مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد معلمان ورزش نسبت به سالهای گذشته بهتر شده و به ندرت کلاسی داریم که معلم ورزشی نداشته باشیم و 33 هزار معلم ورزشی فعالیت میکنند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرایران، نشست رسانه ای «مهرزاد حمیدی» معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش امروز با حضور اصاب رسانه در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار و در این نشست خبری «مهرزاد حمیدی» با اشاره به حضور پرشور و یکپارچه ملت ایران در یومالله 22 بهمن، اظهار داشت: معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش از 3 دفتر و یک فدراسیون تشکیل میشود که شامل دفتر تربیت بدنی، دفتر امور سلامت و تندرستی، دفتر مراقبت از آسیبهای اجتماعی و فدراسیون ورزش مدارس است و در خصوص دفتر تربیت بدنی و سلامت، فعالیتهای مختلفی انجام میشود که عملیاتی کردن سند تحول، تمرکز بر سلامت زیستی، بدنی، اخلاقی و اجتماعی است و سیاستهای کلی که در این دوره مد نظر است شامل توسعه مشارکت آحاد جامعه، دانشآموزان و فرهنگیان، پیشبرد و آمادهسازی نیروی انسانی، ارتباط مدیریت و رهبری آموزشگاهی و مدیریت بر منابع مالی و بهرهوری مالی از جمله آن است.
حمیدی تصریح کرد:در حوزه تربیتبدنی تلاش داریم ثقل فعالیت را به طرف مدرسه ببریم و کانونها و المپیادهای مدرسهای، مدرسه قهرمان و در حوزه ورزش نیز تمرکز در مدرسه و اولویت بر مدارس ابتدایی است و توانمندسازی معلمان ورزش، به روز کردن اطلاعات آنها و در فدراسیون نیز تلاش در جهت استقلال فدراسیون است؛ البته رئیس فدراسیون نیز منصوب شد و ارتباط تنگاتنگی با بخشهای ورزشی کشور یعنی وزارت ورزش و کمیته المپیک داریم.
وی ادامه داد: افزایش سرانه اماکن ورزشی، اتمام پروژههای نیمه تمام از جمله رویکردهای دیگر دفتر تربیت بدنی است و برای اینکه بتوانیم فاصله مدرسه، استان و ستاد را کاهش دهیم، کمیسیونهای دائمی تشکیل دادیم و میثاق بستیم طرحی را ابلاغ نکنیم مگر اینکه آن طرح پخته شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در بحث سلامت، سند سلامت و ایمنی را دنبال میکنیم و بحث جلوگیری از بیماریهای واگیر، آموزش مربیان بهداشت از برنامههاست ضمن اینکه تلاش در جهت افزایش مربیان و طرحهای مشترک با وزارت بهداشت و هلال احمر در این دفتر پیگیری میشود و فعالیتهای جدیدی مثل رصد آسیبها و رفتارهای پرخطر از جمله کارهای ماست که استراتژی آموزش و پرورش در حوزه آسیب؛،افزایش مهارت دانشآموزان، توانمندی معلمین و اولیای مدرسه است تا در این حوزه دانشآموزان بتوانند در برابر آسیبهای اجتماعی مهارت پیدا کنند که دو کتاب درباره مهارتهای زندگی در دو پایه تهیه شده و نشریه پیشگیری نوین در این زمینه تدوین شده است که در سال جاری 660 هزار نسخه برای والدین و 300هزار نسخه برای کارکنان منتشر شده و از امسال نیز برای دانشآموزان پیشبینی شده است.
وی ابراز داشت: فدراسیون ورزش دانشآموزی، مسابقات دانش آموزان را احیا کرده است و در اسفند جشنواره مسابقات تیمی فوتسال، هندبال، بسکتبال و والیبال در اصفهان برگزار میشود و آنچه مسلم است در ابتدا باید سواد حرکتی در 3 پایه اول را بالا ببریم و اگر سواد حرکتی شکل نگیرد و سن سواد حرکتی دانشآموز بگذرد این دانشآموز دیگر نمیتواند برای کارهای قهرمانی سرمایهگذاری کند و باید تمرکزمان در مهارتهای پایه ادراکی و حرکتی باشد و در حالتهای مختلف دانشآموزان فعالیت کنند و در خصوص طرح ژیمناستیک و شنا قبلا ابلاغ شده است و انجام میشود ولی واقعیت این است که از طرح سباح بنده بدهکاری دارم و ما به اندازه کافی استخر نداریم و با کمبود منابع هم مواجه هستیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: 2956 فضای ورزشی در داخل و خارج از مدارس داریم که از این تعداد 798 فضا ناتمام است و برای ورزش دختران، اولویت با فضای سرپوشیده است و طرح محرم سازی را پیشبینی کردهایم که در بعضی از مدارس اجرا شده است و 90 هزار مدرسه داریم و بودجه عمرانی در سال آینده 60 میلیارد تومان است.
وی به تعداد معلمان ورزش اشاره کرد و عنوان داشت: تعداد معلمان ورزش نسبت به سالهای گذشته بهتر شده است و به ندرت کلاسی داریم که معلم ورزشی نداشته باشیم و 33 هزار معلم ورزشی فعالیت میکنند که از این تعداد 2 هزار نفر در اماکن و ادارات مشغول هستند و المپیادهای درون مدرسهای محور کار سال آیندهمان است و در زمینه فقر حرکتی، شورای ورزشی و پرورشی در حال احیاست و باید ببینیم چه مقدار در ورزش حرفهای همگانی و قهرمانی وقت گذاشته میشود؛ ضمن اینکه در بحث فقر حرکتی علاوه بر دختران، پسران هم دچار این مشکل هستند.
حمیدی درباره رویکرد آموزش و پرورش درباره دانشآموزان معتاد هم گفت: از به کار بردن واژه دانشآموز معتاد خودداری کنید؛ در مدرسه جز اخلاق و روابط اجتماعی چیزی آموزش داده نمیشود و معتقد به بحث ارجاع در این زمینه هستم و در این رابطه درصدد تهیه پروتکلی ملی هستیم تا دستگاهها کمک کنند و این کار فرا آموزش و پرورشی است و این پروتکل با محوریت ستاد مبارزه با مواد مخدر است و آنچه تربیت بدنی در کنار مهارت میتواند اثر گذارد اخلاق و احترام است و بچهها در محیط مدارس اخلاق را یاد میگیرند و تربیت بدنی عین تربیت است و این حواشی که از صدا و سیما و استادیومها میبینید واقعیت کف حیاط مدرسه نیست.
وی درباره افزایش مراقبان بهداشت ، بیان داشت: 5700 مراقب بهداشت داریم که با کمبود مواجه هستیم و در دانشگاه فرهنگیان قصد داریم رشته بهداشت مدارس را راهاندازی کنیم تا جذب مدارس شوند و از طرفی از مربیان مازاد در بهداشت استفاده کنیم ودرباره HIV آمارها میگویند که رو به رشد است و برای امسال در کتب درسی به آن اشاره کردیم و برای معلمین هم دوره 8 ساعته را پیشبینی کردهایم تا اطلاعات نسبت به آن افزایش یابد و معتقدیم صدای پیشگیری از آسیبها باید از کف حیاط مدرسه به گوش برسد و پررنگتر شود ،بنابراین بر روی توانمند شدن دانش آموزان در مواجهه با آسیبهای اجتماعی کار میکنیم.