خبرایران: نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت گفت: در شرایط کنونی، که بازار خودرو انحصاری است و رقابتی دراین بازاروجود ندارد، آزادسازی قیمت خودرو باعث کاهش بهرهوری خودروسازان خواهد شد.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری انجمن مدیریت کیفیت صبح امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۵ با حضور «فرشید شکرخدایی» نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت واصحاب رسانه در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران برگزارو دراین نشست خبری «فرشید شکرخدایی» نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت اظهارداشت: به جای سرمایه گذاری های جدید باید وابستگی کشور را به درآمدنفتی کاهش و به توسعه سایر بخشها توجه کنیم. براساس مطالعات انجام شده بهرهوری ۱۲۰۰ شرکت صنعتی و معدنی در سال ۹۳ نسبت به ۹۲ کاهش داشته است و در شرایطی که رشد اقتصادی ۸ درصدی محقق نشده بهرهوری نیز نتوانسته رشد مناسبی داشته باشد.
نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت تصریح کرد: طی ۴۰ سال گذشته بهره وری کل عوامل درکشور تغییری نداشته و براساس محاسبات بانک مرکزی طی ۴۰ سال گذشته شاخص بهرهوری در کشور تنها ۰٫۰۴ درصد رشد داشته وبه عبارتی در ۴۰ سال اخیر اقدامی برای افزایش سرانه ارزش افزوده به جمعیت کشور صورت نگرفته و از منابع مالی به درستی استفاده نشده است.
وی افزود: تجربه نشان داده هر زمان که درآمد نفتی افزایش یافته اقدام مهمی برای ارتقای بهره وری انجام نشده و در تمام برنامه ها رشد اقتصادی چند درصدی پیش بینی شده است اما تا به امروز چون نتوانسته ایم در بخش سرمایه گذاری مناسب و نیروی انسانی اقدام مهمی را انجام دهیم ایت اهداف محقق نشده است.
شکرخدایی خاطرنشان کرد: بهرهوری درصنعت قطعهسازی بیشتر از صنعت خودروسازی بوده و قطعهسازان در ۱۰ سال گذشته بیشتر از خودروسازان تحت فشار بودند و قیمت تولیداتشان راکنترل کردند، به همین دلیل افزایش بهرهوری در صنعت قطعهسازی بیشتر بوده است.
وی ادامه داد: راهکار اصلی برای افزایش بهرهوری پیرامون صنعت خودرو کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو است و در شرایط کنونی، که بازار خودرو انحصاری است و رقابتی در این بازار وجود ندارد، آزادسازی قیمت خودرو باعث کاهش بهرهوری خودروسازان خواهد شد.
نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت افزود: درصورت آزادسازی قیمت خودرو، تولیدکننده تمرکز زیادی بر قیمت تمام شده و بهرهوری عوامل تولید نخواهد داشت، در حالی که اگر قیمت کنترل شود توجه تولیدکننده بر موضوع ورودی و قیمت تمام شده بیشتر خواهد شد تا فروش کارخانه افزایش یابد.
شکرخدایی در پایان گفت: طی ۱۰ سال اخیر کنترل قیمتها باعث شد تا شرکتهای خودروساز مجبور به افزایش بهرهوری تولید شوند، این امر باعث شده تا بهرهوری در صنعت خودرو ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد داشته باشد امامتأسفانه هنوز به متوسط بهرهوری خودروسازان جهانی نرسیدهایم.