به گزارش خبرایران از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر علی ربیعی با ابراز خرسندی از حضور در جمع مدیران سازمان تأمیناجتماعی گفت: مروری بر عملکردهای حوزههای رفاه و تأمیناجتماعی در ٤ سال اخیر ما را با واقعیات قابل تأملی روبهرو میکند.
وی گفت: به دلیل متغیرهای مختلف جاری در سطح کشور طی ٤ سال گذشته وقت سنگینی از ما صرف رفع نیازهایی مانند پرداخت به هنگام مستمریهای حدود سه میلیون نفر و تأمین هزینههای درمانی بیش از نیمی از جمعیت کشور شد. اما با این وجود، از اقدامات زیر بنایی هم غافل نبودهایم.
وی افزود: در این مدت سند و آییننامههای نظام رفاه و تأمیناجتماعی چند لایه شامل مساعدتهای اجتماعی، بیمههای پایه و بیمههای تکمیلی تدوین شد. برای مثال در سال گذشته بالغ بر ٥٣٩ میلیارد تومان به بیماران خاص تحت پوشش سازمانهای بیمهگر اختصاص یافت. اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی در سراسر کشور و همچنین راهاندازی سامانهای در این خصوص برای ثبتنام آنها از اقدامات انجام گرفته دیگر است.
دکتر ربیعی یادآور شد: حذف فیزیکی دفترچههای درمانی در مراکز ملکی سازمان تأمیناجتماعی در سراسر کشور و آغاز پایلوت طرح برای مراکز درمانی طرف قرارداد در استان یزد نیز یک برنامه ملی برای راهاندازی نسخه الکترونیک در سطح کشور به شمار میآید.
وی گفت: پرداخت متمرکز مستمریها بدون یک روز تأخیر و همچنین طرح ساختار نوین ارایه خدمات و طرح بهبود و روانسازی فرایندها نیز از اقدامات مهم در این مدت است. ضمن این که در طول استقرار دولت تدبیر و امید به تدریج و در مجموع حدود ٧٩ درصد به حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران تحت پوشش افزوده شده است.
وی در ادامه با اشاره به سخنان رییسجمهور در مراسم تحلیف تاکید کرد: مباحثی همچون ایجاد نظام جامع تأمیناجتماعی، رفع کامل فقر مطلق، همراهی در ادامه طرح تحول سلامت، تعدیل بیکاری و گسترش اشتغال، برنامههایی هستند که کاملا با وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط بوده و ما باید آمادگی کامل برای ایفای نقش مؤثر در همه آنها را پیدا کنیم و بتوانیم تاثیر خودمان را در ریشهکنی فقر مطلق نشان داده و با سازمان تأمیناجتماعی به عنوان یک محور در حوزه بیمههای اجتماعی و همسو با نظام بیمه همگانی و نهایتاً در راستای تحقق نظام جامع تأمیناجتماعی همراهی کنیم.
دکتر ربیعی در ادامه به برخی متغیرها که بر نظام جامع رفاه و تأمیناجتماعی کشور اثر گذارند و موجب کندی کارکردها میشوند اشاره کرد و گفت: جالب است بدانیم که هنوز بسیاری از مراجع تصمیمساز و تصمیمگیرنده آنطور که باید عظمت کارکردهای اجتماعی سازمان تأمیناجتماعی را متوجه نشدهاند که این وضعیت بر اهمیت تلاشها برای معرفی بیشتر سازمان میافزاید.
وی ادامه داد: یک نقطه ضعف ما، در بخش «قانونگذاری و تأمیناجتماعی» بود. به عنوان مثال قانونگذاران به درستی قصد ایجاد رضایت عمومی دارند ولی این رضایتمندی نمیتواند صرفاً با تأمیناجتماعی اجرایی شود تأمیناجتماعی جای پیگیری سیاستهای حمایتی نیست. تأمیناجتماعی تنها در چارچوب موازین بیمهای عمل میکند، اما سیاست حمایتی جایش عمدتاً در سازمان بهزیستی و نظام آن است.
وی در ادامه به نقش کارفرمایان در حوزه تأمیناجتماعی اشاره کرد و گفت: کارفرمایان از اصلیترین شرکا و تأمینکننده بخش مهمی از درآمدها و منابع سازمان از محل حقبیمهها هستند.
دکتر ربیعی در ادامه گفت: سازمان تأمیناجتماعی در ادوار گذشته جزو سازمانهای پرحاشیهای شده بود که خوشبختانه با همدلی و همراهی همه مدیران و کارکنان این سازمان خدوم به ریل اصلی خود بازگشت و تبدیل به یک سازمان با کمترین نارضایتی در حوزههای قضایی شد.