تحمیل میشد گفت: این حجم از مبادلات در نظامهای پرداخت و گسترش نفوذ ابزارهای پرداخت الکترونیک حتی در دورترین نقاط کشور، باعث شده، تقاضای اسکناس و مسکوک در دست اشخاص، روندی کاهشی به خود بگیرد به نحوی که نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از نقدینگی به عدد 3.64 درصد در خرداد ماه امسال رسید که نسبت به مدت مشابه دو سال پیش از آن بیشتر از 2 واحد درصد کاهش را نشان میدهد و این روند همچنان ادامه خواهد یافت زیرا کاهش این نسبت یکی از عوامل اصلی افزایش ضریب فزاینده و سالمسازی نقدینگی در دولت یازدهم بوده و باعث شده برای تأمین نقدینگی، پول پرقدرت کمتری به اقتصاد کشور تزریق شود. در همین راستا ما قصد داریم نخستین جامعه بدون پول نقد را در کشور به صورت آزمایشی در جزیره کیش راه اندازی کنیم.
عدم افزایش تعداد شعب با توسعه خدمات الکترونیکی بانکی
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه یکی دیگر از آثار مثبت توسعه خدمات الکترونیک بانکی این است که با وجود افزایش چند برابری نقدینگی و سپردههای بانکی، تعداد شعب و کارکنان بانکها به همان میزان رشد نکرده و چه بسا در برخی موارد کاهش هم داشتهایم تصریح کرد: یکپارچگی، توسعهپذیری، انعطافپذیری، سرعت، دقت و امنیت بالا، کاهش هزینههای بانک و مشتری، صرفهجویی در زمان، کاهش ترافیک و مصرف سوخت، عدم محدودیت زمانی و مکانی، کاهش مخاطرات حمل پول نقد، کاهش جرم و جنایت با افزایش شفافیت و در نهایت افزایش رفاه و رضایت مشتریان از دیگر آثار مثبت توسعه خدمات الکترونیک بانکی است.
وی افزود: ایجاد و راهاندازی سامانه بانکداری متمرکز بانک مرکزی، به منظور ارائه خدمات بانکی تمام الکترونیک برای دولت، خزانهداریکل، دستگاههای دولتی و ذیحسابیها و شرکتهای دولتی و شهرداریها با قابلیت اتصال به شبکه تبادل اطلاعات بانکی (شتاب) در سال 93 و اجرای طرح ملی سبد کالا از بستر شبکه ملی پرداخت کارتی در سال 92 از دیگر گامهایی بودند که در راستای تحقق دولت الکترونیک برداشته شده است.
تراکنش الکترونیک به بلوغ نسبی نزدیک شده است
رئیس شورای پول و اعتبار با تأکید بر اینکه میتوان ادعا کرد در مرحله تراکنش از دولت الکترونیک، در حوزه بانکداری به بلوغ نسبی نزدیک میشویم عنوان کرد: برنامه بعدی بانک مرکزی یکپارچهسازی، توسعه و نوسازی نظام جامع اطلاعاتی با بهرهگیری از فناوری های نوین می باشد که در نقشه راه 1400 ترسیم شده است. در همین راستا می توان یک نظام جامع اطلاع رسانی نیز برای شبکه بانکی ایجاد کرد تا یک تعامل و ارتباط موثر، دو سویه و واقعی، بین بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور از یک سو و آحاد جامعه از سوی دیگر شکل گیرد.
سیف تلاش بانک مرکزی ، تیم اقتصادی و همراهی و حمایت دولت تدبیر و امید را در مهار تورم لجام گسیخته و ایجاد ثبات و آرامش بازارها به ویژه بازار ارز موثر خواند و گفت: با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تحریم های ظالمانه، یکی پس از دیگری برچیده خواهد شد، بر این اساس لازم است اقداماتی در حوزه بانکداری الکترونیک، هم راستا با بسته خروج از رکود دولت برای تسهیل مبادلات بازرگانی داخلی و خارجی و رونق کسب و کار صورت گیرد.
طراحی و اجرای دو برنامه به منظور تسهیل بازرگانی خارجی
وی با بیان اینکه بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید داخلی و رونق اقتصادی، افزایش اعطای تسهیلات خرد به مردم در قالب کارتهای اعتباری بر پایه قراردادهای بانکداری بدون ربا را در دستور کار خود قرار داده است افزود: برای تسهیل بازرگانی خارجی پس از برجام نیز دو برنامه عمده را دنبال میکنیم: نخستین برنامه، بازگشت مجدد بانک مرکزی و بانکهای جدا شده از شبکه جهانی سوئیفت به آن شبکه است که به واسطه تحریمهای بینالمللی طی چند سال گذشته از حضور دراین عرصه محروم بودهاند و این عدم حضور مشکلاتی را در بازرگانی خارجی کشور ایجاد کرد. هرچند که اتصال برخ بانکهای کشور به شبکه جهانی سوئیفت دراین مدت برقرار بوده و از آن بهره میجستهاند.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در این راستا کمیتهای راهبردی در بانک مرکزی شامل بخشهای ارزی، نظارتی و نظامهای پرداخت برای تسهیل اتصال مجدد به سوییفت تشکیل شده تا راهکارهای لازم را ارائه کرده و بر روند اتصال و تبادل اطلاعات نظارت کند گفت: انشاءالله به محض لغو تحریمها، ارائه خدمات پیام رسانی مالی به آن دسته از بانکهای ایرانی نیز توسط سوییفت از سر گرفته خواهد شد. برنـامه دوم ما اتصال شبکههای ملی پرداخت به شبکههای خرد و کلان بینالمللی از جمله سوییچ پرداخت کارتی کشورهای همسایه و شبکههای معتبر پرداخت کارتی در دنیا است که نقشه راه دستیابی به این هدف تدوین شده و به صورت جدی پیگیری میشود.
وی در پایان ضمن تسلیت ایام سوگواری ماه محرم، سخن خود را با حدیث «نیاز مردم به شما از نعمتهای خداوند بر شماست. از این نعمت افسرده و بیزار نباشید» از سرور و سالار شهیدان خاتمه داد و گفت: امیدوارم به فضل و توفیق الهی همه ما در زمره پیروان راستین حضرت سیدالشهداء(سلام الله علیه) قرار گرفته و به پیروی از آن حضرت تمام همکاران خوبم در شبکه بزرگ بانکی در خدمت به مردم همواره کوشا و سربلند باشند.