خبرایران: حجت الاسلام و المسلمین عابدی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در دوره بالندگی حرفه ای کارشناسان نظارت و ارزیابی و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه فرهنگیان گفت: بسیاری از مباحث حوزه مدیریتی منجر به مولفه های اقتصادی میشود، ارزش افزوده مولفه ایست که از اقتصاد آغاز میشود اما ابعاد متعددی دارد.
حجت الاسلام و المسلمین عابدی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در دوره بالندگی حرفه ای کارشناسان نظارت و ارزیابی و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه فرهنگیان که از صبح امروز در نوشهر در حال برگزاری است به بیان مطالبی پیرامون ارزش افزوده پرداخت و گفت: بسیاری از مباحث حوزه مدیریتی منجر به مولفه های اقتصادی میشود، ارزش افزوده مولفه ایست که از اقتصاد آغاز میشود اما ابعاد متعددی دارد.
وی در ادامه، ایجاد معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه فرهنگیان را اقدامی نوآورانه دانست وگفت: بی تردید یکی از فلسفه های وجودی این معاونت پرداختن به بحث ارزش افزوده در تمامی ابعاد و معنای آن است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با اشاره به برخی نگاه های تنگ نظرانه در خصوص نظام تشویق و پاداش و ...برای نیروهای انسانی گفت: تامل در این بحث ضروری است که نیروی انسانی متخصص و با انگیزه با توانمند سازی موجب حفظ مجموعه ها و عدم تخصص و بی انگیزگی آنها موجب ضایع شدن سیستم میشود.
وی در ادامه به این مبحث از منظر قرآن پرداخت و گفت: بحث روش شناسی و متودولوژی یکی از بحث های مهم در خصوص ارزش افزوده است.
حجت الاسلام و المسلمین عابدی با اشاره به آیه شریفه"...وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ"در همین راستا افزود: در قران به روش شناسی تاکید ویژه ای شده، مفهوم فلاح و رستگاری در این آیه معادل ارزش افزوده است که تقوا پیشه کردن روش دستیابی به آن محسوب میشود.
وی با تاکید بر اینکه باید تمامی مفاهیم متعالی را در قرآن جستجو کرد، افزود: گاهی از قرآن فاصله گرفته و به دنبال مطالب در دیگر مطالعات هستیم؛ شایسته است مفاهیم متعالی قرآن را دریافت و با مطالعات، درک مطالب، جستجو و پژوهش تکمیل نماییم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادامه داد: در بحث ارزش افزوده فرآیندها و روش شناسی دو مقوله مهمی است که باید مورد توجه قرارگیرد، کوتاه شدن فرآیندها و موثر سازی آنها به بالارفتن ارزش افزود خواهد انجامید.
وی "ارزش افزوده" در تربیت معلم را به "دانش افزوده" تعبیر کرد.
حجت الاسلام و المسلمین عابدی ادامه داد: ورود به امور با روش و شیوه مناسب موجب جلوگیری از لغزش ها میشود و بر این اساس اگر لغزشی هم رخ دهد زمین گیر شدن را در پی نخواهد داشت.
وی در ادامه یکی از وظایف هر مدیر و کارشناسی را روش شناسی فعالیتها عنوان کرد و گفت: تمرکز بر روش و مسیر نهایتا به فلاح و رستگاری منتهی میشود؛ " رب أدخلنی مدخل صدق وأخرجنی مخرج صدق "روش شناسی به همه مدیران کمک میکند لغزشها و کاستی ها را به حداقل برسانند و راهکارها را مشخص و بهترین ها را نتخاب کنند.