امروز: جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ [2024/11/22]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14157 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۵۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

آيت الله اعرافي كانديداي مجلس خبرگان:

ميراث تاريخي حوزه‎‏ها در قم جمع شده است

خبرایران: آيت الله اعرافي كانديداي پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان در استان تهران و امام جمعه قم گفت ميراث تاريخي حوزه‏ها در قم جمع شده و جايگاه اصلي حوزه علميه قم متعلق به همين 94 سال اخير است.
ميراث تاريخي حوزه‎‏ها در قم جمع شده است

آيت الله عليرضا اعرافي در نشست انقلاب اسلامي و منشور روحانيت  كه در تالار شيخ انصاري دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار شد گفت كه مايل هستم در اين نشست نگاهي تاريخي به سير حوزه علميه داشته باشم كه ضمن اشاره به نقاط عطف، به كاستي‏هايي كه در اين مسير وجود دارد اشاره خواهم كرد. اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: حوزه‏هاي علميه از تاريخ پرفراز و فرودي برخوردار بوده اما همواره مورد نظر و اهميت بوده است. الان همه دنيا تلاش دارند به فهم و شناخت‌ آن نايل شوند به گونه‎اي كه بعد از انقلاب شاهد بسياري از كرسي‏هاي اسلام شناسي، شيعه‏شناسي و پروژه و طرح‏هايي در شناخت مرجعيت و ولايت هستيم. همان زنجيره‏اي از موضوعات كه حيرت جهانيان را به پاس وقوع انقلاب به خود متوجه ساخت.

امام جمعه قم با اشاره به سير تاريخي تحولات حوزه علميه گفت: قله‏هاي علمي ما در ابتدا شامل بغداد، ري و قم قديم است. قم با مهاجرت خاندان اشعري به يك پايگاه علمي تبديل شد و ري نيز با وجود مرحوم كليني قطب ديگر بود. شرايط بغداد نيز به همين صورت بود. اين سه پايه هر كدام داراي ويژگي‎هايي بودند. جالب است بدانيم كه بغداد شاهد شكوفايي بالايي در ميان اين سه ضلع بود. اگر بخواهيم به ويژگي‏هاي هر كدام از اين حوزه توجه كنيم بايد گفت در حوزه بغداد هم نگاه عقلي تفكر شيعي برجسته بود كه اين ويژگي در قم و ري به اين درجه نبود و از ويژگي‏هاي ديگر آن در زمانه بني‎عباس مبدل كردن حوزه قم به پايگاه معرفت اهل بيت است. در نقطه مقابل در دو ضلع ديگر ميراث حديثي پايه‏هايش استوار شد و به اين شكل بنيان جامع حوزه شكل گرفت.

آيت الله اعرافي در ادامه اظهار داشت: در قطعه تاريخي دوم با انزواي حوزه بغداد و ضعف دو ضلع ديگر، قطب‏هاي جديد حله و نجف شكل گرفت كه ناشي از مهاجرت علما بود. بنابراين شاهد پيوست تاريخي هستيم و گسست وجود ندارد. حله به تدريج به پايگاهي در توليدات علمي مبدل شد. در قطعه ديگر تاريخي شاهد تولد حبل‏العامل هستيم تا به تاريخ 1300 شمسي مي‎رسيم كه شاهد بنيانگذاري حوزه علميه قم جديد هستيم كه با دوران استبداد رضاشاهي همزمان مي‏شود. در اين بين رضاخان قصد بركندن دين را دارد. بنابراين قم جديد متعلق به همين 94 سال اخير است. اين موضوع همزمان با كاهش اثرگذاري نجف و جاهاي ديگر است. بنابراين مي‏توان گفت امروز ميراث تاريخي حوزه‎‏ها در قم جمع شده است. اين كانديداي پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري افزود: حوزه‎هاي علميه با ضعف‎ها و كاستي‏هايي روبرو بوده‏اند كه بخشي از آن را مي‏توان در متن منشور روحانيت حضرت امام خميني(ره) ديد. البته حوزه توانست به تدريج در درون خود برخي آسيب‏ها از جمله اخباري‎گري را حل نمايد هر چند زمان زيادي برد. وي تصريح كرد: در صورتي كه اين سرزمين با امام و انقلاب مواجه نمي‎شد حتما ركود و ضعف را براي حوزه به ارمغان مي‎آورد. آنچه در مقطع بعد از انقلاب شاهد هستيم كه البته تفاسير مختلفي مي‏شود انقلاب اسلامي و حوزه را از خصيصه تمدني مورد اشاره قرار مي‏دهد. بنابراين براي آن به اجتهاد تمدن ساز دست زد كه البته صرفاً حوزه را در بر نمي‏گيرد بلكه دانشگاه هم نقش دارد. آيت الله اعرافي با تاكيد بر اينكه حوزه بايد در قلمرو فلسفه، فقه و دانش‏هاي بنيادين متحول شود گفت: دنشگاه نيز نياز به خيزش معرفتي دارد. بنابراين در فهم اين مطلب هم حوزه و هم دانشگاه مسئوليت دارند و لازم است نخبگان هر دو نهاد با نگاه عقلاني و اجتهادي به ارائه مدل نوين زندگي اسلامي مبادرت ورزند. اميدوار هستيم كه با نگاه كلان‏تر، قدم جدي‏تري در اين مسير برداشته شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب