خبرایران: بهرام کلهرنیا دبیر جشنواره سراسری «تجسم هنر با عنوان پاتوغ»گفت: بینالمللی بودن، برچسبی است که به جشنوارهها میخورد و آنها را گرفتار میکند.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری جشنواره سراسری «تجسم هنر با عنوان پاتوغ»، صبح امروز دوشنبه ۲۳ آذر ماه ۹۴، با حضور«بهرام کلهرنیا» دبیر جشنواره و عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران، «دکترمحمد سلطانی فر» رئیس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، «شاهین فرزانه» دبیر اجرایی جشنواره و اصحاب رسانه، در سالن جلسات سرای اهل قلم برگزار و دراین نشست خبری «دکترمحمد سلطانی فر» رئیس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره اظهارداشت: جشنواره سراسری «تجسم هنر با عنوان پاتوغ» امیدوارم که امسال اولین دوره آن برگزارادامهدار باشد.
رئیس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنرتصریح کرد: شاید در سالهای آینده بتوانیم حوزههای بیشتری را در زمینه تجسمی به این جشنواره اضافه کنیم. امیدوارم این دوره بهخوبی برگزار شود و سالهای آینده با حمایتهای بیشتری همراه شود.
دکترسلطانی فربا اشاره به تعداد شرکتکنندگان دراین جشنواره خاطرنشان کرد: در بخش معماری ۷۵ شرکتکننده، در بخش عکاسی ۱۷۴ شرکتکننده، در بخش گرافیک ۱۸۳ شرکتکننده و در بخش نقاشی ۱۴۵ شرکتکننده حضور پیدا کردهاند.
وی ادامه داد: ورکشاپهایی نیز در این جشنواره برگزار میشود، زیرا نگاه ما در این جشنواره، آموزشی است و تقویت قدرت نوآوری همراه ایجاد زمینه برای فرصتهای شغلی از اهداف مهم ما محسوب میشود و بینالمللی کردن و چاپ کتاب جشنواره در تیراژ بالا نیازمند هزینههای زیاد است و به این راحتی نمیشود یک جشنواره را بینالمللی کرد، زیرا مثلا هزینه هر یک مهمان خارجی دست کم ۱۵ میلیون تومان خواهد بود، اما امیدوارم بتوانیم کتاب جشنواره را در تیراژ محدود منتشر کنیم.
کلهرنیا عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران و دبیر جشنواره نیز در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: زمانی که درباره جشنوارهها صحبت میکنیم پاسخ به این سوال که اساس جشنوارهها چه هستند مهم است. ما هر سال شاهد برگزاری جشنوارههای هنری مختلف با شکلها و کارکردهای متفاوتی هستیم.
وی اضافه کرد: با این حال پاتوق هدفگیریهای دیگری دارد و بستر دیگری فراهم کرده است که جایش در این میان خالی بود. ذات این جشنواره دانشجویی است و چیزی میان بحث آموزش و آرزوهای توسعه فرهنگی را مطرح میکند.
عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران ابرازداشت: در ایران تجربهای اینچنینی نداشتهایم، «پاتوق» میتواند شرایط خوبی برای دانشجویان ایجاد کند. این جشنواره با ایجاد دبیرخانه ثابت و پایدار میتواند تشکلهای فکری را کنار یکدیگر قرار دهد.
وی ادامه داد: واقعیت این است که نظام دانشگاهی هنر، چند کارکرد مختلف دارد؛ فارغالتحصیلان ما که از مراکز دانشگاهی بیرون میآیند، لبه تماس آنها با جامعه حرفهای گنگ باقی میماند و باید بررسی شود که آیا آموزشدیدگان دانشگاه، شانسی دارند از سوی سفارشدهندگان سفارش دریافت کنند یا خیر؟
کلهرنیا یادآورشد: آرزو داریم دانشجویان حرفهای بار بیاوریم، جشنواره «پاتوق» میتواند فاصله میان فارغالتحصیلان و فضای حرفهای را که وجود دارد، از بین ببرد. این جزو خواستههای اصلی ما است. البته برای دورههای بعدی جشنواره دوست داریم دانشگاههای دیگری هم به ما بپیوندند.
