خبرایران: معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: مطالعه اولیه برای راهاندازی فضای مجازی کسب و کار دانشآموزی، کار دیگری است که در حال بررسی آن هستیم تا بتوانیم فضای مجازی کسب و کار برای دانشآموزان را فراهم کنیم.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری طرح کاشف «کارآفرینان شایسته فردا»، صبح امروز شنبه ۱۶ آبان ماه ۹۴ با حضور «مهندس علی زرافشان» معاون آموزش متوسطه، «دکتر حمیدرضا کفاش» معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، «زعفراینان» نماینده دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و اصحاب رسانه، در سازمان دانشآموزی کشور برگزارو دراین نشست خبری «مهندس علی زرافشان» معاون آموزش متوسطه اظهارداشت: با توجه به اینکه سال گذشته در چنین جلسهای، موضوع کارآفرینی و برنامههای آموزش و پرروش را اعلام کردیم، امروز گزارشی از اقدامات انجام شده در این حوزه را بیان میکنیم و اگر قرار است در افق ۱۴۰۴ به اهدافی در خصوص توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دست پیدا کنیم، کلید آن کارآفرینی است و در همه اسناد بالادستی نیز به آن تأکید فراوان شده است.
وی تصریح کرد: در سند چشمانداز، سند ابلاغی مقام معظم رهبری و بحث اقتصاد مقاومتی و نیز ابلاغیه سند ششم نیز به این موضوع تأکید شده است و در سند تحول به موضوع کارآفرینی پرداخته و وزارت آموزش و پرورش را به عنوان یک نهاد کارآفرینی مکلف کرده است تا به این موضوع بپردازد و برنامه جامعی در آموزش و پرورش تهیه کردهایم که همه بخشها تکالیفی دارند.
معاون آموزش متوسطه خاطرنشان کرد: اولین اقدام، تشکیل دبیرخانه ملی در سطح وزارت آموزش و پرورش است که تشکیل شده و برنامه جامع کارآفرینی را تهیه کرده است و ذیل این دبیرخانه، کارگروههای تخصصی نیز ایجاد شده است و یکی از محورهای اصلی تفاهم نامه با دانشکده کارآفرینی، این موضوع است تا پشتوانه حرکتی آموزش و پرورش باشد، این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که دانشکده کارآفرینی نیز نماینده رسمی دیدهبان کارآفرینی جهان در ایران است.
وی ادامه داد: از جمله برنامههایی که در تفاهمنامه آمده است پایش کارآفرینی دانشآموزان تحت عنوان کاشف است که امسال برای پایه هفتم و هشتم این پایش کارآفرینی را اجرا کردهایم و شاخصهای کارآفرینی ایران استخراج شده به شکل علمی تطبیق شده و ملاک خوبی برای سنجش است، این کار بزرگ برای یک میلیون و ۸۷۰ هزار دانشآموز از سراسر کشور و معلمان و مدیران برگزار شد که نتیجه آن در بخشهای مختلف استفاده میشود.
مهندس زرافشان عنوان داشت: ابتدا برای هر دانشآموز یک کارنامه ۱۴ صفحهای در محورهای کارآفرینی تهیه کردهایم که آن در حوزه ریسکپذیری، تفکر خلاق و سایر حوزهها بررسی میکند و دانشآموزان میتوانند با مراجعه به سایت دانشکده کارآفرینی و نیز kaashef.ir از نتایج آزمون مطلع شوند و یکی از محیطهای حمایتکننده از کارآفرینی، محیط خانواده است و توصیهنامهای برای اولیاء در نظر گرفته شده تا چه اقداماتی انجام دهند تا دانشآموز رشد بیشتری در کارآفرینی داشته باشد.
وی افزود: گزارشی در سطح مدرسه برای مدیر و نیز یک گزارش برای سطح منطقه تهیه میشود و در سطح استانها به لحاظ شاخصهای کارآفرینی تعیین وضعیت میشوند و گزارش ملی نیز تهیه میشود و ویژگیهای کارآفرینی در دختران قوی تر از دانشآموزان پسر است، با همکاری دانشگاه کارآفرینی، باشگاه کارآفرینی ایجاد شده و سایتی آماده شده است و هدف از ایجاد سایت و باشگاه کارآفرینی، ایجاد شبکه کارآفرینی دانشآموزی است تا آنها تجربیات خود را در اختیار یکدیگر بگذارند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با تأکید بر اینکه در این سایت بر اساس نتایج آزمون، دو دوره کارآفرینی مجازی برای دانشآموزان در نظر گرفته شده است، افزود: استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای توسعه کارآفرینی از این طریق انجام میشود و اقدام دیگری که در حال انجام است را برنامه تربیت مربیان کارآفرین برشمرد و گفت: این اقدام با معرفی ۴ نفر از هر منطقه در کشور شروع شده و از بین آنها ارزیابی شده و ویژگی کارآفرینی انجام شده است و نفرات برتر به عنوان مربی انتخاب میشوند.
وی تصریح کرد: ارزیابی در بین ۲۸۰۰ نفر از معلمان و دبیران انجام میشود و از بین آنها افرادی که ویژگی آنها بالاتر است به عنوان مربی انتخاب میشود و بعد از آن، بخشی در دورهای حضوری و غیرحضوری شرکت میکنند و به مناطق و استانهای خود رفته تا دانشآموزان خود را مورد پشتیبانی قرار دهند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: مطالعه اولیه برای راهاندازی فضای مجازی کسب و کار دانشآموزی، کار دیگری است که در حال بررسی آن هستیم تا بتوانیم فضای مجازی کسب و کار برای دانشآموزان را فراهم کنیم تا آنها تولیدات خود را عرضه و به فروش برسانند و کسب تجربه عملی، قبل از پایان تحصیل داشته باشند و در گسترش فرهنگ کارآفرینی با مشارکت دانشکده کارآفرینی و انتشارات مدرسه، بستههای آموزشی تهیه شده و در اختیار دانشآموزان و معلمان قرار خواهد گرفت که مبتنی بر ویژگیهای کارآفرینی است.
وی گفت: تا قبل از راهاندازی کسب و کار مجازی، اقدام به بازارچههای فروش تولیدات دانشآموزی کردهایم و دو اقدام توسعه برنامه آموزشی همراه با تولیدات در هنرستانهای کاردانش و نیز عرضه و فروش تولیدات است و دانشآموزان با عرضه محصولات خود به فروش آنها می پردازند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه اقدام دیگر توسعه برنامه خوداتکایی در مدارس شبانهروزی است، گفت: با برنامههای آموزشی، آنان را به سمت یادگیری و تولید میبریم و با کمک سازمان فنی و حرفهای، وزارت جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش، این مدارس تحت پوشش قرار گرفتند و آموزش و پرورش صرفا به آموزش کارآفرینی نمیپردازد بلکه کارآفرینی را به عنوان مهارت و شایستگی رشد میدهد.
مهندس زرافشان، پیرامون طرح پایش کارآفرینی با بیان اینکه دانشآموزان هفتم و هشتم تحت پوشش قرار گرفته و یک میلیون و ۸۷۰ دانشآموز در این طرح شرکت کردهاند، گفت: در شاخه کاردانش نیز از ۲۰ سال قبل درس کارآفرینی را به مجموعه دروس کاردانش اضافه کردهایم و وزارت آموزش و پرورش اولین دستگاه درخصوص کارآفرینی بوده است.
وی در خصوص رتبه بندی استانها در طرح کاشف گفت: کارنامه طرح کاشف را از سطح دانشآموز، ولی دانشآموز، منطقه، استان و کشور استخراج میکنیم و نتایج را به استانها منعکس میکنیم و این آزمون شبیه آزمونهای بینالمللی تیمز و پرلز است و این پایش و خط ارزیابی برای تعیین رتبه رقابتی استانها نیست بلکه اعلام بازخورد از ارزیابی است.
دکتر حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در ادامه این نشست خبری، با بیان اینکه تقویت حوزه کار و کارآفرینی به صورت غیرمستقیم به از بین بردن ریشههای برخی آسیبهای اجتماعی کمک میکند، گفت: در واقع مقوله کارآفرینی علاوه بر بعد مثبتی که از حیث تربیتی دارد، باعث میشود آسیبهای اجتماعی ناشی از بیکاری و عدم اشتغال نیز از بین برود.
وی ادامه داد: در همین راستا با معاونت متوسطه برای اجرای طرح کاشف تعامل و همکاری داشتیم و سازمان دانشآموزی نیز به عنوان بازوی پرتوان آموزش وپرورش در بخشهای مختلف به ما کمک میکند. تفاهمنامهای نیز میان دو معاونت امضا شده و از مرحله ثبتنام دانشآموزان در طرح کاشف صورت گرفته است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه ترتیبی اتخاذ دادهایم که ازاین پس جوایز دانشآموزان در حوزههای مختلف در مناطق و استانها از تولیدات دانشآموزان مبتکر و برتر تهیه شود، گفت: براین اساس دانشآموزان مبتکر و کارآفرین تشویق میشوند و از سوی دیگر ارزش معنوی این جوایز برای دانشآموزان برگزیده مسابقات نیز بالاست.
دکتر کفاش ادامه داد: استفاده از دانشآموزان در هنرستانها و برای برگزاری سمینارها و همایشها نیز از جمله اقدامات ماست. هنرستانهایی در تهران داریم که اکنون امر کارآفرینی را آغاز کردهاند و میتوانند از صفر تا صد برگزاری یک سمینار و همایش را برعهده بگیرند که تجربه خوبی بوده است و امیدوارم که روزی واژه دیپلمه بیکار از فرهنگ واژگان حذف شود و دانشآموزان به سطوح بالاتر تحصیلات تکمیلی برسند و به قدری توانمند شده باشند که کاری برای خودشان راه بیندازند.
زعفراینان، نماینده دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، در ادامه این نشست خبری، گفت: در دانشکده کارآفرینی، بررسی زندگی و رفتار کارآفرینان مبتکر را انجام دادیم تا یک مکتب آموزشی منسجم و مبتنی بر فرهنگ ایرانی را داشته باشیم و خوشبختانه این اقدام انجام شد و در حال حاضر با آموزش و پرورش در اجرای طرح کاشف همکاری کردهایم.
نماینده دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، ادامه داد: کارنامههای تفصیلی و تشریحی دانشآموزان شرکت کننده در آزمون طرح کاشف آماده شده است و دانشآموزان میتوانند با مراجعه به سطح کاشف کارنامه خود را مشاهده کنند. برنامههای آموزشی مجازی هم وجود دارد که دانشآموزان میتوانند از آن استفاده کنند.
زعفراینان در پایان با بیان اینکه تحقیقات در دنیا نشان میدهد بهترین زمان آموزش کارآفرینی به افراد، در سنین ۱۳ و ۱۴ سالگی است، گفت: تا یک ماه آینده کارنامه مجزایی برای پدر و مادرها نیز منتشر میکنیم تا آنها بتوانند با توصیههایی که در کارنامه ارائه شده است، فرزندانشان را با روحیه کارآفرینی بالاتری تربیت کنند. علاوه بر این دورههای آموزشی کارآفرینی برای برگزیدگان را در شهرهای مختلف با همکاری آموزش و پرورش برگزار خواهیم کرد.