به گزارش خبرایران سه منقد برتر نیویورک تایمز از میان فیلم های ساخته شده در سال ۲۰۱۶، ده فیلم برتر را معرفی کرده و به بررسی آنها پرداختهاند.
منتقد اول: مانوهلا دارگیس
۱. “No Home Movie” : آخرین فیلم از “شانتال آکرمن” که در سال ۲۰۱۵ خودکشی کرد. آکرمن توضیح داد که این فیلم درباره مکانهای دور و ناشناخته است. اما مهمتر از همه، درباره مادرش “ناتالی” است که یکی از بازماندگان هولوکاست است؛ “اما تنها بازمانده نیست”. همچنین به گفته آکرمن درباره عشق و از دست دادن است.
۲٫ “TONI ERDMANN” : آخرین کار “مارن آده”، فیلمی خوشساخت درباره یک پدر و دختر است که سعی میکنند اختلاف سن و تفاوتهای اقتصادی و اجتماعی خود با یکدیگر را کم کنند. در این فیلم به عواقب نئولیبرالیسم پرداختهشده که تعاملات انسانی را به روابط در بازار کار محدود خواهد کرد.
۳٫ “MOONLIGHT” : مهتاب فیلمی غمانگیز از آقای “بری جنکینس” است که زندگی یک فرد را در سه بخش نشان میدهد. جنبههای مختلفی از این فیلم تأثیرگذار مورد تحسین قرار گرفت. صحنههایی چون هجوم سیل نور به اتاقی تاریک و غسلتعمید در اقیانوس، بسیار گویاتر از دیالوگهای فیلم هستند. هرچند دیالوگها و کلمات نیز بینقصاند.
۴٫ “O.J.: MADE IN AMERICA” : از قدیم مستندهایی ساخته میشد که بهصورت دورهای و بسیار طولانی، سوژه خود را زیر زره بین میبردند. مستند ساختهی “عزرا ادلمن” نیز اینگونه است (سالهای اوج در فوتبال، محاکمه برای قتل و حوادث بعدازآن) تا کاوشی دقیق از نژاد، اختلاف طبقاتی و شهرت در آمریکا ایجاد کند.
۵٫ “My GOLDEN DAYS” : “آرنو دپلشن” با فیلمی عمیقاً تأثیرگذار از کلیشههای عاشقانه فراتر میرود و با هنرمندی و چیرهدستی داستانی پیچیده از عشق جوان و عبرتهای گرفته نشده را کارگردانی میکند.
۶٫ “I AM NOT YOUR NEGRO” : در این مستند مهیج “رائول پک” از طریق تصویر “جیمز بالدوین”، شکاف میان فردیت و سیاست را پر میکند. مستند توسط ساموئل ال. جکسون روایت میشود و تا حد زیادی بر اساس نوشتههای خودِ بالدوین و پروندههای اف. بی.آی است تا تصویری از مردی ایجاد کند که در آمریکا به دام کیفرخواستی دلخراش میافتد.
۷٫ “ARRIVAL” : ای.تی های علمی- تخیلی در فیلم “دنی ویلنو”، نمیخواهند با خانه تماس بگیرند. مثل همیشه، ایمی آدامز به کمکشان میآید.
۸٫ “THE HANDMAIDEN” : این فیلم در سالهای ۱۹۳۰ اتفاق میافتد و درباره دو زن است؛ اولی یک وارثه و زندانی ژاپنی و دیگری، یک زن هنرمند و حیلهگر کرهای است که برای فردی به نام “فاگین” جیببری میکند. رابطه میان آنها فیلم را بهجاهایی میبرد که نمیتوانید تصور کنید. همزمان بحث و استدلالهایی درباره جنسیت، تمایلات، شهوت و پورنو گرافی دارد.
۹٫ “۱۳TH” : “آوا دوورنی” از طریق سیزدهم متمم قانون اساسی،نگاهی سرسختانه به نژادپرستی در آمریکا میکند. ممکن است فکر کنید حرفهایش تکراری است؛ اما اینطور نیست.
۱۰٫ “FROM THE NOTEBOOK OF…” : در اینجا، آقای بیورز با استفاده از نور ، سایه،مات و دیافراگمهای مختلف ماهیت سینما را همانند یک مدیتیشن در نظر میگیرد که نوعی اعتراف مقدس در خود دارد.
۱. “MOONLIGHT” : نقدهای زیادی درباره دومین اثر “جنکینز” نوشتهشده که بر اساس فیلمانه ای از “تارل آلوین مککارنی” است و سه مرحله از زندگی مرد جوانی را به تصویر میکشد. بخش عظیمی از متن فیلمانه از تم پیچیده فیلم (نژاد، مکان، تمایلات جنسی و مردانگی) نشئت میگیرد.
۲٫ “O.J: MADE IN AMERICA” : تاریخ، بیوگرافی، ورزش، شهرت، نژاد، جنسیت، خشونت پلیس و جنون رسانهها. مستند پنجبخشی “عزرا ادلمن”، تقریباً بر هر موضوع وحشتناک و شگفتآوری در پنجاه سال اخیر آمریکا اشارهکرده است.
۳٫ “TONI ERDMANN” : کمدی عالی و پرپیچوتاب مارن آده، نحوه تفکر شما درباره بسیاری از مسائل را تغییر خواهد داد؛ از جمله پدر بودن، دختر بودن، شوخی فروشگاههای دندان مصنوعی، فرهنگعامه بلغاری، طنز آلمانی، تبعیض جنسی در محل کار و سرمایهداری جهانی در قرن ۲۱٫
۴٫ “CAMERAPERSON” : “کریستون جانسون” یک فیلمبردار پرکار و همیشه در سفر، از طریق فیلمبرداری برای فیلمهای دیگر افراد روزگار میگذراند که بسیاری از این فیلمها درباره جنگ، بیعدالتی و خشونت جنسی هستند. او این خاطرات را از تکه ویدئوهای منتشرنشده جمعآوری کرده که نشانه قدرت ساده و شگفتانگیز دوربین است تا میان شکاف تجربه شخصی و تاریخ عمومی پلی ایجاد کند.
۵٫ “AFERIM!” : فیلم رومانیایی- غربیِ “رادو جونز” (فیلمی سیاهوسفید در کوههای WALACHIA در اواسط قرن نوزده) در اندک سینماهای آمریکا به نمایش درآمد که به دلایل بسیاری شرمآور است. طنز ناهموار، ماجراجویی و جدیت اخلاقی، سبکی پایدار و اغلب نادیده گرفتهشده را زنده میکند. همچنین، مشکلات سیاسی و اخلاقی بردهداری را باصداقتی بیدریغ و نکتهسنجی ظریف به چالش میکشد.
۶٫ “AMERICAN HONEY” : این فیلم ساخته کارگردان انگلیسی “آندریا آرنولد” است و داستان ماجراجویی خام و پرحاشیه در منطقهای سرشار از طمع، شهوت، حماقت جوانی و زیباییهای شگفتانگیز طبیعی است. بازی زیبای “ساشا لین” و “شایا لابوف” بیننده را به هیجان میآورد.
۷٫ “AQUARIUS” : امسال آمریکا تنها کشوری نبود که تحت تحولات سیاسی غمانگیز قرار گرفت. “کالبر مندونسا فیلیو” کارگردان فیلم و منتقد سابق در دومین فیلمش، با به تصویر کشیدن غیرمستقیم زندگی روزانه “کلارا”، تغییرات تکاندهنده در برزیل را دنبال میکند. کلارا بهعنوان یک مادر، فردی که از سرطان نجاتیافته و نماد فرهنگ و استقلال فکری، برای ما سمبلی از یک قهرمان زنِ لایق و درخور است.
۸٫ “SAUSAGE PARTY” : این انیمیشن با صدای “ست روگن” و “کریستن ویگ” یک فیلم عمیقاً مذهبی است که با دقتی ویرانگر به بررسی یک خطر و تهدید وجودی میپردازد. اگر روزی از خواب بیدار شوید و بفهمید هرچه که روزی به آن اعتقاد داشتید تنها یک دروغ است، چه میکنید؟ مسلماً این انیمیشن برای کودکان نیست.
۹٫ “A BIGGER SPLASH” : “لوکا گوادانینو” که قصد ساختن فیلمی به سبک تریلرِ اواخر دهه ۶۰ را داشته، بیننده را با روابط جنسی، راک اند رول و انحطاط سینمای هنری اروپا روبرو میکند. “تیلدا سوئینتون” ساکت است، درحالیکه “رالف فینس” همش در حال حرف زدن است.
۱۰٫ “ELLE” و “THINGS TO COME” : تریلر ترسناک “پل ورهوفن” و درامای “میا هانسن- لووه” در به تصویر کشیدن زنان میانسال فرانسوی مکمل هم هستند که در هر دو فیلم “ایزابل هوپر” ایفای نقش کرده است. هر فیلم از منظر کارگردانی معایب خود را دارد (تبعیض جنسیتی بازتابنده در فیلم آقای ورهون و رفتار تحقیرآمیز نسلی در فیلم هانسن لووه)، اما خانم هوپر از تمام محدودیتها فراتر میرود. او یکی از هوشمندترین بازیگران فعال در عرصه سینماست.
۱. “MOONLIGHT” : شفقت و مهربانی در تقابل با ملودرامِ اشکآور، صفاتی هستند که معمولاً با فیلمهایی که هدف به هیجان آوردن و تحریک بیننده را دارند، جور درنمیآیند. صمیمیت واقعی آنقدر کم در فیلم اتفاق میافتد، که ناخودآگاه حس فریب خوردن به شما دست میدهد.
۲٫ “O.J.:MADE IN AMERICA” : این مستند پنجبخشی به کارگردانی عزرا ادلمن درباره ورزشکاری سیاهپوست، اثری تکاندهنده درباره نژاد، طبقه اجتماعی، جنسیت، شهرت و قهرمانی ورزش در آمریکاست.
۳٫ “AMERICAN HONEY” : ستاره فیلم (ساشا لین)، دختر هجدهسالهای است که در مرکز تمرکز فیلمِ آندریا آرنود قرار دارد. او از خانهای ناآرام و پدری متجاوز فرار میکند تا به گروهی از نوجوانان بپیوندد که خانه به خانه رفته و اشتراک مجله میفروشند.
۴٫ “EMBRACE OF THE SERPENT” : این فیلم از دیدگاه یک شَمَن آزرده است (SHAMAN) که قبیلهاش در آستانه نابودی به دست بارون های کلمبیا در قرن ۱۹ و ۲۰ است. ترکیب عالیِ افسانه و واقعیت تاریخی توسط کارگردان فیلم “چیرو گوئرا”، توهمات درازمدت فرهنگ جهان- اول را به چالش میکشد که ادعا دارد از هر فرهنگ دیگری پیشرفتهتر است.
۵٫ “MANCHESTER BY THE SEA” : در فیلم غمانگیز و قدرتمندِ “کنت لونرگان” ، “کیسی افلک” نقش سرایدار تلخ و ناراحتی را دارد که پس از فوت برادر بزرگش، با اکراه به دهکدهای که در آن بزرگشده بازمیگردد تا سرپرست برادرزاده نوجوانش شود.
۶٫ “NEON BULL” : این فیلم برزیلی به کارگردانی “گابریل ماسکارو” شما را غرق دنیای VAQUEJADA میکند؛ یک ورزش سوارکاری که در آن دو گاوچران سوار بر اسب تلاش میکنند یک گاو نر را با دمش بر روی زمین بکشند.
۷٫ “FIRE AT SEA” : مستندِ کارگردان ایتالیایی “جانفرانکو روزی”، در جزیره کوچک لامیدوسا اتفاق میافتد که ساکنان آن (خانوادههای ماهیگیری که نسلها آنجا زندگی کردهاند) به مهاجران درمانده آفریقایی کمک میکنند.
۸٫ “ELLE” : ایزابل هوپر تنها بازیگر زندهای است که شجاعت ایفای نقشِ قهرمانی سرسخت در یک کمدی تلخ درباره تجاوز و تمایلات منحرفانه را دارد.
۹٫ “AQUARIUS” : در این فیلم سرشار از نکات سیاسی است، بازیگر برزیلی “سونیا بارگا” نقش یک منتقد فیلم بازنشسته را بازی میکند که آپارتمانش به یک بنگاه ساختوساز فروخته میشود، اما حاضر نیست آپارتمان را ترک کند.
۱۰٫ دیگر فیلمهای برتر: “Firework Wednesday”, “krisha”, sunset song”, “wiener-Dog”, “The Beatles: Eghit Days a Week- The Touring Years”, “Chrinic”, “Best Worst Theing That Ever Could Have Happened”, “۲۰th Century Women”, “۱۳th”, “Paterson”, “Things to Come”.
منبع: فرادید