خبرایران: سید محمود میرلوحی عضو منتخب شورای پنجم اسلامی شهر تهران ضمن حضور در سازمان نوسازی شهر تهران، در جریان سیاست ها، اقدامات صورت گرفته و برنامه های سازمان برای نوسازی بافت های فرسوده پایتخت قرار گرفت و رهنمودها و نکاتی را برای پیشبرد هر چه بهتر مأموریت های سازمان متذکر شد.
به گزارش خبرایران از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، عباداله فتح اللهی در جلسه ای که با حضور عضور شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، به ارائه توضیحاتی جامع در خصوص پیشینه تاریخی فعالیت های سازمان پرداخت و خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی شهر تهران در سال 1347 تأسیس شد که فلسفه شکل گیری آن نوسازی شهر تهران بود و نه صرفاً بافت های فرسوده و در این راستا عمدتاً متولی اجرای پروژه های موردی همچون همکاری در طراحی و احداث پارک ملت، توسعه میدان آزادی و غیره بوده است.
به گفته فتح اللهی، ساماندهی گود عرب ها، آپارتمان سازی در حاشیه بزرگراه نواب، بزرگراه امام علی (ع) و نوسازی با رویکرد محله محور در محلات اتابک و مینابی واقع در منطقه 15 بخشی از شاخص ترین فعالیت های سازمان نوسازی شهر تهران در طول دوره های مدیریتی گذشته بوده است.
دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران ضمن نقد و ارائه نقاط قوت و ضعف پروژه های نوسازی اجرا شده در گذشته، یادآور شد: ایده خوب نوسازی بافت فرسوده با رویکرد محله محور یکی از اقدامات سازمان نوسازی بود که مشخصاً در محلات اتابک و مینابی اجرا شد، اما به دلیل عدم همکاری و عدم حمایت جدی از سوی اجزای دولت و شهرداری و سایر دستگاه های ذی مدخل در امر نوسازی؛ که مسئولیت 32 دستگاه اجرایی در این رابطه احصاء شده است، این پروژه با نارضایتی ساکنان و اهالی منطقه مواجه شد.
فتح اللهی به مشکلات سازمان نوسازی در بازپرداخت وام های اخذ شده به منظور نوسازی پایتخت اشاره کرد و گفت: در هیچ یک از برهه های زمانی، شهرداری ها بودجه ای را برای آبادی و نوسازی یک محله در اختیار یک سازمان و یا یک شرکت قرار نداده اند و همیشه مساعدت خود را موکول به اقدامات پس از ورود به نوسازی نموده اند.
وی در این رابطه افزود: عدم توفیق سازمان نوسازی در طرح نوسازی اتابک و مینابی در منطقه 15 نیز به همین خاطر بود که پس از نوسازی بلوک های فرسوده، هیچ اقدامی برای ساخت درمانگاه، مسجد، مدرسه، فضای سبز و سایر سرانه های خدماتی متناسب با نوسازی انجام شده در این محلات از سوی دستگاه های ذی مدخل صورت نگرفت.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه سخنان خود به دسته بندی انواع محلات از نظر فرسودگی اشاره کرد و گفت: محلات بافت فرسوده به 3 نوع محله تقسیم بندی می شوند، نوع اول محلاتی است که دارای ارزش هستند مانند محلات واقع در مناطق 12، 11، حصار ناصری و ...؛ نوع دوم، بافت فرسوده میانی است که بحث هویتی، تاریخی و فرهنگی در آن ها وجود ندارد و شکل گیری این نوع بافت به دلیل ایجاد سکونت های غیر رسمی که در چندین دهه قبل اتفاق افتاده صورت گرفته که در حال حاضر درون شهرها جای گرفته اند و واجد شرایط استاندارد ساخت و ساز شهری نیستند مثل محله دستغیب، خاک سفید، شمران نو و ... و نوع سوم نیز، بافت هایی هستند که در حاشیه های شهر یا روستاها واقع شده اند و در گذر زمان به شهر متصل شده اند مانند ده ونک، ده فرحزاد، ده کن، نعمت آباد و ....
فتح اللهی اظهار داشت: 5% مساحت شهر تهران بافت فرسوده است که 22% پلاک ها و 15% جمعیت را در برگرفته است. با مقایسه این سه رقم می توان به میزان فقر سرانه ها، فشردگی و تراکم جمعیت بالا در بافت های فرسوده پی برد. در مقابل 5% شهر تهران نیز به عنوان اراضی ذخیره نوسازی مشخص شده بودند و طراحان طرح های تفصیلی و جامع بر این بودند که ضعف 5% اول را با توانایی 5% دوم پوشش دهند و نوسازی در شهر بصورت دینامیک اتفاق بیفتد اما این اراضی برای سایر اقدامات عمرانی نظیر ساخت مترو و ...مورد بهره وری قرار گرفته است.
دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با بیان این که توجه به تأمین زیرساخت ها و سرانه های خدماتی در فرآیند نوسازی 3 سال است که در دستور کار جدی سازمان نوسازی قرار گرفته است، تصریح کرد: بودجه جداگانه ای برای تأمین خدمات در بافت های فرسوده لحاظ نشده است، به همین خاطر از مناطق خواستاریم تا بخشی از بودجه خود را به این مهم اختصاص دهند.
سید محمود میرلوحی، عضو منتخب و معاون اجرایی شورای پنجم اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه نقطه نظرات و نکاتی را در خصوص سیاست ها و برنامه های نوسازی بافت های فرسوده و همچنین مباحث مطرح شده در این جلسه متذکر شد.
میرلوحی ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان سازمان نوسازی، بر ضرورت تعریف پروژه های نوسازی با رویکرد محله محور و مشخص کردن 5 محله در گام نخست اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ما این است که پروژه های نوسازی غیر از میراث، کف بر شده و در ارتفاع کار شود. در نوسازی 6-7 طبقه، معابر بازگشایی می شود اما فکر کنید اگر در ارتفاع 25 طبقه و یا حتی 30 طبقه بتوان کار کرد و علاوه بر معابر، فضای سبز و سایر سرانه های خدماتی احصاء شود، ارزش افزوده نیز در پی خواهد داشت.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به تجربیات نوسازی در هند و اربیل عراق خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ایجاد ارزش افزوده در بافت های فرسوده از سه طریق میسر خواهد شد؛ یافتن زمین برای تأمین سرانه های خدماتی به دلیل کار کردن در ارتفاع، ایجاد ارزش افزوده اقتصادی به دلیل رشد اقتصادی در منطقه و کسب درآمد پایدار از طریق اجاره واحدهای ساخته شده از سوی شهرداری که شایسته است این پیشنهادها با استدلال و محاسبات دقیق مورد بررسی قرار گرفته شود.
در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت نوسازی در بافت های فرسوده تهران از سوی مدیر اداره پژوهش و توسعه و همچنین مدیر امور مناطق و راهبری دفاتر خدمات نوسازی ارائه شد.