خبرایران:دبیر علمی جشنواره دانشآموزی ابن سینا گفت: امسال جشنواره دانشآموزی ابن سینا بر خلاف سال گذشته که تنها در غالب محور سیمنار برگزار شد، شامل دو محور مهارتی و فیلم کوتاه نیز است.
به گزارش خبرایران؛ مهدی رشیدی درباره تاریخچه برگزاری جشنواره دانشآموزی علوم و فناوری ابن سینا اظهار داشت: این رویداد علمی در فروردین سال 1395 برای نخستین بار برگزارشد و این جشنواره در سطح استان تهران بین مراکز استعدادهای درخشان در غالب 623 شرکتکننده و 13 رشته گرایش در محور سمینارهای علمی برگزار شد.
وی افزود: نحوه برگزاری نخستین جشنواره ابن سینا به این گونه بود که دانشآموزان مقالات علمی خود را قبل از برگزاری ارسال و در روز جشنواره ارائه حضوری از مقالات خود داشتند؛ پس از ارزیابی و داوری، در اختتامیه که در روز 26 فروردین 95 بود از 30 گروه برتر تقدیر به عمل آمد.
رشیدی تصریح کرد: جشنواره امسال بر خلاف سال گذشته که تنها در غالب محور سیمنار برگزار شد شامل دو محور مهارتی و فیلم کوتاه نیز است؛ مسابقات مهارتی شامل سه گرایش هوا فضا، رباتیک و عمران سازه است که هر کدام از این گرایشها شامل چند زیر گروه خاص هستند و علاوه بر محور مهارتی بخش هنری یا همان محور فیلم کوتاه نیز برگزار خواهد شد که دانشآموزان در این محورها رقابت خواهند کرد؛ در محور فیلم کوتاه زمینه و ایده تهیه فیلم دانشآموزی جشنواره مستقل و آزاد است در واقع امسال در جشنواره ابن سینا تلفیق بعد هنری در کنار بعد علمی را خواهیم داشت.
دبیر دومین جشنواره علمی فناوری و دانشآموزی ابن سینا درباره اثربخشی این رویداد علمی گفت: متاسفانه در بخش آموزش و پرورش کشور یک نوع تئوریزدگی ایجاد شده است یعنی تمام دروس آموزش پرورش بر مبنای حفظمحوری پیش میرود البته در این چند سال اخیر تغییرات مثبتی در این بازه ایجاد شده اما کافی نیست.
وی خاطرنشان کرد: هدف ما از برگزاری این جشنواره و از این قبیل رویدادها علمی این است که دانشآموزان مفهومهای تئوری که در مدارس آموزش دیدهاند را به شکل کاربردی و عملی اجرایی کنند و در حوزه کارآفرینی، کسب کار و اقتصاد دانشبنیان با بهرهگیری از مفاهیم علمی بتوانند در آینده درآمدزایی داشته باشند.
رشیدی تصریح کرد: برای بهبود هر چه بیشتر در این حوزه دانشآموزی، اساتید و آموزگاران آموزش و پرورش باید در یک سری دورههای خاص شرکت کرده تا مهارتهای آموزش پژوهشمحور دروس و نیز فعالیت عملی در کنار دروس تئوری را کسب کنند تا بتوانند دانشآموزان را برای ورود به عرصههای علمی و کارآفرینی آماده کنند؛ درهمین راستا امسال در جشنواره کارگاههای تخصصی برگزار خواهیم کرد که در این کارگاهها آموزگاران آموزشی و پژوهشی مدارس حضور پیدا خواهند کرد که مجموعهای از آموزشهای تخصصی را فرا گرفته و میتوانند مفاهیم علمی و پژوهشی را تبدیل به مفاهیم مهارتی و کاربردی کنند.
وی در پاسخ به این سوأل که برای برگزاری چنین جشنوارههایی، آموزش و پرورش در چه زمینه کمک میکند، گفت: بخشهای زیرمجموعه آموزش و پرورش مثل مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و مرکز دانشپژوهان جوان که حوزه پژوهش را بیشتر مورد توجه قرارداده اند، به صورت جدی برای اصلاح و تکمیل این فضا گام برمیدارند؛ یاری و همراهی مستمر این مجموعهها در آموزش و پرورش زمینه اعتبارسازی، اطلاعرسانی، بخشهای علمی و همینطور در حوزه سیاستگذاری است.
دبیر جشنواره ابن سینا در راستای بیانات مقام معظم و رهبری که فرمودند «آموزش و پرورش بزرگترین مجموعه حکومتی کشور است» و «فقط اقتصاد دانشبنیان میتواند چرخه علم تا ثروت را تکمیل کند»، خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش بنیان صحنه نقشآفرینی آموزش و پرورش کشور است و این مهم محقق نمیشود مگر آنکه دانشآموزان ما در دوران نوجوانی و جوانی با مفاهیم علمی، پژوهشی و مهارتی آشنا شوند و پایههای اقتصاد دانشبنیان کشور طی دورههای تحصیلی آموزش پرورش شکل بگیرد.