وی افزود: ما در برابر آینده مملکت مسؤولیت داریم و پرچم این مسؤولیت را در این جشنواره در دست گرفتیم. ما همیشه به آثار برگزیده جشنوارهها توجه کردهایم به آنها جایزه دادهایم و تشویقشان کردهایم اما آثار راه نیافته به جشنوارهها کجا هستند؟ هنرمندان این آثار دانشجو نیستند و نباید به عنوان نقدی بر سیستم آموزش هنر به این آثار توجه کرد و آنها را مورد بررسی قرار داد.
دبیر علمی جشنواره تجسم هنر با انتقاد از نظام آموزشی معلممحور،گفت: نظام آموزشی ما معلممحور است، یعنی نظارت و پیگیری در سیستم آموزشی وجود ندارد. هر معلمی، آموختههای شخصی خود را براساس مهارتهایش به دانشجو منتقل میکند، اما آیا این کافی است. نظر من این است که در راستای این جشنواره، نقدی هم درباره وضعیت آموزش صورت گیرد.
وی درخصوص داوری ها در این جشنواره تاکید کرد: این جشنوار هیات داورانی از میان مراکز مختلف دانشجویی داشت و من هم روز داوری از همه آنها خواستم نگرشهای عمومی خود را درباره آثار بیان کنند. این جشنواره کار سنگینی بود و باید به یافتههای آن افتخار کرد.
کلهرنیا درپایان درخصوص وجهه بینالمللی جشنواره گفت: بینالمللی بودن، برچسبی است که به جشنوارهها میخورد و آنها را گرفتار میکند. این جشنواره رویکردش متفاوت است. البته گروه آلمانی که چندی پیش از دانشگاه علمی – کاربردی دیدن کرد، گروهی صاحب نگرش هستند و اگر میان آنها و مراکز علمی – کاربردی همکاری شکل بگیرد، بسیار ارزشمند است.

دبیر اجرایی جشنواره سراسری تجسم هنرگفت: این جشنواره در چهار حوزه معماری، عکاسی، گرافیک و نقاشی است که در بخش معماری ۲۷۷ اثر، در بخش عکاسی ۸۳۶ اثر، در بخش گرافیک ۳۴۱ اثر و در حوزه نقاشی ۲۷۰ اثر به جشنواره رسیده است و مبنای جشنواره امسال «تجسم هنر» است و موضوع آن در سالهای آینده تغییر خواهد کرد. در واقع جشنواره هر سال به موضوعی ویژه خواهد پرداخت.
فرزانه، پیرامون این موضوع که آیا این جشنواره ظرفیت بینالمللی شدن دارد، اظهار داشت: چندی پیش، گروهی از کشور آلمان به دانشگاه جامع علمی – کاربردی دعوت شد تا با آنها به تفاهم برسیم. اگر این تفاهمها انجام شود، توانایی داریم در این راستا با این کشور همکاری داشته باشیم، زیرا آلمان هم مثل کشور ما نظام علمی – کاربردی دارد.
وی در پایان درخصوص جوایزبرگزیدگان جشنواره سراسری «تجسم هنر با عنوان پاتوغ»گفت: برای برگزیدگان هر بخش، جوایز نقدی همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره در نظر گرفته شده است. نفر اول دومیلیون تومان، نفر دوم یکمیلیون و ۲۰۰ هزار تومان و نفر سوم ۸۰۰ هزار تومان بهعنوان جایزه دریافت خواهند کرد.
بنابراین گزارش، مراسم افتتاحیه جشنواره سراسری «تجسم هنر با عنوان پاتوغ» ۳۰ آذر ماه در گالری ابوالفضل عالی و خانه عکاسان حوزه هنری و مراسم اختتامیه نیزدر ۶ دی ماه در محل پژوهشکده هنر و معماری برگزار می شود.