امروز: شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ [2024/11/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28591 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۴:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سعید محمدزاده درنشست خبری اعلام کرد؛

امسال ۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی توسط شرکت راه‌آهن در استان‌های مختلف کشور نصب شد/ بازسازی نوسازی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در کشور/ رشد 6 درصدی جابجایی مسافر در سال ۹۶/ قرارداد تولید ۴۵۰ دستگاه ریل باس با مشارکت شرکت ایریکو و روتم کره جنوبی

خبرایران: مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن از دولت به خاطر تسویه بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های شرکت راه‌آهن در سال جاری تشکر کرد و گفت: تا پایان سال جاری با اضافه شدن واگن‌های داخلی و سایر شرکت‌ها بیش از ۸۰۰ واگن باری به شبکه ریلی اضافه می‌شود.
امسال ۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی توسط شرکت راه‌آهن در استان‌های مختلف کشور نصب شد/ بازسازی  نوسازی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در کشور/ رشد 6 درصدی جابجایی مسافر در سال ۹۶/ قرارداد تولید ۴۵۰ دستگاه ریل باس با مشارکت شرکت ایریکو و روتم کره جنوبی

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «تشریح اقدامات شرکت راه‌‌آهن در سال ۹۶ و برنامه‌های آن در سال ۹۷» بعدازظهرروز دوشنبه ۲۱ اسفندماه 1396 با حضور« سعید محمدزاده» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن و اصحاب رسانه در ساختمان شرکت راه‌آهن برگزار و دراین نشست خبری « سعید محمدزاده» مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی شرکت راه آهن در سال ۹۶ و معرفی اقدامات قابل انجام در سال ۹۷ اظهار داشت: اقداماتی که طی سال ۹۶ در حوزه فعالیت شرکت راه‌آهن انجام شد در طول تاریخ ۹۰ ساله شرکت راه‌آهن نظیر ندارد.

مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن تصریح کرد: در سال‌های ۹۵ و ۹۴ برای رفع گلوگاه‌ها عملیات عمرانی آغاز و در سال ۹۶ نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی از سوی شرکت راه‌آهن در استان‌های مختلف کشور نصب شد که جدا از ریل‌گذاری‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل است.

وی خاطر نشان کرد: بهره‌برداری راه‌آهن ملایر کرمانشاه در نوروز ۹۷ قابلیت های فراوانی برای کشور دارد وخطوط مراغه  ارومیه و قزوین رشت در ابتدای سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید و با احتساب  ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و ۸۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری از سوی شرکت راه‌آهن در مجموع نزدیک به  ۱۳۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری جدید در کشور انجام شده ، که در تاریخ ۹۰ ساله راه‌آهن کشور یک رکورد محسوب می‌شود.

محمدزاده با اشاره به بازسازی و نوسازی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در کشورعنوان داشت: این عملیات در سخت‌ترین مناطق و فرسوده‌ترین خطوط انجام شد. به‌طور مثال حدود ۳۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی محور جنوب با عمر بیش از ۶۰ سال مورد نوسازی قرار گرفتند که در ۲۰۰ کیلومتر آن ۱۳۰ دستگاه تونل قرار داشت و همچنین از ۷۰۰ کیلومتر خطوط دوم و سوم تحت برنامه ۳۰۰ کیلومتر در سال جاری به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اقدامات تراک بندی و علائم و ارتباطات انجام شده در سال جاری ابرازداشت: عملیات تراک بندی ۴۰۰  کیلومتر از خطوط ریلی، قرار گرفتن بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر حدفاصل و بافق تا بندرعباس تحت پوشش سیستم ATC  تجهیز محور شرق به سیستم ATC، نصب و نوسازی علائم الکتریکی در۱۲ ایستگاه از محورجنوب، نوسازی علائم الکتریکی محور مشهد و بهره‌برداری از اتاق کنترل مرکزی در اداره کل راه‌آهن خراسان از جمله اقدامات شرکت راه‌آهن طی سال جاری در این حوزه به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با توجه موضوع قطارهای حومه‌ای از سوی این شرکت افزود: در سال ۹۶ تکمیل خطوط حومه‌ای «تهران زنجان، تهران گرمسار»، «تهران پرند و کاشمر مشهد» با جدیت تمام مورد پیگیری قرار گرفته و جزو همان ۷۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری خطوط دوم و سوم قرار می‌گیرد که مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

وی با اشاره به عملکرد راه‌آهن در حوزه حمل‌ونقل باری تاکید کرد: متأسفانه طی سال‌های ۸۶-۹۲ به‌طور دائم شاهد از دست دادن سهم ریل از بازار حمل کالا هستیم. اما بر اساس تأکید رهبری بر توسعه حمل‌ونقل ریلی و تأکید ایشان در سال ۹۳ به مدیرعامل وقت راه‌آهن، این شرکت از سال ۹۳ تا امروز با کاهش نرخ حق دسترسی سعی کرد جذابیت حمل بار ریلی را افزایش دهد، بر این اساس از سال ۹۲ تعرفه حق دسترسی از ۵۷ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت که سهم حق دسترسی بارهای کانتینری صفر ریال محاسبه می‌شود.

محمدزاده با اشاره به تأکید رهبری مبنی بر اینکه باید برای ریل مزیت رقابتی ایجاد شود، گفت: راه‌آهن در همین راستا با کاهش شدید درامد خود سعی کرد که بتواند جذابیت حمل‌ونقل ریلی  را افزایش دهد که این امر باعث  شد سیر نزولی شدید حمل‌ونقل ریلی متوقف شد. به‌طوری‌که در سال ۹۲  از سهم ۳۲ میلیون تن معادل ۱۰ درصد سهم حمل کالا در کشور با در نظر گرفتن عدم رقابت صحیح بین ریل و جاده، در سال ۹۶ به ۴۰ میلیون تن رسیده است که در تاریخ ۹۰ ساله راه‌آهن گام نهادن فراتر از سهم حمل ۴۰ میلیون تن یک آرزو بود، اما در پایان سال جاری به مرز ۴۶ میلیون تن رسیده‌ایم.

وی با اشاره به تن کیلومتر جابجا شده از طریق راه‌آهن نیز بیان داشت: از نزدیک ۲۷ میلیارد تن کیلومتر در سال ۹۵ در سال جاری به ۳۰ میلیارد تن نزدیک شدیم. در این خصوص باید توجه داشت که حمل یک تن‌کیلومتر بار از طریق ریل، بر اساس نفت امروز معادل ۱.۳ سنت صرفه‌جویی  در مصرف سوخت است و طبق برنامه به دنبال  افزایش چشم‌گیر این شاخص هستیم. رشد ۳ میلیارد تن‌کیلومتر یا ۶ الی ۷ میلیون تن در سال در تمام سال‌های  گذشته راه‌آهن یک رکورد محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن همچنین حجم جابجایی بار ترانزیتی از طرق ریل در سال ۹۶ را ۱.۶ میلیون تن اعلام کرد و گفت: مجموع حمل بار ترانزیتی در طول سال ۹۵ برابر با ۱.۱ میلیون تن بوده و علی رغم اینکه شش سال متوالی سهم حمل ونقل عمومی در جابجایی مسافر به دلیل استقبال مردم از خودرو شخصی کاهش داشته است اما در سال ۹۶ موفق به دستیابی به رشد شش درصدی در مجموع جابجایی مسافر و ۱۶ درصدی در حوزه قطارهای حومه‌ای شدیم.

وی افزود: در سال ۹۵ راه‌آهن در راستای خدمت رسانی به مردم با قیمت مناسب، ۷۵۰ میلیارد تومان بر اساس گزارش‌های سازمان حساب‌رسی یارانه غیر مستقیم به حوزه‌های مسافری  پرداخت کرده است. در حالی که درآمد راه‌آۀن در سال‌های  ۹۲-۹۶ ثابت بوده است اما هزینه این شرکت به طور متوسط سالانه ۱۹.۵ درصد افزایش داشته است. خوشبختانه دولت با حمایت‌های زیاد برای کمک به رفع جای خالی این مابه التفاوت تلاش می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: قطار مسافری به ازای هر مسافر متوسط نزدیک ۶۴ تومان یارانه غیر مستقیم دریافت می‌کند و این شامل سوختی است که نسبت به قیمت سوخت واقعی ۱۸۰ تومان ارزان تر است و همچنین حتی یک ریال حق دسترسی در حوزه حمل‌ونقل مسافر پرداخت نمی‌شود و تمام هزینه‌های نگهداری خطوط از منابع داخلی راه‌آهن تأمین می‌شود.

وی با اشاره به قرارداد سرمایه‌گذاری در سایت راه‌آهن آستارا گفت: در این سایت موفق به جذب سرمایه‌ای بالغ‌بر ۶۰ میلیون یورو شدیم که این سرمایه‌گذاری منجر به تکمیل سایت و خط آستارا-آستارا و بارانداز ریلی می‌شود و هم‌اکنون علاوه بر اجرای عملیات عمرانی، عملیات تخلیه بار و بهره‌برداری در سایت آستارا انجام می‌شود که مراسم افتتاح در زمان‌های پیش رو موکول شده است.

محمدزاده با توجه به توسعه ایستگاه‌ها اضافه کرد: برای ایستگاه‌های تهران-قم-مشهد مشاورین بین‌المللی گرفته‌شده است تا این ایستگاه‌ها به مولد اقتصادی شهر تبدیل شوند. همچنین ۳۰ ایستگاه داخلی راه‌آهن نیز توسط مشاورین داخلی در حال بررسی قرار دارد.

وی با اشاره به اقدامات شرکت راه‌آهن برای اجرای طرح TOD بیان داشت: در محدوده شهر اهواز با حمایت مسئولان استانی و شهری قرار است یک مجموعه خدماتی-تجاری-رفاهی و ریلی در قالب ۳۲۰ هزار مترمربع به‌صورت مشارکتی با بخش خصوصی همچون مدل مشارکتی در ساخت آزادراه‌ها احداث شود و راه‌آهن در نظر دارد که ایستگاه‌ها از محل سوار و پیاده شدن مسافران به مرکز جذاب و نقاط بازآفرینی شهری و مراکز ایجاد رونق اقتصادی تبدیل شوند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه به قرارداد تولید ۴۵۰ دستگاه ریل باس با مشارکت شرکت ایریکو و روتم کره جنوبی اشاره کرد و گفت: بر اساس این قرارداد، ظرف ۴ سال آینده حد اقل ظرفیت جابجایی مسافر از طریق قطارهای حومه‌ای به ۵۰ میلیون مسافر می‌رسد. این در حالی است که سهم راه‌آهن در جابجایی مسافران حومه‌ای طی ۳ سال گذشته از ۱.۵ میلیون به ۷ میلیون رسیده است و در کمتر از ۴ سال این رقم به ۵۰ میلیون مسافر افزایش می‌یابد.

وی همچنین از دولت به خاطر تسویه بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های شرکت راه‌آهن در سال جاری تشکر کرد و تا پایان سال جاری با اضافه شدن واگن‌های داخلی و سایر شرکت‌ها بیش از ۸۰۰ واگن باری به شبکه ریلی اضافه می‌شود؛ اما باید بدانیم که تمام ناوگان باری و عمده ناوگان مسافری متعلق به سایر فعالان حمل‌ونقل ریلی به‌غیراز شرکت راه‌آهن است.

محمدزاده افزود: ناوگان ریلی به ۲۸ هزار واگن باری نیاز دارد که مشکل اصلی آن تأمین نقدینگی به شمار می‌رفت اما قرارداد مناسبی با کشور روسیه منعقد شد که بر اساس آن ۳ میلیارد دلار تأمین مالی بین راه‌آهن جمهوری اسلامی و روسیه امضا شد و عمده استفاده‌کنندگان این وام شرکت‌های فعال حوزه حمل‌ونقل ریلی به‌غیراز راه‌آهن هستند. برای اینکه در این میان تولید داخل را با رونق مواجه کنیم، تولیدکنندگان روس و ایرانی به‌طور مشترک اقدام به تولید کنند و خرید از سوی طرف ایرانی، وام از سوی طرف روس و ضمانت اجرایی وام از جانب شرکت راه‌آهن انجام شود.

وی تأکید کرد: یک واگن باری اگر در سال مطابق راندمان امروز بیش از ۲ میلیون تن کیلومتر بار حمل می‌کند که اگر در ۱.۳ دهم سنت صرفه‌جویی سوخت، نزدیک به ۲۶ هزار دلار درآمدزایی خواهد داشت که نسبت به قیمت حدود ۷۰ الی ۸۰ هزار دلاری، ظرف سه سال فقط از طریق صرفه‌جویی در مصرف سوخت هزینه اولیه خرید را تأمین می‌کند. البته باید توجه داشت که رهبری در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه بر توسعه حمل‌ونقل بار ریلی تأکید داشته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تکمیل کریدور شمال-جنوب گفت: توسعه خط آهن آستارا مورد پیگیری قرار گرفت، همچنین امیدواریم قرارداد فاینانس رشت-آستارا در سال ۹۷ به سرانجام برسد و اقدامات مناسبی بین راه‌آهن و بنادر برای افزایش سهم ریل از بندر در حال انجام است.

وی افزود:  در سال ۹۶ موفق به اتصال ۵ مرکز بار به شبکه ریلی شدیم. به‌علاوه پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۷ حدود ۲۰۰ کیلومتر خطوط ارتباطی بین شبکه و مراکز بار ایجاد شود که امیدواریم در سال آینده اتصال مراکز بار به شبکه ریلی به ۲۰ مرکز افزایش یابد. بر اساس همین اقدام ۲۰ میلیون تن بار به شبکه ریلی اضافه خواهد شد.

محمدزاده در ادامه با اشاره به ساخت شبکه ریلی بیا داشت: در سطح بین المللی و داخل ایران تمام شبکه به توسط  دولت انجام می‌شود اما در سال جاری برای اولین بار موفق عقد قرار داد ساخت راه‌آهن کرمان-سیرجان با سرمایه‌ای نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان  به طول ۲۰۰ کیلومتر با مشارکت بخش خصوصی (شرکت گلگهر) شدیم که کلنگ احداث این پروژه نیز بر زمین خورد.

وی افزود: امیدواریم با این روش  در سال ۹۷ اتصال شلمچه به بندر امام خمینی با مشارکت شرکت راه‌اهن، منطقه ازاد و سرمایه گذار اجرایی شود و امسال موفق به مذاکره با بورس برای زمینه سازی استفاده از ۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی صندوق پروژه و اوراق صکوک برای  شرکت‌های شدیم که اولین شرکت برای تامین لکوموتیو اقدام کرده است و پذیره نویسی آن به سمع و نظر مردم گزارش خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در سال جاری LC قرارداد برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد بعد از ۱۰ سال گشایش یافت و فاینانس آن توسط اگزیم بانک چین به مبلغ ۲ میلیارد دلار تامین شد. که امیدواریم سرعت قطارها و ظرفیت مسافری به بیش از ۲۰ میلیون نفر و باری به بیش از ۱۰ میلیون تن در این مسیر افزایش یابد. همچنین قرار داد برقی سازی گرمسار- اینچه برون بین راه‌آهن ایران و روسیه مبدادله شد که امیدواریم عملیات اجرایی در سال ۹۷ آغاز شود.

وی با اشاره به تمهیدات سفرهای نوروزی ۹۷ در حوزه ریلی اظهار داشت: برای سفرهای نوروزی پیش رو، پیش‌فروش بلیت‌ قطارها در دو مرحله انجام شد و علی‌رغم خروج ۳۲۰ واگن‌های فرسوده از مدار بهره‌برداری و ورود ۸۵ واگن نو به ناوگان در سال جاری با اجرای سیستم چرخشی و افزایش راندمان قطارهای مسافری، تعداد صندلی‌های ایجادی ