خبرایران: نخستین کنگره ملی روانشناسی ترافیک، طی روزهای ۲۱ و ۲۲ آذر ماه سالجاری، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار میشود.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «نخستین کنگره ملی روانشناسی ترافیک (یادبود دکتر مهدی خانبانی)» ظهرامروز دوشنبه ۱۳ آذر ماه 1396 با حضور«دکترمحمدعلی مظاهری» رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، «دکتر حسین پورشهریار» رئیس کنگره ملی روانشناسی ترافیک ، «دکتر ابراهیم علیزاده» دبیر علمی کنگره ملی روانشناسی ترافیک ، «زهره هاشمی نسب» دبیر اجرایی کنگره ملی روانشناسی ترافیک ، «سرهنگ شهریار بهزاد بصیرت» رئیس مرکز تحقیقات پلیس راهور ناجا، مهندس مخبر معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و اصحاب رسانه در محل ساختمان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی برگزار ودراین نشست خبری«دکترحسین پورشهریار» اظهارداشت: روانشناسی ترافیک و حمل و نقل به عنوان یک رشتهی بین رشتهای است که در اهمیت آن تردیدی نیست.
رییس کنگره روانشناسی ترافیک تصریح کرد: در مقایسه با بسیاری از کشورها ما در توجه به این مسائل تاخیر داریم و بخشی از آن به بینرشتهای بودن آن و بخش دیگر آن هماهنگی هایی است که باید بین نهادها و ارگانهای مربوط به حوزه ترافیک و حمل و نقل برمیگردد.
وی خاطرنشان کرد: در کنگره امسال همه پنل ها علمی و سازمانی است. تلاش شده که در هر پنل یک یا دو عضو هیئت علمی نیز وجود داشته باشد و امیدواریم کنگره به همگرایی علمی و عملی دست باید.
دکترپورشهریارعنوان داشت: تمرکز و توجه از عواملی است که میتواند سطح هوشیاری را افزایش و یا کاهش دهد و فعالیت های زیادی در این زمینه توسط وزارت بهداشت انجام شده و چرخه خواب در سنین مختلف متفاوت است به عنوان مثال در کودکان ۳۰ دقیقه طول میکشد که شخص به خواب عمیق برود اما در جوانان و افراد بزرگسال یک تا دو دقیقه فرد به خواب عمیق میرود که بارها همین مسئله سبب حوادث ترافیکی و جادهای شده است.
علیزاده : باید علاوه برمسائل فرهنگی به موضوعات فردی رانندگان وعلل روانشناختی ترافیک توجه کنیم
دکتر ابراهیم علیزاده دبیر علمی کنگره ملی روانشناسی ترافیک نیز درادامه این نشست خبری اظهارداشت: تجربه بسیاری از کشورها که در زمینه کاهش تصادفات موفق بودهاند نشان میدهد در کنار توجه به مسائل فرهنگی باید به موضوعات فردی رانندگان و علل روانشناختی ترافیک توجه کنیم.
دبیرعلمی نخستین کنگره ملی روانشناسی ترافیک تصریح کرد: یکی از اهداف بزرگ برگزاری این کنگره همگرایی بین کارشناسان حوزه ترافیک و مدیرانی که وظیفه کاهش ترافیک را بر عهده دارند است.
وی ابرازداشت: برای کاهش تصادفات نیاز به همگرایی میان دستگاههای مختلف و دیدگاههای آنها وجود دارد و سالها بر نقش عوامل فرهنگی در کاهش تصادفات توجه شده است ولی طی سالهای اخیر این روند کاهشی تغییر چندانی نیافته و ثابت مانده است.
دکترعلیزاده اضافه کرد: این مسأله مؤید این بوده که عوامل فردی و روانشناختی نیز در کاهش تصادفات نقش دارند. بنابراین توجه به آنها ضرورت دارد و بررسی سلامت روان و عوامل فردی در رانندگان و کاربران ترافیک ضرورت دارد، تجربه بسیاری از کشورها که در زمینه کاهش تصادفات موفق بودهاند نشان میدهد در کنار توجه به مسائل فرهنگی باید به موضوعات فردی رانندگان و علل روانشناختی ترافیک توجه کنیم.
وی توجه، تمرکز، تحمل و استرس را از جمله عوامل فردی برشمرد و تکید کرد: ویژگیهای شخصیتی همچون هیجان خالی، شخصیت ضداجتماعی، اضطراب و افسردگی در بروز تصادفات مؤثر بوده و عملکرد رانندگان را تحت تأثیر قرار میدهد و بر همین اساس ضرورت دارد که در هنگام صدور گواهینامه و یا تمدید آن معاینات روانشناختی از رانندگان به عمل آید تا بتوان از این کانال نیز در جهت کاهش تصادفات گام برداشت.
دبیرعلمی نخستین کنگره ملی روانشناسی ترافیک در پایان گفت: نخستین کنگره روانشناسی ترافیک ۲۱ و ۲۲ آذر ماه سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور مسئولان و صاحبنظران در این حوزه برگزار میشود و جدیدترین دستاوردها و راهکارها مورد بحث و گفتوگو قرار خواهد گرفت.
بنابراین گزارش، نخستین کنگره ملی روانشناسی ترافیک، طی روزهای ۲۱ و ۲۲ آذر ماه سالجاری، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار میشود.