خبرایران: شهردارتهران گفت:باید علم مبارزه با فقر و انضباط شهری را به دست بگیریم ودراین دو موضوع دست نیاز دراز می کنیم تا دست به دست دهیم و انضباط شهری و محرومیت زدایی را به عنوان 2 رکن مهم از فرهنگ قرآن و عترت دنبال کنیم.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست صمیمی شهردارتهران با اساتید و نخبگان قرآنی صبح امروز16 خردادماه 1395 با حضور«محمد باقر قالیباف» شهردار تهران،«حجت الاسلام کوششی»رییس شورایعالی قرآنی شهرداری تهران، «حجت الاسلام امرودی» معاون اجتماعی شهردار تهران،«حجت الاسلام ناصحی»رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران،«عبادالله رمضانی» مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران واصحاب رسانه در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار و دراین نشست «محمد باقرقالیباف» شهردارتهران اظهارداشت:خون مطهر شهدا، ایثارگری جانبازان، سختی ها و مشقت های رزمندگان در دوران دفاع مقدس و همچنین مجاهدت های حضرت امام (ره) اگر نبود، قطعا چنین فضایی برای ما فراهم نمی شد.
قالیباف تصریح کرد: با همه فراز و نشیب ها و مشکلاتی که در حوزه های فرهنگی و اقتصادی داریم اما این نعمت بزرگی است که امروز در سایه نظامی اسلامی زندگی می کنیم که در راس آن یک فقیه مجتهد جامع الشرایط قرار دارد و بعد از ایثارگری و مجاهدت ایثارگران، این فضای قرآنی کشورازروخوانی قرآن تا پایه گذاری جامعه قرآنی و تدبر و تفکر در اندیشه قرآنی را مدیون شخص مقام معظم رهبری هستیم.
وی تاکید کرد: ایشان از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک روحانی برجسته و مبارز در مشهد تلاش خود را براساس فرهنگ قرآنی به کار بسته و در بعد از پیروزی انقلاب نیز همه جا علم ترویج فرهنگ قرآنی را به دست داشتند و ما در شهرداری تهران سه موضوع قرآن، نماز و اذان را در راس تمامی فعالیت های فرهنگی خود قرار داده ایم و این سه موضوع باید در تمامی کارهای ما تبلورداشته باشد.
شهردارتهران افزود:هرکجا که این سه موضوع اتفاق نیفتد ضعف مدیریتی ما بوده و شاید در بعضی موارد بیش از این نیز در توان ما نبوده است اما این موارد رویکردهای اصلی ما به شمار می رود. در کنار این موضوع همواره تلاش کرده ایم تا از بحث مسجد محوری، تفکر مسجدی و رویکرد خانواده محوری غفلت نکرده و آن را به فراموشی نسپاریم و موضوعات معنایی و حوزه های پشتیبانی، برنامه ای و ابزاری این کار در شورای عالی قرآنی مطرح خواهد شد و در نهایت به هر جمع بندی که در شورای عالی قرآنی برسیم، از دید من مصوب است تا در همه ارکان شهرداری تهران جاری و ساری شود.
وی اضافه کرد: در کنار این موضوع باید توجه داشته باشیم که گاهی تغییر نگرش ها و روش ها می تواند ما را پیش ببرد و به بخشی از مشکلات فائق بیایم و وقتی به تمدن ها و فرهنگ های مختلف نگاه می کنیم، ممکن است فکر می کنیم که تمدن ها و فرهنگ های غیر اسلامی دین را انکار می کنند و این را یک خطر بزرگ بدانیم. البته این یک خطر به شمار می رود اما امروز انکار دین خطر اصلی برای ما نیست، چرا که این کار شفاف است و مواضع ما نیز روشن است.
قالیباف خاطرنشان کرد: همانطور که حضرت امام (ره) فرمودند اگر آمریکا در مقابل دین ما بایستد، ما در مقابل همه دنیای آن ها می ایستیم ونگرانی ما از جایی است که افکار و خرده فرهنگ هایی تحت تاثیر همان هایی که دین را انکار می کنند، تلاش کنند تا دین و باورهای دینی را از زندگی اجتماعی ما دور کرده و حتی دین را یک امر شخصی کنند و در دوران دفاع مقدس فرصت محدودی برای حضور در مشهد داشتم و در این زمان بسیار محدود به دیدار دوستان جانباز و خانواده های شهدا می رفتم.
وی اضافه کرد: گاهی از پدر شهدا و رزمندگان می شنیدیم که به ما می گفتند شما با این بچه ها در جبهه چه کار می کنید؟ همه این هایی که به جنگ و جبهه آمدند نماز شب خوان و حافظ قرآن نبودند و حتی شاید بعضی از آنها پیش از حضور در جبهه چندان بچه های خوشنامی هم نبودند اما حتما دل پاکی داشتند و ما این را فهمیدیم که اگر فضای حاکم بر هر محیطی فضای قرآنی و الهی شد و آن عمل هم یک حرکت الهی بود، خود این محیط آدم ها را تربیت می کند.
شهردارتهران یادآورشد: خداوند فرموده است این پایدارترین سبک زندگی است و اگر انسانی می خواهد به موفقیت برسد باید به هر آنچه که در قرآن است، عمل کند از این رو باید فضا را فضای قرآنی کنیم و یک بخشی از فضای قرآنی، قرائت قرآن در محافل است اما این همه فرهنگ قرآنی نیست، بلکه آغاز راهی است که می خواهد ما را به فضای عملی در حوزه قرآن برساند.
وی عنوان داشت: روزی که ظلمی در کشور اتفاق افتاد و طاغوت در این کشور مستقر شد، امام خمینی (ره) یک تنه ایستاد و به فرهنگ قرآنی عمل کرد؛ در این مسیر نیز امام(ره) جز برای خدا حرفی نزد و جز برای خدا گامی برنداشت و بسیاری از بزرگان در قم به امام(ره) فرمودند شما با کدام سرباز و امکانات می خواهید در مقابل شاه تا بن دندان مسلح مبارزه کنید؟ با این وجود امام(ره) به فرهنگ قرآنی عمل کردند و به این موضوع ایمان داشتند که باید فردی و جمعی در مقابل ظلم مقابله کرد.
شهردار تهران ادامه داد در نتیجه سال ها بعد امام به کشور برگشت و طاغوت از میان رفت و وقتی دشمن به این کشور حمله کرد، فرهنگ قرآنی گفت باید در مقابل ظالم، مجاهدت کرد. کل تعداد نفراتی که به جبهه رفتیم زیر دو میلیون نفر بودیم اما وقتی به فرمان الهی و فرهنگ قرآنی و اهل بیت (ع) عمل کردیم، این عزت و پیروزی آفریده شد.
وی تاکید کرد: بعضی از افراد به ما می گفتند که بعد از فتح خرمشهر، باید قطعنامه را می پذیرفتید و صلح می کردید، این در حالی است که در آن زمان قطعنامه ای مطرح نبود و امام (ره) نیز فرمودند نباید در جنگ تردید کرد. حتی بعد از جنگ همه به ما می گفتند که صدام با قدرت بیشتری باقی مانده است اما در نهایت خدا به وعده خود عمل کرد؛ همچنانکه به ما عزت داد و صدام با آن خفت رفت تا راه قدس از کربلا بگذرد.
قالیباف افزود: خداوند 5 + 1 را پای میز مذاکره نشاند و وزیر خارجه آمریکا مذاکره چندین ساعته ای کرد که در تاریخ جنگ جهانی اول و دوم هم بی سابقه بوده و اگر به قصص و تاریخ قرآنی نگاه کنیم، وعده الهی را در زندگی خود می بینیم تا بدانیم اگر به قرآن و فرهنگ اهل بیت عمل کنیم موفقیت ما نیز تضمین شده خواهد بود.
وی تصریح کرد: مشکل ما درجایی است که به فرهنگ قرآنی عمل نکردیم، گفت: اگر در حوزه اقتصادی، بانک ها و زندگی ما ربا و در روابط اجتماعی ما نیز ریا وجود دارد، نباید به دنبال برکت باشیم. در این میان نگوییم که طرح اقتصادی ما اینگونه است و سرمایه گذاری خارجی انجام می دهیم؛ این در جای خود قرار دارد و نباید درب دنیا را به روی خودمان ببندیم اما بعد از آن باید ربا را برچینیم و سپس ببینیم آیا در زندگی ما برکت وجود دارد یا خیر؟
شهردار تهران خاطرنشان کرد: بعد از 15 خرداد در هر کجا که به فرهنگ قرآنی و اهل بیت (ع) عمل کردیم، به پیروزی رسیدیم، تصریح کرد: امروز مشکل اصلی ما آن نیست که برای ترویج فرهنگ قرآنی مکان نداریم، البته شهرداری تهران نیز باید برای حل مشکل جلسات و موسسات قرآنی تلاش کند چرا که اگر این کار را نکنیم، ظلم کرده ایم.
وی خاطرنشان کرد: باید خانه فرهنگ و عترت وجود داشته باشد و بخشی از هزینه های شهرداری تهران با جوهره کارهای فرهنگی و با محوریت فرهنگ قرآن و عترت صورت گیرد و ما توفیق داریم که قرآن را با بهترین هنر، زیبایی و به بهترین شکل ممکن می خوانیم و آن را با بهترین چاپ، منتشر می کنیم اما آیا امروز قرآن فقر را در جامعه اسلامی از ما می پذیرد؟ جامعه ای که در آن فقر وجود داشته باشد، می تواند بگوید که من یک جامعه قرآنی هستم؟
قالیباف عنوان داشت: در قرآن بیش از 60 بار به صورت مستقیم و غیرمستقیم به موضوع نیازمندان، فقرا و مساکین تاکید شده است و یکی از بحث های قرآنی توجه به رفع محرومیت است. پیش قراولان محرومیت زدایی در تهران و حاشیه شهر نیز باید جمع فعالان قرآنی باشند و بحث فقرا و محرومیت زدایی در اولویت های کاری شهرداری تهران قرار دارد و در شورای عالی قرآن، تمامی خانه های قرآن و عترت و بخش های فرهنگی فعال در حوزه دینی تلاش می کنیم تا یکی کارهای عملی قرآن در زمینه محرومیت زدایی را عینیت بخشیده و این کار را جز لاینفک زندگی خود قرار دهیم.
وی افزود: ما نیازمند رعایت حقوق دیگران هستیم و امروز در سبک زندگی شهری باید انضباط شهری را رعایت کنیم. در این شرایط شاهد هستیم روز به روز جامعه به سمت پیشرفت حرکت می کند. همچنین ما باید ایمان داشته باشیم و در کنار آن عمل کنیم؛ مدیران نیز در این میان باید یک گام جلوتر از بقیه باشند که اگر نباشند، مقصر تر هستند و باید علم مبارزه با فقر و انضباط شهری را به دست بگیریم و در این دو موضوع دست نیاز دراز می کنیم تا دست به دست دهیم و انضباط شهری و محرومیت زدایی را به عنوان دو رکن مهم از فرهنگ قرآن و عترت دنبال کنیم.
قالیباف درپایان درخصوص اجرای طرح نذر فرهنگی در شهر تهران گفت: ما با اجرای ان طرح به دنبال ایجاد تحول در افراد هستیم به نحوی که ثروتمندان در محرومیت زدایی باید درب خانه فقرا را بزنند و شرایط زندگی آن ها را ببینند. از این رو ما از بسیاری از پولدارها پول نمی خواهیم، بلکه وقت آن ها را می خواهیم همچنانکه حضرت امیرالمومنین (ع) نیز خودشان به صورت مستقیم درگیر این کار بودند.
بنابراین گزارش، درپایان این نشست صمیمی نمایشگاه شمیم وحی با حضور شهردار تهران افتتاح شد.