امروز: سه شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۴ [2025/04/08]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15031 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲:۲۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

پرهیز از هرگونه شتاب زدگی در برنامه‌ها/ نظام جامع برنامه‌ریزی در تمام سطوح آموزش و پرورش استقرار یافت

خبرایران: وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر پرهیز از هرگونه شتاب زدگی در این وزارتخانه گفت: نظام جامع برنامه‌ریزی در تمام سطوح آموزش و پرورش استقرار یافت.
پرهیز از هرگونه شتاب زدگی در برنامه‌ها/ نظام جامع برنامه‌ریزی در تمام سطوح آموزش و پرورش استقرار یافت

به گزارش خبرایران، صبح امروز جمع کثیری از فرهنگیان، معلمان منتخب سراسر کشور و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان با حضور در حسینیه‌ امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این دیدار اظهار داشت: رهنمودهای راهبردی سال گذشته حضرت عالی و نامیدن آموزش و پرورش به عنوان "کانون اساسی" برای خلق دنیای آینده و تأکید بر حمایت و پشتیبانی همه دستگاه‌ها و نهادها از آن، موجب شد تا خدمتگزاران به مردم در این دستگاه اثربخش بیش از پیش در راستای تحقق توصیه‌های آن رهبر عزیز، مبنی بر توجه به اقتصاد آموزش و پرورش، اهتمام به کیفی کردن آن و اجرای سند تحول بنیادین، تلاش دوچندان کنند.

* سند تحول بنیادین

فانی به دستاوردهای آموزش و پرورش در سال  94 اشاره و تصریح کرد: به منظور مدیریت و راهبری یکپارچه تحول در آموزش و پرورش، شورای راهبری اجرای سند تحول تشکیل شده و با انجام طرح‌های مطالعاتی و وضعِ قوانین و مقررات، زمینه‌های اجرایی شدن سند تحول فراهم آمد؛ به گونه‌ای که برنامه‌های زیر نظام‌های اصلیِ پنج گانه سند تحول، تدوین و از ابتدای سال 1395 بررسی آنها در شورای عالی آموزش و پرورش آغاز و به حول و قوه  الهی، نیمه اول امسال مصوب و اجرایی خواهند شد.

وی با بیان اینکه اقدامات آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین است، خاطر نشان کرد: با اجرایی شدن بیش از 150 برنامه، سال 1395، سال اجرای متوازن و همه جانبه‌ سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: همچنین نظام جامع برنامه‌ریزی در تمام سطوح آموزش و پرورش استقرار یافته و بستر اجرای برنامه‌های سند تحول بنیادین ریل گذاری شده و استقرار ساختار جدید نظام آموزشی و تولید محتوا بر مبنای برنامه درسی ملّی از اولویت‌های اجرایی سند تحول است و تغییرات متناسب با سند تحول و برنامه درسی ملّی تا پایه نهم اعمال شده و از ابتدای سال تحصیلی 96-95 پایه دهم نیز استقرار خواهد یافت.

* کتب جدید التألیف دوره متوسطه

فانی ادامه داد: 140 عنوان کتاب با رویکرد تحولی، به منظور بسط ِفرهنگ تحول‌خواهی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بین معلمان، مدیران و اولیای دانش‌آموزان توزیع شده برنامه‌های تبیینی و آموزشی نیز در حال اجرا است.

وی افزود: علاوه بر این با تدوین نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش، مراحل تلفیق برنامه درسی با فعالیت‌های پرورشی، تدوین و تألیف کتاب‌های جدید دوره متوسطه و طراحی رشته‌های جدید فنی و حرفه‌ای و کاردانش، آموزش تفکر و چگونه اندیشیدن (فلسفه برای کودک)، پرورش مهارت پژوهشگری، سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و مطالعات زیست اجتماعی و سواد رسانه‌ای نیز به انجام رسیده است.

ارتقای معیشت فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش، معلمان کشور را رکن اساسی نظام آموزشی عنوان کرد و گفت: هرگونه تحول بنیادین در آموزش و پرورش، مستلزم توجه همه جانبه‌ دلسوزان نظام به مشکلات و مسائل معلمان است. در همین راستا به منظور بهبود معیشت و ارتقای منزلت معلمان و توانمندسازی حرفه‌ای آنان، از مهرماه 1394 با طراحی و اجرای برنامه رتبه بندی معلمان، گامی ارزنده به منظور تقویت انگیزه و بهبود معیشت برداشته شده که با استمرار و توسعه آن در سال 1395، شاهد اثرات مثبتِ افزون‌تر آن خواهیم بود.

وی عنوان کرد: همچنین با تأسیس و توسعه‌ مراکز رفاهی و درمانی فرهنگیان به تعداد 156 مرکز، تلاش شده است در حد مقدورات دولت، اقداماتی در این زمینه صورت پذیرد. در خصوص ارتقای سطح علمی و دانش حرفه‌ای معلمان، ضمن تسهیل شرایط ادامه تحصیل آنان با شکل گیری 499 انجمن آموزشی ـ علمی، زمینه مشارکت و دانش‌افزایی و حرکت علمی معلمان فراهم آمده است. هرچند اعتقاد قلبی ما این است مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته، پاسخگوی تلاش ها و مجاهدت معلمان به صورت مطلوب نبوده و لازم است در این خصوص اقدامات مضاعفی را طراحی و اجرا نماییم.

* تصویب برنامه راهبردی در دانشگاه فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش به نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: تصویب برنامه راهبردی این دو دانشگاه سبب شده تا این دو نهاد علمی به جلوه‌ای از تحقق حیات طیبه در آموزش و پرورش بدل شوند و در همین راستا راه‌اندازی 24 پردیس استانی و تأسیس پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی در قم و تطبیق وضعیت حدود 700 مدرس به اعضای هیأت علمی، بخشی از اقدامات موثر آموزش و پرورش برای تأمین کیفیت علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در یکسال گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: توسعه تشکّل‌های دانشجویی و کرسی‌های آزاد اندیشی با تأکید بر هویّت معلّمی به منزله مرتبه‌ای از حیات طیبه در دانشگاه فرهنگیان، مورد اهتمام جدّی بوده و بازنگری و اصلاح برنامه‌های درسی دوره کارشناسی براساس اقتضائات سند تحول بنیادین صورت پذیرفته و معماری برنامه درسی تربیت معلّم جمهوری اسلامی ایران با رویکرد معلّم اندیشمند بر اساس مبانی نظری سند تحول بنیادین، تدوین و تصویب شده است به گونه‌ای که پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان با رویکرد فرهنگی، تربیتی و مهارتی و تربیت نسل جدید معلمان با شایستگی کنشگر فکور گسترش یابند.

* تعمیق فرهنگ نماز و ترویج فرهنگ  ایثار و شهادت

 فانی احیای 600 مرکز دارالقرآن در آموزش و پرورش دولت یازدهم را اقدامی در راستای کیفیت بخشی فعالیت‌های قرآنی در مدارس خواند و تصریح کرد: اجرای برنامه‌های ملّی حفظ موضوعی قرآن با شرکت بیش از 4 میلیون دانش‌آموز، طرح انس با اهل بیت(ع) با مشارکت بیش از 6 میلیون دانش‌آموز، مردمی کردن مسابقات قرآنی، نهج‌البلاغه، صحیفه  سجادیه، اذان و احکام با حضور میلیونی دانش‌آموزان، بهره‌گیری از ظرفیت تشکّل‌های مردمی، تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مدارس کشور با رویکرد عملی و اقامه نماز جماعت در بیش از پنجاه و پنج هزار مدرسه و با حضور قریب 18 هزار نفر امام جماعت روحانی و با مشارکت 37 هزار نفر از معلمان واجد شرایط، برگزاری با شکوه جشن‌های تکلیف دانش‌آموزان به صورت متمرکز، اعتکاف دانش‌آموزی و  هیأت های دانش‌آموزی در مناسبت‌های مذهبی و دینی، گام های جدّی در بسط فرهنگ معارف و ارزش‌های دینی، مذهبی و کیفیت بخشی به مدارس قرآنی و گسترش فرهنگ قرآن در جامعه از فعالیت‌های اثر بخشی در حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش است.

وی عنوان کرد: همچنین به منظور تقویت هویّت دینی - انقلابی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، علاوه بر برگزاری کنگره‌های متعدد بزرگداشت شهدای دانش‌آموز و معلّم، از طریق اعزام بیش از 600 هزار دانش‌آموز به اردوهای موثر راهیان نور در سال تحصیلی جاری، گامی ارزنده در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس برداشته و با فعال سازی تشکل‌های دانش‌آموزی مانند انجمن های اسلامی، بسیج دانش آموزی، شوراها، سازمان‌ها، مجامع و مجلس دانش‌آموزی، فرهنگ مشارکت جویی و کار جمعی در دانش‌آموزان نهادینه شده است.

* اهتمام به ورزش همگانی و رویکرد مدرسه محوری

وزیر آموزش و پرورش از اهتمام آموزش و پرورش به موضوع فرهنگ سازی و رویکرد پیشگیرانه با آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان خبر داد و خاطرنشان کرد: گسترش فعالیت‌های متنوع ورزشی مدرسه محور و ورزش‌های همگانی به منظور صیانت از سلامت جسمی و روحی و نشاط افزایی در مدارس با مشارکت بیش از 6 میلیون دانش‌آموز، تدوین نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و توسعه "شبکه ملی مدارس ایران" و "ایجاد شبکه اجتماعی دانش‌آموزان" با محتوای آموزشی و تربیتی هدف‌مند در قالب مدل بومی برای دانش‌آموزان به عنوان بخشی از فعالیت‌های مرتبط با رشد مهارت‌های تحصیلی و فناورانه در آموزش و پرورش است.

* رشد پوشش تحصیلی و عدالت آموزشی

 فانی، پرهیز از هرگونه شتاب‌زدگی و ابتنا به اجرای برنامه‌های کارشناسی شده و تهیه زیر نظام مدیریت و راهبردی در آموزش و پرورش را اقدامی مهم خواند و اظهار کرد: تدوین سیاست‌ها و خط مشی‌های توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی، تقویت مشارکت‌های مردمی در ساخت، تکمیل، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی از طریق جلب مشارکت بخش غیر دولتی، اجرای برنامه جامع کارآفرینی برای تربیت دانش‌آموزان کارآفرین و بسترسازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه آموزش‌های فنی وحرفه‌ای و توسعه پژوهش سراهای دانش آموزی به 500 پژوهش سرا و تجهیز 64 پژوهش سرا به آزمایشگاه‌های نانو و اهتمام به مناطق محروم و مرزی از طریق طرح خرید خدمات آموزشی   و مدارس آموزش از راه دور از اقدامات کارشناسی انجام شده در سال جاری است.

وی اقدامات آموزش و پرورش از لحاظ کمی را هم روبه پیشرفت توصیف کرد و گفت: افزایش پوشش تحصیلی  در دوره ابتدایی از 98 و 3 دهم به 98 و 45 صدم درصد، اجرای طرح شهاب از صفر به 386 هزار دانش‌آموز، افزایش پوشش پیش‌دبستانی از 38 و 2 دهم به 57 و یک دهم درصد، افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کار‌دانش از 57 و 84 صدم به 61 و 6 دهم درصد و افزایش دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش‌آموزان از 8 و 73 صدم به 10 و 67 صدم درصد در سال تحصیلی 95-94 نسبت به سال تحصیلی 93-92 رشد داشته است.

فانی خاطرنشان کرد: بدون تردید وزارت آموزش و پرورش تلاش می کند در سال "اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل" از طریق فرهنگ سازی به عنوان یکی از مهمترین رسالت‌های خود، بستری مناسب برای تحقق عملی اقتصاد مقاومتی و عملیاتی نمودن آن در ارکان مختلف این وزارتخانه اثر گذار فراهم کند. 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب