خبرایران: مدیرعامل شرکت پاکسان گفت: شرکت های خارجی ازشرایط نابرابری حتی در عرصه تبلیغات و قیمت گذاری محصولات نسبت به تولیدکنندگان داخلی برخوردارهستند در حالی که باید تفاوتهایی از نظر دسترسی آسان به مواد اولیه و منابع برای شرکت های ایرانی که سال ها در این عرصه فعالیت دارند وجود داشته باشد.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «شرکت پاکسان»صبح امروزیکشنبه 14 آبان ماه 1396 با حضور«علی صفوی نژاد» مدیرعامل شرکت پاکسان وعضو انجمن صنایع شوینده کشور واصحاب رسانه درشرکت پاکسان برگزار ودراین نشست خبری «علی صفوی نژاد» مدیرعامل شرکت پاکسان اظهارداشت: شرکت پاکسان بیش از 150هزار تن محصول تولید می کند و از بازار داخلی 12درصد سهم دارد.
3 شرکت خارجی در بازار صنایع شوینده ایران با سرمایه گذاری بخشی از بازار صنعت شوینده داخلی را تصاحب کرده اند
مدیرعامل شرکت پاکسان تصریح کرد: 3 شرکت خارجی در بازار صنایع شوینده ایران حضور فعالی دارند، که این شرکت ها با سرمایه گذاری که کردند توانستند بخشی از بازار صنعت شوینده داخلی را تصاحب کنند. این شرکت ها با استفاده از مزیت های تولید درایران و قیمت پایین ومرغوبیت بالای مواد اولیه تولید داخل، باعث شده که این شرکت ها بتوانند با موفقیت محصولاتشان را در کشورمان عرضه کنند.
بازار داخلی برای تولید و عرضه محصولات شوینده بسیار مستعد است
وی با اشاره به اینکه در برخی موارد شاهد تولید کالاهایی با استاندارد اندک توسط شرکتهای خارجی در داخل کشور هستیم، عنوان داشت: بازار داخلی برای تولید و عرضه محصولات شوینده بسیار مستعد است و در ایران مزیت نسبی دسترسی به مواد اولیه وجود دارد که به راحتی در اختیار شرکتهای خارجی قرار می گیرد و از لحاظ قیمت یک سوم قیمت های جهانی است.
وجود امنیت عامل رشد صنایع داخلی است
صفوی نژاد تاکید کرد: مزیت دستمزد کارگران نیز وجود دارد که فضای مناسبی را برای دیگر رقبای خارجی به وجود آورده و در عین حال رقابت را برای تولید کنندگان داخلی تنگ کرده و وجود امنیت عامل رشد صنایع داخلی است و باید حداقل امنیت در داخل کشور فراهم باشد تا شرکت های تولیدی بتوانند از همه ظرفیت خود برای تولید استفاده کنند.
وامدار گذشتگان هستیم و آنچه که امروز در اختیارمان است در حقیقت سرمایه ای برای آیندگان ماست
وی ابرازداشت: در بسیاری از کشورها به دلیل اهمیتی که صنعت برایشان دارد با وضع قوانین سختگیرانه گمرکی فضای نسبتا امنی را در داخل کشور خود برای صنایع فراهم کرده اند ما نیز با توجه به صنعت و تولید ملی نباید بگذاریم این ظرفیت ها به یغما برود و ما وامدار گذشتگان هستیم و آنچه که امروز در اختیارمان است در حقیقت سرمایه ای برای آیندگان ماست که باید به بهترین نحو ممکن از آن پاسداری و حفاظت کنیم.
ما صرفا نگاه سوداگرایانه نداریم
مدیرعامل شرکت پاکسان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز بارها در بیانات خود تأکید زیادی بر حمایت از تولید ملی دارند و ما نیز انتظار داریم جامعه مصرفی بداند که ما صرفا نگاه سوداگرایانه نداریم و مصرف کننده را به عنوان یک رکن اساسی در نظر می گیریم و در هر شرایطی در بازار خواهیم ماند و نباید بازارمان را به طور کامل در اختیار شرکت هایی قرار دهیم که مشخص نیست تا چه زمانی در عرصه اقتصادی کشور حضور می یابند.
شرکت های خارجی ازشرایط نابرابری در تبلیغات و قیمت گذاری محصولات نسبت به تولیدکنندگان داخلی برخوردارهستند
وی ادامه داد: شرکت های خارجی ازشرایط نابرابری حتی در عرصه تبلیغات و قیمت گذاری محصولات نسبت به تولیدکنندگان داخلی برخوردار هستند در حالی که باید تفاوتهایی از نظر دسترسی آسان به مواد اولیه و منابع برای شرکت های ایرانی که سال ها در این عرصه فعالیت دارند وجود داشته باشد.
صدا و سیما باید برای تبلیغات امتیازاتی را برای شرکت های تولیدی داخلی در نظر بگیرد
مدیرعامل پاکسان با اشاره به بالا بودن نرخ تبلیغات برای تولیدات داخلی در صدا و سیما، اظهار داشت: شرکتهای خارجی محصولاتشان را در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می کنند که باعث جذب مشتری برای آنها می شود، البته ما خواستار تبلیغ در این شبکه ها نیستیم ولی همین تبلیغات در شبکه های داخلی تنها با صرف هزینه های آنچنانی ممکن است. صدا و سیما باید برای تبلیغات امتیازاتی را برای شرکت های تولیدی داخلی در نظر بگیرد تا این رقابت شکل عادلانه تری بیابد.
محصولات بسیاری ازشرکت هایی خارجی درکشور ما در مقایسه با محصولات پاکسان ازکیفیت پایین تری برخورداراست
عضو انجمن صنایع شوینده کشور ابرازداشت: در انجمن صنایع شوینده به دنبال ساز وکاری هستیم تا بتوانیم رابطه منطقی در قیمت گذاری به وجود بیاوریم. بسیاری از شرکت هایی که به تازگی پودر تولید می کنند چون از ابتدا نرخ قیمت گذاریشان بالا بوده اکنون نیز با قیمت بالا محصول خود را عرضه می کنند و چون نام خارجی دارند در کشور ما به نحوی رفتار شده که آن محصول را بهتر می خرند وگرنه در مقایسه با بسیاری از محصولات پاکسان از کیفیت پایین تری برخوردار هستند.
مصرف برند خارجی را برای عده ای از طبقات جامعه عامل شانیت و تفاخراست
وی مصرف برند خارجی را برای عده ای از طبقات جامعه عامل شانیت و تفاخر معرفی کرد و افزود: باید برای مصرف کالاهای داخلی فرهنگ سازی نیز صورت گیرد.بسیاری از افراد جامعه به دنبال تاثیر آنی هستند بدون آنکه به عواقب آتی یک اقدام فکر کنند بسیاری از پودرهای شوینده که با نام خارجی در بازار عرضه می شوند درست است که در کوتاه ترین زمان ممکن البسه را تمیز می کند اما این تمیزی به قیمت از بین رفتن بافت لباس و از هم گسستگی آن است.
مدیرعامل پاکسان تاکید کرد: شرکتهای داخلی در قیمت گذاری محصولاتشان تابع کنترل قیمت بودهاند؛ ولی شرکتهای خارجی به دلیل اینکه تحت برند تولید می کنند، نرخ بالاتری را برای تولیداتشان تعیین می کنند و این در حالی است که با وجود اینکه برای تولید استاندارد، متعهد هستند اما گاهی محصولات درجه یکشان در مقایسه با بسیاری از محصولات شرکت پاکسان در حد محصول درجه دو تولیدی این مجموعه نبوده و از کیفیت مطلوب برخوردار نیست.
میزان تولید شرکت پاکسان حدود 1میلیون و 350 هزار تن است
وی با اشاره به ظرفیت 4 میلیون و500 هزار تنی صنعت شوینده ایران اضافه کرد: میزان تولید شرکت پاکسان حدود 1میلیون و 350 هزار تن است که بخش قابل توجهی از تولیدات ما به خارج از کشور صادر می شود به نحوی که به عنوان مثال سهم ما از بازار پودر عراق حدود 17% است و به سایر کشورهای آسیای میانه و افغانستان نیز محصولات خود را صادر می کنیم. در ترکمنستان نیز سهم 6 درصدی، افغانستان سهم 11 درصدی و تاجیکستان سهم 8 درصدی را داریم.
شرکت پاکسان با ارتقاء کیفیت محصولات خود سعی در تداوم حضور در بازارهای خارجی دارد
صفوی نژاد خاطر نشان کرد: بازار صنعت شوینده نیز همچون سایر عرصه های صنعت کشور دچار رکود است و در این شرایط تولیدکنندگان باید به فکر کشف بازارهای جدید باشند تا بتوانند حیات خود را حفظ کنند. شرکت پاکسان نیز در همین راستا با ارتقاء کیفیت محصولات خود سعی در تداوم حضور در بازارهای خارجی دارد.به عنوان مثال برند «برف » ما برند محبوبی در کشورهای همسایه شرقی ایران و آسیای میانه است و همین محصول با سابقه و خوشنام در کشور چین کپی شده و در بازارهای آنها عرضه می شود که البته از کیفیت پایینی برخوردار است و استانداردهای لازم را ندارد.
پودر شوینده با برند سپید5 با دانه های صابون با بسته بندی جدید و نوآورانه به تولید رسیده و عرضه می شود
وی در پایان سخنان خود گفت: شرکت پاکسان یک محصول جدید را تولید خواهد کرد، پودر شوینده با برند سپید5 با دانه های صابون با بسته بندی جدید و نوآورانه به تولید رسیده و استانداردهای کیفی پودر شوینده در آن تقویت شده و به زودی وارد بازارهای ایران وخارج از کشورمی شود.