امروز: پنج شنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ [2024/11/21]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 24239 تاریخ انتشار: شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۴:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش درباره شیوه‌نامه جذب داوطلبان شغل معلمی + اصلاحات تکمیلی

خبرایران:با توجه به انتقاداتی که بعد از انتشار شیوه‌نامه جذب معلمی از سوی برخی صاحب‌نظران طی چند روز گذشته در رسانه‌ها و به ویژه در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است، مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی ارائه کرده است.
اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش درباره شیوه‌نامه جذب داوطلبان شغل معلمی + اصلاحات تکمیلی

به گزارش خبرایران، مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای چگونگی فرآیند جذب داوطلبان شغل معلمی را تشریح کرد.

در این اطلاعیه آمده است:

معلم به دلیل وظایف خطیری که بر عهده وی است باید دارای استانداردهای اخلاقی، ذهنی، جسمی و روحی ویژه باشد که توسط مراجع تخصصی ذی‌ربط از جمله اداره بهداشت دانشگاه فرهنگیان و دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش (در حوزه سلامت جسمی و روحی) و با مشارکت متخصصان مربوط تهیه و تأیید شده است.

این ویژگی‌ها و استانداردها باید در فرآیند جذب داوطلبان شغل معلمی شامل آزمون علمی، معاینات پزشکی و مصاحبه‌های تخصصی احراز شود، لذا شیوه‌نامه انجام مصاحبه اختصاصی و معاینات پزشکی داوطلبان تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی در سال 1396 در چارچوب استانداردهای فوق‌الذکر تدوین و جهت اجرا به گروه‌های تخصصی مجری در استان‌ها ابلاغ شده است.

با توجه به اهمیت موضوع و انتقاداتی که از سوی برخی صاحب‌نظران و سایر افراد علاقه‌مند طی چند روز گذشته در رسانه‌ها و به ویژه در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است، توضیحات زیر را به استحضار می‌رسد:

الف) یکی از سیاست های اصولی وزارت آموزش و پرورش در جذب معلمان جدید «بومی گزینی» است. اجرای این سیاست علاوه بر ثبات و پایداری، توسعه متوازن نیروی انسانی مناطق مختلف کشور و پیشگیری از پیامدهای نامطلوب نقل و انتقالات به ویژه از مناطق کمتر توسعه یافته به مناطق برخوردار، پیامدهای تربیتی و فرهنگی مثبت خواهد داشت که مشارکت اقوام مختلف با فرهنگ‌های متنوع در امر تعلیم و تربیت فرزندان برومند میهن اسلامی‌مان متناسب با اقتضائات بومی و محلی از جمله مهم‌ترین این پیامدهاست.

بهره‌گیری از گویش‌ها و لهجه‌های متعارف محلی اقوام مختلف در فرآیند تعلیم و تربیت موجبات تسهیل امر تربیت و تعامل خانه و مدرسه و افزایش اعتماد مردمی به نظام تعلیم و تربیت خواهد شد و موانع فرهنگی در امر تربیت دانش‌آموزان را کاهش خواهد داد، لذا بر اساس شیوه‌نامه مذکور صرفاً «لهجه غلیظ غیر قابل تغیی»، که در تدریس «مخارج آوایی» دوره ابتدایی با تشخیص اعضای متخصص گروه مصاحبه مؤثر باشد، صرف‌نظر از استان محل خدمت، در نتیجه مصاحبه داوطلبان شغل آموزگاری اعمال خواهد شد.

ب‌) براساس سیاست دولت، توزیع سهمیه استخدامی میان داوطلبان زن و مرد به صورت مساوی انجام شده است و نتایج معاینات پزشکی و مصاحبه تخصصی هرچه باشد منجر به جابجایی سهمیه‌ها بین داوطلبان زن و مرد نخواهد شد لذا هرگونه شائبه تبعیض جنسیتی در توزیع سهمیه های استخدامی به استناد آمار مندرج در دفترچه شماره (2) آزمون سراسری سال جاری صحت ندارد.

ج‌) بر اساس نتایج بررسی فهرست معاینات پزشکی، اصلاحات تکمیلی زیر در اجرای شیوه‌نامه موصوف اعمال می‌شود و به اطلاع استان‌ها می‌رسد:

1ـ معایناتی که با هدف تشکیل پرونده پزشکی و ارائه خدمات و انجام مراقبت‌های پزشکی عندالزوم در طول دوره  تحصیل در دانشگاه فرهنگیان تجویز شده است، پس از پذیرش قطعی داوطلبان و ثبت‌نام در دانشگاه انجام خواهد شد. این معاینات شامل بیماری‌های زنان موضوع بند 17 پیوست بخشنامه موصوف نیز است.

2ـ آن دسته از بیماری‌هایی که به تشخیص گروه پزشکی به درمان بلند مدت و بستری شدن در مراکز درمانی نیاز ندارند و منجر به اطاله مدت مجاز تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نخواهند شد صرفاً در پرونده پزشکی داوطلبان ثبت و در اختیار دانشگاه محل تحصیل قرار می‌گیرد.

3ـ در خصوص سایر بیماری‌ها و معلولیت‌هایی که مانع انجام وظایف شغلی و یا اطاله مدت تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی می‌شود با رعایت موارد فوق‌الذکر مطابق بخشنامه موصوف اقدام می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب