امروز: جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ [2024/10/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16226 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

از سوی اداره ثبت اختراعات آمریکا؛

سومین گواهی ثبت اختراع به پژوهشگاه نفت اعطا می شود

خبرایران:مراحل تشکیل پرونده سومین اختراع پژوهشگاه صنعت نفت در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به پایان رسیده است و به زودی سومین گواهی ثبت اختراع به پژوهشگاه اعطا می شود.
سومین گواهی ثبت اختراع به پژوهشگاه نفت اعطا می شود

به گزارش خبرایران، اختراع ترکیبات سیمان در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری کشور آمریکا به ثبت رسیده است و حقوق انحصاری بهره برداری از این اختراع در ایالات متحده به مدت ٢٠ سال به پژوهشگاه صنعت نفت اعطا شده است.

پیش از این نیز اختراع فرآیند تولید پیوسته نانولوله های کربنی که حقوق انحصاری آن در سال ١٣٩٠ از سوی اداره ثبت اختراعات اتحادیه اروپا به پژوهشگاه صنعت نفت اعطا شده بود، در سال ١٣٩٤ نیز در آمریکا به مرحله اعطا یاGrant رسیده است.

بر پایه این گزارش، پس از اعطای اولین گواهی اختراع پژوهشگاه صنعت نفت در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، این مرکز اعلام کرد که امکان ثبت ٢ اختراع مستقل دیگر از اختراعات اولیه پژوهشگاه (پتنت مادر) وجود دارد. به این ترتیب، دومین گواهی اختراع "ترکیبات سیمان" در تاریخ یازدهم خردادماه امسال به پژوهشگاه صنعت نفت اعطا شد و در حال حاضر نیز مراحل تشکیل پرونده سومین اختراع به پایان رسیده است و به زودی سومین گواهی ثبت اختراع به پژوهشگاه اعطا می شود.

 

ترکیبات سیمان فوق سبک و سبک بر پایه نانوفناوری

بر این اساس، محققان پژوهشگاه صنعت نفت موفق به ثبت اختراع ترکیبات سیمان فوق سبک و سبک بر پایه نانو فناوری در آمریکا شده اند و این اختراع با عنوان «Modified cement composition, preparation and application thereof» به ثبت رسیده است.

پژوهشگاه صنعت نفت در این زمینه، با اعلام این که طراحی دوغاب با تکنولوژی نانوذرات ضمن بهینه کردن سیمانکاری چاه، افزایش مقاومت تراکمی سنگ سیمان را نیز به دنبال دارد، عنوان کرده است: نانو افزودنیها خواص ویژه ای نظیر پایداری، کیفیت و قابلیت استفاده شدن را به سیمان چاه نفت داده و در حفاری چاههای عمیق و بسیار عمیق و در مکانهای بسیار سرد خواص مطلوبی از جمله تراکم پذیری اولیه و زمان بندی مناسب به سیمان می دهد.

بر پایه این گزارش، با توجه به این که استفاده از نانوذرات باعث تسریع در زمان بندی می شود، زمان انتظار برای حفاری مجدد کمتر شده و حفاری با سرعت بیشتری ادامه می یابد. همچنین افزایش مقاومت تراکمی، کاهش تخلخل و تراوایی و سرانجام کنترل و مهار مهاجرت گاز و سیال از درون ستون سیمان از مزایای دیگر استفاده از نانوذرات در طراحی دوغاب سیمان است.

پژوهشگاه صنعت نفت از سوی کانون پتنت ایران که بازوی مالکیت فکری معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران است، با ٢٣ مورد اختراع گرنت شده خارجی در ادارات ثبت اختراع ایالات متحده و اروپا، با فاصله بسیار زیاد در بین ٤١ دانشگاه و موسسه پژوهشی صاحب نام حائز رتبه اول ثبت اختراع در ایران است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب