خبرایران: معاون صدای رسانه ملی گفت: یکی از رویکردهای ما در نوروز ترویج گردشگری دینی است که به دلیل تقارن با ایام شهادت، با کمک امامزاده ها و اماکن مذهبی به این موضوع می پردازیم. توسعه و گردشگری و کمک به کاهش خروج ارز از کشور از دیگر رویکردهای ماست.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «اعلام برنامه های رادیو در نوروز ۹۷»صبح امروز شنبه ۱۹ اسفندماه 1396 ا حضور«حمید شاه آبادی» معاون صدای رسانه ملی ، «مدیران شبکههای مختلف رادیویی» و اصحاب رسانه درساختمان شهدای رادیو برگزار ودراین نشست خبری «حمید شاه آبادی» معاون صدای رسانه ملی اظهارداشت: رادیو در زندگی مردم تاثیرگذار است و به همین دلیل در فصل جدید فعالیت های رادیویی توجه به وجه تعاملی رادیو در دستور کار است.
معاون صدای رسانه ملی تصریح کرد: امیدواریم شبکه های مختلف رادیو بتواند خواسته ها و علایق مردم را پوشش دهد. ارتقای سطح زندگی، تقویت خودباوری، دوری از فضاهای سیاسی، توجه ویژه به افزایش مهارت های زندگی، نقش جدی رسانه در آموزش و حوزه تکالیف شهروندی و مباحث حقوق شهروندی بخش عمده ای از محورهایی است که در رویکرد جدید رادیو در دستور کار است.
وی خاطر نشان کرد: ارتقای معنویت در جامعه و توجه جدی نسل جوان به توانایی های کشور از مسایل دیگر است و اگر رادیو بخواهد نیاز مخاطب را در نظر بگیر باید روی گوناگونی سلایق نگاهی جدی داشته باشد.
شاه آبادی با اشاره به نتیجه حضور چند ماه خود در رادیو عنوان داشت: من در این چند ماه سعی کردم توجه ویژه ای به مخاطب و نیاز مخاطب در دستور کار باشد و نیاز شنوندگان باید از سوی مدیران رادیو پاسخ جدی و جامعی داشته باشد.حل مشکلات صنفی همکارانمان از اولویت های ماست و با رفع مشکلات به دنبال تنوع و خلاقیت هستیم
وی ابرازداشت: حل مشکلات صنفی همکارانمان نیز از اولویت های ماست و با رفع مشکلات به دنبال تنوع و خلاقیت هستیم. همچنین باید از ظرفیت بخش های دیگر سازمان صداوسیما استفاده کرد و نقش رادیو به عنوان یک پتانسیل نباید کمتر شود و امروز سهم جدی تری از ظرفیت های سازمانی باید در اختیار این بخش باشد.
معاون صدای رسانه ملی تاکید کرد: مهاجرانی، محمدحسین صوفی، نسرین آبروانی مدیران قبلی رادیو بودند که هر کدام به سهم خود نقش داشتند و امروز رادیو در نقطه خوبی ایستاده و آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد حجم شنوندگان رادیو بسیار افزایش یافته و به ۳۵/۹ رسیده و ما در تلاشیم هم ارتقای ضریب نفود کمی رادیو و همچنین ارتقای کیفیت برنامه ها را داشته باشیم.
وی افزود: رویکرد ما این است که برنامه های مفرحی داشته باشیم البته در مناسبت های مربوط به شهادت متناسب با آنها برنامه هایی در نظر گرفته شده و یکی از رویکردهای ما در نوروز ترویج گردشگری دینی است که به دلیل تقارن با ایام شهادت، با کمک امامزاده ها و اماکن مذهبی به این موضوع می پردازیم. توسعه و گردشگری و کمک به کاهش خروج ارز از کشور از دیگر رویکردهای ماست.
شاه آبادی یادآورشد: توجه به توفیقات و پیشرفت های کشور و همچنین توجه به خانواده شهدا، کتاب و کتابخوانی از دیگر موضوعات مورد نظر برای نوروز ۹۷ رادیو است.تولید نمایش های سه بعدی به ضبط اختصاصی نیاز دارد و در یک اقدام جدید یک نمایشنامه براساس خاطرات عزت شاهی تولید شده است
وی با اشاره به پررنگ شدن حوزه طنز در رادیو اضافه کرد: توجه به حوزه طنز از رویکردهای ما در سال جدید است و به همین مناسبت کانال صبا به عنوان یک شبکه ارتقا پیدا کرد و شبکه صبا امسال صاحب گروه تولید جدیدی شد. کارگروه فکری این شبکه در حال تشکیل است و برنامه تحویل سال را هم با نام «یک قرار بهار» روی آنتن می برند. ما امیدواریم موضوع طنز در سال آینده به عنوان یکی از ماموریت های مهم در دستور کار قرار بگیرد.
معاون صدای رسانه ملی با اشاره به تولید نمایش های سه بعدی در رادیو نمایش تصریح کرد: تولید نمایش های سه بعدی به ضبط اختصاصی نیاز دارد و در یک اقدام جدید یک نمایشنامه براساس خاطرات عزت شاهی تولید شده و یکی از ماموریت های رادیو سلامت این است که به سوانح نوروزی بپردازد که پیش از این هم جشنواره پیشگیری از سوانح را برگزار کرده است. برای این کار نقاط حادثه خیز شناسایی شده اند و اطلاع رسانی نسبت به این نقاط انجام می گیرد.
وی با اشاره به سایر برنامه های نوروزی رادیو عنوان کرد: طنز ورزشی در رادیو ورزش، گفتگو با هنرمندان با محور اقتصادی در رادیو اقتصاد، فعالیت رادیو بهاران با موضوع راهیان نور از دیگر اقدامات ما در نوروز ۹۷ است و اطلاع رسانی در مورد سفرهای نوروزی و تعامل با مردم در ایام نوروز از طریق رادیو، توجه به موسیقی و انتشار قطعات فرحبخش در دستور کار ما قرار دارد و رادیو برای اطلاع رسانی در زمینه جاذبه های داخلی و رخدادهای ایران و جهان ظرفیت بسیار خوبی دارد.
شاه آبادی با اشاره به اقدامات خود در سال جدید عنوان داشت: ارتقای کیفیت نیروی انسانی در دستور کار ما در سال جدید قرار دارد و در این راستا ۴ کارگروه شکل گرفته که ۴ رشته شغلی در حوزه تولید محتوا شامل تهیه کنندگان، گویندگان، گزارشگران و نویسندگان می شود و قرار است مجموعه ای از اقدامات ویژه برای این افراد صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: یدالله گودرزی کارگروه مرتبط با نویسندگان را ساماندهی می کند. در حوزه گویندگان نیز نشستی با گویندگان انجام شده و برنامه های جدی تری برای جذب نیروهای جدید داریم. ما حدود ۴۰۰ تهیه کننده در مجموعه شبکه های رادیو داریم که در حوزه تهیه کنندگی به مسایل صنفی و مشکلات همکاران می پردازند.
معاون صدای رسانه ملی با اشاره به حضور گویندگان رادیو در تلویزیون افزود: ما با رفتن همکاران به بخش های دیگر سازمان مخالفت نداریم اما این اقدام بدون ضوابط امکانپذیر نیست. اصل برای ما آسیب نخوردن برنامه های رادیویی است که با در نظر گرفتن ضابطه های جدید گویندگان رادیو می توانند در بخش های دیگر نیز حضور داشته باشند.
وی با اشاره به اقدامات خود در آینده در رادیو تاکید کرد: بخشی از اقدامات ما به مسایل درون سازمانی برمی گشت که شامل حل مسایل صنفی و رسیدگی به مشکلات می شد. احیای باشگاه رادیویی در معاونت صدا از جمله برنامه هایی است که در آینده خواهیم داشت همچنین ایجاد مدیریت موسیقی به صورت مستقل و تولید قطعات موسیقایی جدید در دستور کار ما قرار دارد.
شاه آبادی ابرازداشت: دربخش برون سازمانی نیز رویکرد جدی ما امتداد پیام است. یکی از ماموریت های اصلی این است که وقتی اثری تولید می شود محدود به همان زمان انتشار نباشد بلکه درگاه انتشارهای جدیدی داشته باشیم که به طور مثال از طریق اینترنت انجام می شود و برای این منظور شاهد افتتاح پایگاه های مختلف شنیداری در سایت ایرانصدا خواهیم بود.
وی با اشاره به فعالیت رادیوهای فصلی یادآور شد: در چند ماه گذشته ۴ رادیوی فصلی شامل رادیو محرم، اربعین، انقلاب و بهاران را راه اندازی کردیم و امیدواریم همزمان با نمایشگاه کتاب، رادیو کتاب نیز فعال شود.ما با رفتن همکاران به بخش های دیگر سازمان مخالفت نداریم اما این اقدام بدون ضوابط امکانپذیر نیست. اصل برای ما آسیب نخوردن برنامه های رادیویی است که با در نظر گرفتن ضابطه های جدید گویندگان رادیو می توانند در بخش های دیگر نیز حضور داشته باشند
معاون صدا از رایزنی ها برای دعوت از پیشکسوتان به رادیو سخن گفت و عنوان کرد: در نظر داریم نشستی را با حضور پیشکسوتان برگزار کنیم و تاکنون اسامی ۴۸ نفر از پیشکسوتان مشخص شده و تلاش شده درآینده تصاویری مرتبط تر و با تعداد بیشتری از شبکه ها پخش شود و همزمان تقاضا داریم که بعضی از برنامه های رادیویی از شبکه های تلویزیونی هم پخش شود.
وی دراین نشست در پاسخ به سوالی درباره مشکلات پوشش رادیویی در بعضی از نقاط شهر تهران گفت: در بخش فنی مشکلات ما در جاده ها بسیار است با این حال در شهرها نیز بعضی از مناطق در نقاط کور قرار می گیرند.
شاه آبادی درباره تعداد زیاد شبکه های رادیویی نیز توضیح داد: اکنون سلایق مخاطبان از تعداد شبکه ها بیشتر است، به طور مثال ما در حوزه کودک و نوجوان و یا بخش مستند نیازمند شبکه های تخصصی هستیم اما فعلا بنایی برای افزایش شبکه نداریم. همچنین برای بودجه سال آینده درخواست افزایش را داریم اما بودجه سال آینده هنوز بسته نشده است و در حال رایزنی هستیم
معاون صدا درباره بودجه رادیو توضیح داد: ما در چند ماه گذشته توانستیم بخشی از معوقات را پرداخت کنیم. برای بودجه سال آینده درخواست افزایش را داریم اما بودجه سال آینده هنوز بسته نشده است و در حال رایزنی هستیم.
وی با اشاره به تولید قطعات رادیویی به صورت برون سپاری عنوان کرد: در سال ۹۷، ۵ درصد از تولیدات ما به صورت برون سپاری انجام می شود. تا زمانی که همه آثار توسط کارمندان تولید شود، نمی توانیم شاهد رقابت باشیم و به همین دلیل سراغ برون سپاری می رویم.
شاه آبادی درباره راه اندازی مدیریت موسیقی هم عنوان داشت: دربحث موسیقی نباید سیاست یک بام و دو هوا باشد. احیای مدیریت موسیقی از دغدغه های جدی است که در سال های آینده شکل خواهد گرفت. این مدیریت، هماهنگ کننده برای تنظیم شنیداری موسیقی مورد استفاده خانواده ها است چراکه سبد شنیداری خانواده ها باید تنظیم شود.
وی درخصوص رویکرد رادیو نسبت به موسیقی با راه اندازی مدیریت موسیقی افزود: ما افزایش حجم موسیقی را چندان نمی پسندیم چرا که در این صورت باید موسیقی های نازل را پخش کنیم اما برای اینکه موسیقی ها تبدیل به اثر ماندگار شود، باید روی آنها تمرکز داشته باشیم.
شاه آبادی در پایان سخنان خود گفت: محدود کردن گویندگان و مجریان به رادیو کار درستی نیست و دیگر مثل گذشته نیست که این رفت و آمد ممنوع باشد و رادیو این افتخار را دارد که مرکز توانمند پرورش نیروهای باسواد در بخشهای دیگر سازمان صداوسیماست و تا جایی که این روند رفت و آمد مجریان و گویندگان، به رادیو آسیب نزند، نگاه تربیت نیرو در رادیو و همکاری با تلویزیون ادامه دارد.