امروز: جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ [2024/11/22]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 24116 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پرواز همای در نشست خبری اعلام کرد؛

کنسرت اپرای «عشق و عقل و آدمی» جنگ میان عقل و عشق است/ سبک اپرا در موسیقی ایران مختص کشور ما نیست/ اپرا در ایران محدودیت ندارد/ متاسفانه ما در مقوله اپرا خیلی ضعیف هستیم

خبرایران: خواننده کنسرت اپرای «عشق و عقل و آدمی» گفت: متاسفانه ما در مقوله اپرا خیلی ضعیف هستیم و این سبک از موسیقی مختص کشور ما نیست بنابراین کمتر این اتفاق در کشور ما و در موسیقی ما رخ داده است.
کنسرت اپرای «عشق و عقل و آدمی» جنگ میان عقل و عشق است/ سبک اپرا در موسیقی ایران مختص کشور ما نیست/ اپرا در ایران محدودیت ندارد/ متاسفانه ما در مقوله اپرا خیلی ضعیف هستیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری کنسرت اپرای «عشق و عقل و آدمی»، ظهر امروز دوشنبه ۳۰ مرداد ماه 1396 با حضور«پرواز همای» خواننده اپرای «عشق و عقل و آدمی»، ، «امیر دژاکام» کارگردان بخش‌های نمایشی کار و اصحاب رسانه در موسسه آوای هنر برگزار و دراین نشست خبری «پرواز همای» خواننده کنسرت اپرای «عشق و عقل و آدمی»، اظهارداشت: برای اولین بار است که یک اپرای واقعی روی صحنه می رود. این نخستین اپرای ایرانی که با تکنیک واقعی اپرا روی صحنه می رود. خیلی اجراها به اسم اپرا روی صحنه رفته که شبه اپرا بوده اند و بر اساس قواعد و اصول ساختاری نبوده‌اند.

خواننده کنسرت اپرای «عشق و عقل و آدمی» تصریح کرد: داستان این اپرا جنگ میان عقل و عشق است؛ از زمانی که انسان متولد می ‌شود تا زمانی که می‌میرد و شخصیت‌های آن اساطیری است. دو شخصت عشق و عقل که هر کدام در سه نقش زن و سه نقش مرد ایفا می‌شوند، آدم را به سوی خودشان می‌کشانند.

وی خاطر نشان کرد: عشق هر لحظه برای انسان شرطی را انتخاب می‌کند و عقل آدمی را از رفتن به آن راه مبرا می‌کند. عقل در این داستان سه بخش دارد؛ عقلی که قبلا عاشق بوده و نرسیده، عقلی که به عشق باوری ندارد و عقلی که انسان را پند می‌دهد. عشق هم در این داستان سه شخصیت دارد؛ عشق زمینی که شرط می‌گذارد، عشق مادر که بی‌قید و شرط است و عشق جاودانه که انسان هیچ وقت به آن توجهی ندارد.

همای  با اشاره به داستان نمایش عنوان داشت: شخصیت آدم در نهایت تسلیم عشق می‌شود و بی‌توجه به پندهایی که عقل‌های مختلف به او می‌دهند عشق را انتخاب می‌کند و حتی حاضر می‌شود از ثروت، عمر، زندگی، ایمان و در نهایت از راه خود بگذرد و به عشق برسد اما لحظه‌ای که شرط‌های عشق را می‌پذیرد به محکمه کشیده می‌شود و به دار آویخته می‌شود و نهایتا به عشق واقعی می‌رسد.

وی یاداورشد: بخش نمایش اپرا به کارگردانی آقای دژاکام به بهترین شکل به تصویر کشیده می‌شود و با استفاده از بازیگران و پرفورمنس‌ها که بخشی با حرکات موزون ترکیب می‌شود با نورپردازی رضا حیدری و طراحی صحنه و اجرای آقای شاپورزاده روی صحنه می‌رود.

خواننده کنسرت اپرای «عشق و عقل و آدمی» ادامه داد : ما ۱۰ خواننده سولیست داریم در این بین تعدادی هم خواننده‌ هستند که صدای زن‌ها را کاور می‌کنند تا مشکل قانونی نداشته باشیم و به بتوانیم به تصویر بکشیم. بخش ارکسترال کار نیز با کیفیت ضبط شده و سازهای ایرانی به‌شکل لایو روی صحنه اضافه می‌شوند.

وی درمورد محدودیت های اجرایی در ایران گفت: این محدودیت‌ها را خودمان درست می‌کنیم. اپرا در ایران محدودیت ندارد، صدای زن محدودیت دارد که اگر بلد باشیم این مسائل را درست هدایت کنیم فکر نمی‌کنم مشکلی بوجود آید و نویسندگی داستان این اپرا به عهده خودم بوده و بر اساس زندگی تمام آدم های این سرزمین است که یکی از ویژگی های کار، اجرای لری، خراسانی، گیلانی، کردی و آذربایجانی در لابلای نمایش است.

خواننده کنسرت اپرای «عشق و عقل و آدمی» افزود: استفاده از افراد چهره ممکن است روی بلیت‌فروشی تأثیر مثبت بگذارد، اما کیفیت کار را پایین می‌آورند چون تخصصی در این کار ندارند و کسی که اپرا می‌نویسد باید دست کم ۲۰ اپرا دیده، ۱۰ اپرا را نوازندگی کرده و در این رشته تحصیلات داشته باشد. در اپرا قواعد مشخص و حتی شخصیت‌ها تعریف شده‌اند و اگر اپرایی ساخته می‌شود باید بر اساس اصول و قاعده آن باشد. فکر می‌کنم باید قدر استاد غریب پور را بدانیم چرا که سال‌های زیادی است در تلاش‌اند تا اپرا را به مردم بشناسانند.

وی با توجه به وضعیت کنونی اپرا در ایران افزود: این سبک از موسیقی مختص کشور ما نیست بنابراین کمتر این اتفاق در کشور ما و در موسیقی ما رخ داده است و اما در ده سال گذشته جوانان زیادی بوده‌اند که آموزش دیدند و با کمترین امکانات اپراهای موفق و بر قاعده‌ای را روی صحنه برده‌اند اما در برخی از شرایط هم دیدگاه‌های مذهبی مقابل هنر قرار گرفته است و این موضوع باعث عدم پیشرفت هنر در مواقعی بوده است.

همای تاکید کرد: متاسفانه ما در مقوله اپرا خیلی ضعیف هستیم و حرفی برای گفتن در کشور های اروپایی نداریم چون در ایران محدودیت هایی برای موسیقی وجود دارد. در حال حاضر وضعیتمان به گونه‌ای است که دانه‌ای را کاشتیم و ممکن است در آینده بتوانیم برداشت کنیم.

وی در پایان با اشاره به پروژه «سی» از همایون شجریان و سهراب پورناظری گفت: پروژه سی کار متفاوت و جذابی است و اینکه عده‌ای پیش‌قدم شده‌اند و از ابزارهای مختلف هنری استفاده کرده و به فرهنگ پرفورمنس کمک می‌کنند، موضوع خوبی است که امیدوارم روز به روز شاهد موفقیت بیشتر این دسته از هنرمندان باشیم.

 

 دژاکام: در حوزه هنرهنرمندان جدید و قدیم تعاریف جدید خود را از هنر دارند

امیر دژاکام، کارگردان بخش‌های نمایشی کنسرت اپرای «عشق و عقل و آدمی»، در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: هنر نمایش گونه‌های مختلفی دارد که هر کدام از این روش ها در طول تاریخ باز تعریف شده‌اند. در حوزه هنر هم هنرمندان جدید می‌آیند و تعاریف جدید با خود می‌آورند که این تعاریف در صورت تاثیر گذار بودن موفق‌اند.

دژاکام ابرازداشت: من قبلا تجربه چهار کارگردانی موسیقی را داشته‌ام ولی این بار اپرا داریم. من تخصصی در حوزه موسیقی ندارم و از هنر نمایش به موضوع نگاه می‌کنم که امیدوارم موفق باشد.

وی در خصوص اپرا «عقل و عشق و آدمی» گفت: این کار نظم و تناسب بسیار پیچیده‌ای دارد که از نت کوچک کنارهم ملودی را می‌سازند و در کنار ملودی‌ها خواننده‌ها وارد می‌شوند. کار بسیار سخت و متفاوت است و قطعا تجربه جالبی برای من می‌شود. در این پروژه کار موسیقی به اتمام رسیده و جلوتر از ما هستند و باید با تمرین‌ها آماده شویم برای یک اجرای خوب.

بنا براین گزارش، در پروژه «عقل و عشق و آدمی» همای در نقش آدم، پریسا دلفانی عشق زمینی، یلدا عباسی عشق جاودان، پگاه عینکچی نقش صدای عشق مادر، فرشاد فولادوند نقش عقل جوان، فرشاد لرستانی نقش عقل پیر، محمدحسین صفوی نقش عقل پدر را بازی می‌کنند و از ۱۶ شهریور تا پایان شهریور ماه در کاخ نیاوران برای علاقه‌مندان به اجرا در می‌آید.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب