خبرایران: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: کل بدهی شرکتهای هواپیمایی حدود1500 میلیارد تومان است که 77 درصد آن مربوط به شرکتهای ایرانایر، آسمان و ماهان است.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی صبح امروز 4 آبان ماه 1395 با حضور«مهندس منصورریاحی» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی برگزار ودراین نشست خبری «مهندس منصورریاحی» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اظهارداشت:۳ شرکت بزرگ هواپیمایی ایران ایر ، ماهان و آسمان قصد دارند بدهی خود به شرکت ملی پخش را با بدهی دولت به خودشان تهاتر کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد:بالای یک میلیارد لیتر ذخیره استراتژیک بنزین داریم که ذخیره مطلوبی محسوب میشود و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برنامههای کلانی همچون کیفی سازی فرآورده در 9 پالایشگاه کشور، تبدیل مازوت به نفت گاز، امنیت عرضه انرژی و راهاندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در دستور کار دارد که در مورد اخیر یعنی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اولین واحد تا پایان سال وارد مدار خواهد شد .
وی خاطرنشان کرد از سال آینده 12 میلیون لیتر بنزین و 4 میلیون لیتر گازوئیل یورو4 تولید خواهد کرد و از سال آینده واردات بنزین نخواهیم داشت و تا پایان دیماه نیز 6 میلیون لیتر بنزین یورو 4 جدید در کشور تولید و توزیع خواهد شد که 3 میلیون لیتر آن مربوط به پالایشگاه بندرعباس و 3 میلیون لیتر مربوط به پالایشگاه لاوان است و پس از این 40 درصد از بنزین مصرفی کشور استاندارد زیست محیطی یورو 4 را خواهند داشت.
مهندس ریاحی افزود: در عین حال در حال حاضر 24 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 تولید میکنیم که این عدد به 40 میلیون لیتر در روز خواهد رسید و برای اولین بار در تاریخ 100 ساله کشور امسال روزی 400 هزار بشکه سوخت مایع شامل نفت کوره و گازوئیل از 4 اسکله در بندرعباس، ماهشهر، لاوان و عسلویه صادر خواهیم کرد و برنامه داریم با تغییر در مسیر خطوط لوله ظرفیت صادراتی را به 500 هزار بشکه در روز برسانیم که در صورت تحقق این امر سهم ایران در بازار صادرات خاورمیانه به 13.7 درصد بالغ خواهد شد.
وی یادآورشد: این میزان صادرات معادل 64 میلیون لیتر در روز است که تا پایان سال به 78 میلیون لیتر در روز خواهد رسید و از این عدد 50 میلیون لیتر مربوط به نفت کوره و 14 میلیون مربوط به گازوئیل است و در سال 93 حدود 10 میلیون لیتر نفت کوره در قالب صنعت بانکرینگ تحویل شد که این عدد در سال 94 به 13 میلیون لیتر رسید؛ همچنین در سال 93 روزانه 430 هزار لیتر نفت گاز به بانکرینگ تحویل داده شد که در سال 94 به حدود روزانه 800 هزار لیتر رسید.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: در 6 ماهه 95، 3.7 میلیون لیتر سوخت هواپیما فروختیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد رشد را نشان میدهد و در 6 ماهه امسال 105 هزار تن متریک LPG معادل 190 میلیون لیتر فروختیم که 141 درصد نسبت به سال 94 رشد داشته است.
وی با اشاره به جذابیت زیاد گازوئیل برای قاچاق گفت: در 6 ماهه نخست امسال 380 میلیون لیتر معادل 2 میلیون لیتر در روز فروش گازوئیل در مرزها داشتهایم و فرآوردههای ما از طریق بورس در داخل کشور عرضه میشود، قیمت های شرکت ملی پخش در بورس قیمت مرجع و هاب قیمتی است.
مهندس ریاحی افزود: 20 میلیون لیتر گازوئیل مازاد داریم که بخشی از آن به صادرات و بخشی به فروش داخل اختصاص دارد که تلاش میکنیم عرضه داخلی کلاً در بورس انجام شود.
وی در خصوص طرح برندینگ جایگاههای سوخت اظهارداشت: شرکت ملی پخش یک تأمین کننده انحصاری بود و ما تلاش میکنیم که عرضه سوخت را به تدریج و طی مراحل مختلف به صورت نیمه انحصاری، نیمه رقابتی و در نهایت رقابتی تبدیل کنیم تا چندین عرضه کننده و چندین خریدار عمده سوخت داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی عنوان داشت: این تغییر ساختار در بخش تأمین کننده و عرضه کننده تا حدودی انجام شده است، گفتک 17 شرکت صاحب صلاحیت قوی با گردش مالی بالا برای برند شدن تعیین صلاحیت شدند و برای کامل کردن این رنجیره بخش خصوصی هم باید وارد شود و به زیرساخت نیاز دارد، شرکتهای خصوصی در حال حاضر اسکله اختصاصی و مخازن دارند و ما 6.5 تا 7 میلیون لیتر فرآورده را از طریق اسکله اختصاصی یکی از شرکتهای خصوصی در عسلویه مبادله میکنیم.
وی ادامه داد: 3 شرکت برند در رامسر، شیراز و اصفهان نیز تلاش میکنند یکی دیگر از زیرساختهای مورد این صنعت یعنی ناوگان حمل و نقل را تأمین کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه طرح پیمایش را در 2 فاز در دستور کار قراردادیم، گفت: در فاز اول براساس بارنامه و اسناد حمل و در فاز دوم براساس تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی به GPS سوخت به خودروهای سنگین بین شهری اختصاص مییابد و گازوئیل مصرفی در بخش حمل و نقل نزدیک به 51 میلیون لیتر در روز بود که در شهریورماه به 41 میلیون لیتر در روز رسیده و کاهش 9.2 میلیون لیتری را نشان میدهد.
ریاحی ابرازداشت: طبقهبندی و اصلاح خودروهای دیزلی حمل بار و مسافر را انجام دادیم، همزمان با حذف سهمیه کارت سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث قدمهای مثبتی برداشته شد و مشخص شد در برخی موارد اساساً خودرویی وجود نداشته است و از این محل هم نزدیک به 2 میلیون لیتر صرفهجویی انجام شده وتخصیص گازوئیل درون شهری را هم باید به همان شیوه برون شهری انجام دهیم که این کار باید توسط وزارت کشور و شهرداری انجام شود و قطعاً صرفهجویی خوبی را به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: برای آینده در راستای کاهش چشمگیر مجددا در مصرف سوخت، مرحله دوم طرح پیمایش را براساس تخصیص سوخت بر مبنای GPS اجرا خواهیم کرد که سرمایهگذاری آن در حال انجام است و وزارت راه و سازمان پایانهها متولی انجام آن هستند و همچنین در آینده قصد داریم طرح بلوکبندی مجاری عرضه را دنبال کنیم که محدودیت سوختگیری در بعضی مسیرها را به دنبال خواهد داشت چنانکه به خودروهای خاص در مسیر خاص و شهر خاص سهمیه مشخصی داده میشود.
ریاحی به ساماندهی تحویل سوخت برای خودروهای ترانزیت اشاره کرد و گفت: خودروهای ترانزیتی در حال حاضر از سوخت یارانهای استفاده میکنند که با ساماندهی آنها میخواهیم کاری کنیم که سوخت آزاد دریافت کنند.
وی با بیان اینکه سامانه هوشمند سوخت هنوز برای ما در هالهای از ابهام است و ابلاغیهای درباره آن نداشتهایم، گفت: ما در شرکت ملی پخش سناریوهای متفاوتی دیدهایم که کارت حذف و سامانه حفظ شود یا هر دو حذف شوند یا تلفیقی از این 2 سناریو و فقط منتظر ابلاغ مصوبه مجلس و دولت هستیم و یکی از این سناریوها را عملیاتی میکنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تأکید کرد: اگر بخواهیم کارت یا سامانه را حذف کنیم قطعاً زمانبر و هزینهبر خواهد بود کمااینکه حفظ آن هم هزینهبر است و سیستم ما نزدیک به یک دهه در حال کار است و اگر بخواهیم با شرایط موجود کار آن را ادامه دهیم 40 میلیارد تومان پول میخواهیم و اگر بخواهیم آن را احیا و نوسازی کنیم به 80 تا 90 میلیارد تومان منابع نیاز خواهیم داشت و البته هزینههخای حذف سامانه از هزینههای نگهداری آن کمتر خواهد بود.
وی تصریح کرد: تلاش میکنیم همان اهداف کارت سوخت بنزین در کارت سوخت گازوئیل هم محقق شود تا بتوانیم قیمت گازوئیل را به قیمت فوب نزدیک کنیم.
ریاحی در ادامه با اشاره به پیشبینی رشد 30 درصدی زائران اربعین گفت: ما برای مدیریت سوخت از تمام ظرفیتهای مجاری عرضه استفاده میکنیم چنانکه استانهای هدف و استانهای معین را تعیین کردیم و استانهای هدف استانهای مرزی هستند که زائران از آنها خارج میشوند.
وی افزود: انبارش و ذخیرهسازی در استانهای معین و هدف، حمل و نقل و عرضه، ایجاد مجتمعهای رفاهی در اهواز و ذخیرهسازی مناسب سوخت در ایام اوج مل و نقل اربعین را دنبال میکنیم و در کنار این موارد استقرار تجهیزات و ادوات ایمنی و آتشنشانی، استقرار جایگاههای سیار، آموزش پرسنل جایگاهها، اکیپهای معین و ایجاد ایستگاههای صلواتی را نیز در دستور کار داریم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره بدهی شرکتهای هواپیمایی اظهارداشت: هماهنگیها با سازمان هواپیمایی و انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی ادامه دارد و به 2 نوع بدهی جاری و سنواتی شرکتهای هواپیمایی کل بدهی این شرکتها حدود 1500 میلیارد تومان است که 77 درصد آن مربوط به شرکتهای ایرانایر، آسمان و ماهان است.
وی ادامه داد: نقشه راهی برای تسویه این بدهی طراحی کردهایم به گونهای که از سال 95 بهای سوخت نقدی پرداخت میشود و بدهی جاری کمتر شده است و با بانکها وارد مذاکره شدیم که آنها طرحی دادند که در زمان صدور بلیت سهم سوخت به صورت علیالحساب مستقیماً وارد حساب شرکت ملی پخش و سپس خزانه شود که بانکها از این طرح استقبال کردند اما اجرای آن منوط به موافقت سازمان هواپیمایی و انجمن صنفی و ایرلاینها است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی افزود: کار کارشناسی با بانکها و سازمان هواپیمایی و ایرلاینها ادامه دارد اما اعتقاد داریم این طرح باید قبل از پایان سال 95 عملیاتی شود و درباره بدهی سنواتی به جز 3 شرکتی که 77 درصدی بدهی مربوط به آنهاست سایر شرکتها شامل کاسپین، نفت، ایرتور، آتا و امثال آن توافق کردیم تا پایان سال بدهی سنواتی را صفر کنند.
وی ادامه داد: این 3 شرکت میگویند در تبصره 23 لایحه بودجه 95 با توجه به اینکه نزدیک به 1300 میلیارد تومان از دولت طلب دارند تسویه یا تهاتر بدهی آنها با دولت از این طریق پیشبینی شده اما چون نام آنها در مصوبه ذکر نشده و پرداخت پول منوط به ذکر نام است تلاش میکنند که مصوبهای بگیرند که براساس آن این بدهی با طلب آنها تهاتر شود که به توافق با دفتر رئیس جمهور و سازمان مدیریت نیاز دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی وی تاکید کرد: اگر شرکتهای هواپیمایی بدهی خود را پرداخت نکنند روالهای قانونی را طی خواهیم کرد و روزانه 4.6 میلیون لیتر نفت سفید در نقاط صعبالعبور بخصوص در استانهای غربی کشور توزیع میکنیم که 11 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و روزی نزدیک به 4 میلیون لیتر نیز سوخت هوایی میفروشیم.