خبرایران: همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی در مرکز همایشهای کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
به گزارش خبرایران، همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی در آخرین روز پاییز ۱۳۹۵ در مرکز همایشهای کتابخانه ملی ایران با حضور و استقبال گسترده کارآفرینان، استارتاپیها، اهالی رسانه و سایر علاقمندان و افراد مرتبط به اکوسیستم کارآفرینی ایران برگزار شد.
کارآفرینان استارتاپی حاضر در پنل اول صحبتهای خود را با بیان تجربیاتی که به نظر شنیدن آنها در حضار که بخش قابل توجی از آنها را جوانان فعال در حوزه استارتاپی بودند حس خوبی ایجاد کرد. کارآفرینان حاضر در این پنل همچنین از روند فعلی وضعیت اکوسیستم و اتفاقات اخیر صحبت کردند.
مدیرعامل اسنپ:نباید از اشتباه کردن ترسید
شهرام شاهکار مدیرعامل اسنپ در این پنل کسب تجربه در عرصه استارتاپ را خیلی مهم دانست و گفت: هر کسب و کار نوپا نیاز به تجربه دارد اما نباید از اشتباه کردن ترسید؛ بلکه از اشتباهات درس گرفت. در حوزه استارتاپها نباید یک اشتباه را دوبار تکرار کرد بلکه باید اشتباهات تازه مرتکب شد. نقطه مشترک تمام کارآفرینان بزرگ و موفق جهان این است که نکاتی را که دیگران نمیدیدند را دیده و توان ارایه و به تصویر کشیدن آن را به شکل ساده دارند.
شاهکار هدف اصلی کارآفرینی را ارزشآفرینی دانست و گفت: اشتغالزایی تنها بخشی از نتایج کارآفرینی است.
مدیرعامل اسنپ همچنین درباره تقابل کسبوکارهای نوپا و کسبوکارهای سنتی گفت: کسبوکارهای جدید در راستای حمایت از افراد و ایجاد کیفیت بهتر میتوانند ارزش بسیار بیشتری نسبت به کسبوکارهای سنتی خلق کنند. این کسبوکارهای نوپا در مواجهه با روشهای سنتی میتوانند در تقابل با یکدیگر باشند اما گاهی میتوانند در کنار یکدیگر قرار گرفته و روشهای جدیدتر، کاملتر و با کیفیتتری را خلق کنند. به گفته مدیرعامل اسنپ کسب وکارهای سنتی باید از فرصت رقابت با کسب وکارهای نوپا استفاده کنند و خدماتی را ارایه کنند که باعث رضایتمندی مشتریان شود.
شاهکار درباره امنیت اطلاعات کاربران در کسبوکار اسنپ نیز گفت: تمام سرورهای ما در ایران میزبانی میشود و با وجود سرمایهگذران خارجی، ما طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران عمل میکنیم و بیشترین امنیت ممکن را از لحاظ دیتا فراهم آوردهایم.
محمدی :تهمت نفوذ، خیانت به کشور است
سعید محمدی بنیانگذار دیجیکالا نیز در این پنل از نقش مهم و اثر گذاری کارآفرینی در کشور سخن گفت و ادامه داد: کارآفرینی به ویژه اگر ارزش آفرین باشد، علاج بسیاری از مسایل و مشکلات جامعه خواهد بود. کارآفرینی می تواند یکضرب مشکلات را حل کند لذا کارآفرینی هدیه به جامعه نیست بلکه لازمه رشد و توسعه کشور است. یکی از مشکلات بزرگ کارآفرین موضوع امید نداشتن و خود ناباوری جوانان است. کارآفرینی نیازمند کمی خوش بینی، امید و باور است. داشتن انگیزه بالا، توانایی تشخیص نیاز بازار، درک مشتری و توانایی تیم سازی، شناخت موضوعات و فرصتها، توان حل مسایل در حوزههای مختلف برای کار، رهبری و مدیریت پروژه از عوامل اصلی قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی است.
محمدی همچنین از اشتغالزایی دیجیکالا برای بیش از ۲۰۰۰ نفر در کشور خبر داد و گفت: کسب و کار باید از همه عناصر استفاه کند تا بقا داشته باشد و رشد کند؛ امروز بقای کسب و کار مشروط به استفاده از تکنولوژی است. برای رشد خدمات باید از تکنولوژی استفاده کرد تا به بهرهوری رسید. بهره وری نیز لازمه ارزش آفرینی است. هر کسب و کار به میزانی که از تکنولوژی استفاده کند میتواند ارزش آفرین باشد.
محمدی درباره تقابل کسبوکارهای نوپا و سنتی نیز گفت: هم اکنون در دوران گذار از مرحله سنتی به مدرن هستیم به طوریکه کسبوکارهای جدید در راستای حمایت از افراد و ایجاد کیفیت بهتر میتوانند ارزش بسیاری نسبت به کسبوکارهای سنتی خلق کنند در نتیجه بهتر است هر دو طرف برای افزایش بهرهوری به جای تعارض یا تقابل به تعامل برسند و با کمک یکدیگر از تکنولوژی برای خدمترسانی بهتر استفاده کنند حتی روشهای جدیدتر، کاملتر و با کیفیت تری را به وجود بیاورند.
محمدی درباره حواشی و شایعات اخیر به وجود آمده حول کسبوکارهای نوپا نیز گفت: قضاوت بدون شناخت کامل یک کسبوکار و بدون بررسی کامل آن درست نیست. در چنین شرایطی تهمت نفوذ به کسب وکارهای نوپای موفق چیزی جز خیانت به کشور نیست. کسبوکارهای استارتاپی کشور، یکی از شفافترین مدلهای تجاری را در کشور دارند، چرا باید با اخبار کذب و تهمتها این فضا را مخدوش کرد؟
محمدی درپایان سخنانش درباره امنیت دادههای کاربران در دیجیکالا گفت: تمامی دیتاسنترهای دیجیکالا در داخل کشور است و در امنیت کامل به فعالیت خود ادامه میدهد و نگرانی از بابت اطلاعات در دیجیکالا وجود ندارد. وظیفه ما محافظت از اطلاعات هموطنان ماست. در صورتی که در طرف مقابل بسیاری از دیتاها در شبکههای اجتماعی وجود دارند که اساسا خارج ایران است و کسی هم متعرض نیست. ما در دیجیکالا این تضمین را میدهیم که هیچکدام از سرمایهگذاران ما هیچگونه دسترسی به دادههای حساس کاربران ما نداشته و نخواهند داشت.
شکوری :استارتاپها باید قدرت انعطافپذیری زیادی داشته باشند
محمدجواد شکوری مدیرعامل آپارات در این پنل گفت: استارتاپها باید قدرت انعطافپذیری زیادی داشته باشند تا بتوانند در مسیر رشد کسبوکارشان به حرکت خود ادامه دهند. هر چیزی که به جامعه امید دهد بزرگترین هدیه به جامعه ماست، فعالیتهای استارتاپی نیز از این دست هستند.
شکوری مقدم با اشاره به مشکل پیش آمده برای این شرکت به خاطر شکایت صدا و سیما گفت : از ما به خاطر اینکه سرویس فراگیر هستیم شکایت شده بود و ما در حال اثبات این موضوع هستیم که سرویس فراگیری نیستیم به خصوص در مقایسه با برخی افراد که الان در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام به صورت زنده ویدیو میگذارند و بیننده ده میلیونی دارند اصلا فراگیر محسوب نمیشویم.
دانشور :باید معمولها را دور زد و از محدودیتها فرصت ساخت
نازنین دانشور مدیرعامل تخفیفان هم گفت: کارآفرینی ورود در مسیر انجام دادن کارهایی است که شما آنها را هدایت میکنید و براساس تجربیاتی که در این مسیر بدست میآورید، راه را میپیمایید. باید معمولها را دور زد و از محدودیتها فرصت ساخت. به طور مثال اگر جنسیت محدودیت به حساب میآید فرصت بهترین بودن را باید خلق کرد همچنانکه جایی نیست که آقایان بتوانند و خانمها نه! استارتاپ یک صنعت است و در این مسیر همانند صنایع دیگر در حال حرکت و رشد است.
صادقیان:باید جسور بود و از چارچوب های معمول گذشت
علیرضا صادقیان مدیرعامل نتبرگ نیز گفت: هیچ راز موفقیتی که بتوان آن را با دیگران به اشتراک گذاشت وجود ندارد بلکه برایند یکسری فاکتورهاست که موفقیت میآفریند. به نظر من نقطه اشتراک تمام کارآفرینان جهان این است: نکاتی که دیگران نمیدیدند را دیده و آن را به شکل ساده برای افرادی که قرار بود با آنها همراه شوند اعم از مشتری، سرمایهگذار و تیم اجرایی به اشتراک گذاشتند. از آنچه قرار است خلق کنید تصویری درست و شفاف بسازید و بتوانید به بهترین و سادهترین شکل برای دیگران تعریف کنید همان کاری که ما در ابتدا انجام دادیم و به دنبال افرادی رفتیم که تصویر ذهنی ما را بشنوند و البته به درستی اجرایی کنند. البته این را هم بدانیم که باید جسور بود و از چارچوب های معمول گذشت. سعی کنیم به زور از حاشیه امنهایمان بگذریم، یاد بگیریم و انجام دهیم.