خبرایران: فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص)گفت: پالایشگاه خلیج فارس پیشانی پروژههای کشور است و اگر به تولید برسد نیاز بنزین کشور را برطرف کرده و کشور را تبدیل به صادرکننده بنزین میکند
به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) امروز 18 اردیبهشت 1395 درحاشیه بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش وپتروشیمی با حضور«مهندس عبادالله عبداللهی» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) و اصحاب رسانه برگزارو دراین نشست خبری «عبادالله عبداللهی» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) اظهارداشت: بخشی از سکوهای پارس جنوبی در شرکت صدرا قرار است ساخته شود اما تا زمانی که سکوها آماده نشوند گاز از فازهای مورد نظر تولید نخواهد شد و گلوگاه این فازها بحث سکوها است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص)تصریح کرد:ما باتوجه به توانمندی قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) بعد از به عهده گرفتن مسئولیت این شرکت تعهد دادهایم که سکوها ساخته شوند اگرچه قرار نیست همه سکوها در یک مرحله ساخته شوند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مهم ساخت این سکوها در شرکت صدرا معطلی 48 تا 50 ماهه تجهیزات در گمرک است و این موضوع را به اطلاع معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت رساندهایم و اگر با مساعدت عزیزان این تجهیزات آزاد شود کار سکوها با سرعت بیشتری پیش میرود.
سردارعبداللهی عنوان داشت: پالایشگاه خلیج فارس پیشانی پروژههای کشور است و اگر به تولید برسد نیاز بنزین کشور را برطرف کرده و کشور را تبدیل به صادرکننده بنزین میکند، ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه است و 86 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از زمان بازدید وزیر نفت از این پالایشگاه ظرف 10 ماه 25 واحد را به اتمام رسانده و تحویل راهانداز دادهایم.
وی عنوان داشت: ما قول داده بودیم یکی از واحدهای تولیدکننده نفت را در اردیهبشت سال 95 به اتمام برسانیم درحالی که این واحد را 45 روز قبل از شروع سال 95 تمام کردیم و بحثهای مالی مربوط به پالایشگاه تقریباً حل شده و ظرف 6 ماهه آینده در فاز اول این پروژه تولید بنزین را آغاز میکنیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) افزود: 760 میلیون دلار به این پروژه تخصیص داده شده که بخشی از آن جذب شده و مابقی نیز به زودی جذب خواهد شد.ضمن اینکه پروژه پل خلیج فارس و اظهارنظر مسئولان دولتی درباره عقبماندگی این پروژه هم باید گفت که این پروژه سه عنصر اصلی، کارفرما، پیمانکار و تأمین مالی را دارد،ما هر کاری را که میتوانستیم برای آن انجام دادیم اما مشکل اساسی این پروژه عدم تأمین مالی از طرف کارفرما است و ما هم در حال دادن زیان به دلیل معطل ماندن و هدر رفتن ماشینآلات و تجهیزات هستیم.
وی ابرازداشت: فاز 15 و 16 از بهترین فازهای پارس جنوبی است که همه واحدهای آن در حال فعالیت است و تا الان توقفی در کار پالایشگاه نداشتهایم. درخصوص آخرین وضعیت پروژه خط آهن سریعالسیر تهران به اصفهان هم باید گفت که در این پروژه زمان زیادی صرف شد تا با چینیها به توافق رسیدیم و مشکل فاینانس پروژه حل شد،چنانکه بخش قم به اصفهان حل شده و بخش قم به تهران هم زیرسازی شده و برای روسازی هم قراردادی که با چینیها بسته شده که اجرا خواهد شد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در پاسخ به پرسشی درباره نقش قرارگاه در اجرای آزادراه تهران - شمال با بیان اینکه پروژه تهران - شمال تبدیل به آرزویی برای کشور شده است، گفت: ما برای این پروژه قرارداد بسته بودیم و ترک تشریفات آن در دولت قبل ابلاغ شده بود، چهار مجموعه بزرگ را برای این کار تجهیز کرده بودیم اما متأسفانه این پروژه متوقف شد اگرچه ما توان انجام آن را داریم و آزادراه کمربندی جنوب تهران را 70 درصد تأمین مالی میکنیم و قطعه اول آن امسال آسفالت میشود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد قرارگاه برای اجرای پروژههای بزرگ در کشور گفت: ما 450 هزار میلیارد تومان پروژه نیمهتمام در کشور داریم که ماندن آنها به این صورت به نفع کشور نیست و عقل حکم میکند ابتدا پروژههای نیمه تمام تکمیل شود و سپس پروژههای جدیدی تعریف شود و با توجه به وضعیت مالی دولت و قیمت نفت به صلاح نیست مگر در موارد خاص پروژههای جدیدی آغاز شود و ما پروژههایی که خودمان در دست داریم را پیگیری میکنیم و مسئول پروژههای دیگران نیستیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) تأکید کرد: ، گفت: طرح این ادعا که قرارگاه علاقهای به حضور پیمانکاران خارجی در ایران ندارد غلط و کذب محض است و ما معتقدیم مشکل اصلی پروژههای کشور به تأمین مالی بازمیگردد و اگر خارجیها قرار است بیایند میتوانند در این بخش ورود کنند.
وی تصریح کرد: همه استقبال میکنند که کنسرسیومی با حضور خارجیها برای جلو بردن پروژهها تشکیل شود و ما قبل از تحریم هم با شرکتهای خارجی از جمله چینیها و کرهاییها مذاکره کردهایم، اگرچه میدانیم آنها کاریابی میکنند و منافع خودشان را دنبال میکنند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در پاسخ به پرسشی درباره مذاکره قرارگاه با شرکـتهای خارجی گفت: شرکتهای خارجی درخواست مذاکره با ما دارند و ما هم راهی را در تعامل با آنها میرویم که به صرفه اقتصاد کشور باشد و شرکتهای چینی، کرهای، اروپایی و آسیایی برای مذاکره به ما مراجعه کردهاند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی کشور گفت:ما درباره آب مواردی که مورد نیاز کشور بوده است را با مسئولان مطرح کردهایم و روی انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی کشور هم کار کارشناسی کردهایم و توجیه فنی و اقتصادی آن را به آقایان ارائه کردهایم و براساس طرح ما اگر بتوانیم از گاز مازاد کشور درست استفاده کنیم با ایجاد نیروگاهها و تولید همزمان آب و برق میتوانیم آب شیرین را به فلات مرکزی کشور برسانیم.
عبداللهی افزود: در صورت تمایل مسئولان با تشکیل کنسرسیوم بزرگی این کار قابل اجرا خواهد بود اما در این باره هنوز به جمعبندی قطعی نرسیدهایم و در حوزه خدمات فنی مهندسی کشور ما قوی است و تکنولوژی نیست که در اختیار نداشته باشیم، در حوزه نفت پیچیدهترین واحدها را ساختهایم.
وی افزود: هدف دولت از ورود خارجیها بیشتر تأمین مالی است و نوع همکاری ما با خارجیها به نوع تعامل طرفین بستگی دارد و اگر تکنولوژی خاصی در کشور وجود نداشته باشد میتوانیم از خارجیها استفاده کنیم.
عبداللهی در پاسخ به پرسش دیگری از رسانههای خارجی گفت: قرارگاه یک مجموعه مردمی است و اینکه بعضی فکر کنند ما با سربازان پادگانها پروژه انجام میدهیم غلط است، مجموعهای از بهترین متخصصان کشور در حوزههای مختلف با قرارگاه کار میکنند چنانچه از 150 هزار نیروی که در پروژههای قرارگاه کار میکنند تنها 2500 نفر رسمی سپاه و بقیه پیمانکاران بخش خصوصی هستند و پیمانکاران بخش خصوصی به شما میگویند که ما موارد نیازمند به تسعیر ارز را با آنها تسویه کردهایم اما هنوز پولمان را از دولت نگرفتهایم.
وی اضافه کرد: ما با بخش خصوصی رقابت نداریم و بستری آماده کردهایم که بخش خصوصی بتواند در آن کار کند و هر کنسرسیومی باید رهبر داشته باشد تا کار را مدیریت کند، تجهیزات منحصربهفردی که در قرارگاه هست در بخش خصوصی نیست و بهرههای بانکی بازار اجازه نمیدهد بخش خصوصی روی پروژههای عمرانی با حداقل سود کار کند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) تاکید کرد: تا زمانی که بانکها این وضعیت را دارند بخش خصوصی توان اجرای پروژههای بزرگ را نخواهد داشت مگر اینکه رویههای بانکها تغییر کند و من 23 سال است که در قرارگاه حضور دارم و در هر چهار دولت گذشته یعنی آقایان هاشمی، خاتمی، احمدینژاد و روحانی حضور داشتهام.
وی درپایان گفت:ما هرجا دولت تقاضا کرده کار کردهایم و خودمان پیشنهاد دهنده نبودیم و هیچ مشکل خاصی هم با هیچ دولتی نداشته ایم و در حال حاضر قرارگاه بالای 35 تا 40 درصد ظرفیت خالی در حوزههای عمرانی، صنعت و معدن و نفت دارد.