خبرایران: مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت گفت: عدم توجه به مسائل خوردگی و نداشتن برنامه حفاظتی، میزان خسارات خوردگی را افزایش می دهد و ریسک سرمایه گذاری را بالا می برد.
به گزارش خبرنگارخبرایران،«علیرضا اصل عربی» مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت در افتتاحيه شانزدهمين كنگره ملی خوردگي ايران وسومين كنگره خوردگی صنعت نفت با اشاره به سرمایه گذاری کلان در صنعت نفت کشور از حدود 100 سال پیش تاکنون اظهارداشت:گسترش روزافزون تأسیسات و واحدهای عملیاتی اعم از صنایع بالادستی و پایین دستی آن، اهمیت کنترل و کاهش خسارات و هزینه های جانی، مالی و زیست محیطی ناشی از خوردگی و در نهایت لزوم استقرار نظام مدیریت آن را به طور کامل آشکار کرده است.
اصل عربی تصریح کرد: تدوین سند راهبردی مدیریت خوردگی و استقرار نظام مدیریت خوردگی در صنعت نفت با هدف کاهش هزینه های خوردگی از سوی معاونت امور مهندسی وزارت نفت تهیه شده و براساس نتایج ارزیابیهای انجام شده در کشورهای مختلف بویژه کشورهای پیشرفته صنعتی، خسارات و هزینه های ناشی از خوردگی در حدود ٤,٥ درصد تولید ناخالص ملی برآورد شده است.
وی خاطرنشان کرد:عدم توجه به مسائل خوردگی و نداشتن برنامه حفاظتی، میزان خسارات خوردگی را افزایش می دهد و ریسک سرمایه گذاری را بالا می برد، بررسی روابط میان ریسک و هزینه یکی از روشهایی است که از سوی مدیریت خوردگی برای تضمین سرمایه گذاری و جلب اعتماد سرمایه گذار به کار گرفته می شود.
مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت افزود: الگوی شاخصی را برای برای تصمیم گیریها و تلفیق فعالیتها برای کاهش هزینه به صورت منطقه ارائه می دهد و ضرورت کاهش خسارات خوردگی به منظور کاهش هزینه های مالی، جانی و زیست محیطی بیش از گذشته احساس می شود و دستیابی به این اهداف مستلزم بکارگیری مدیریت خوردگی در سطوح مدیریتی و عملیاتی است.
وی ادامه داد:آمار و اطلاعات مربوط به خوردگی در صنعت نفت وجود دارد، در حال طراحی سامانه های مرکزی جمع آوری و تحلیل اطلاعات در وزارت نفت هستیم و امیدواریم این سامانه در سال آینده تکمیل شود و دستورالعمل ارزیابی مدیریت خوردگی نیز در صنعت نفت در حال انجام است.
مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت اضافه کرد: برای توسعه و بهبود اقدامهای انجام شده در زمینه مدیریت خوردگی پس از ارزیابی و انتخاب خط مشی باید توسعه بازرسی فنی، سامانه های اطلاعاتی، نظام ارزیابی و تحلیل، توسعه دستورالعملها و استانداردها، توسعه منابع انسانی، توسعه مشاوران و پیمانکاران، پژوهشها و فناوریهای هدفمند و توسعه طراحی مهندسی باید در دستور کار قرار داده شود.
بنابراین گزارش، شانزدهمین کنگره ملی خوردگی و سومین کنگره خوردگی در صنعت نفت از 3 تا 5 آذرماه در سالن همایشهای بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت در حال برگزاری است.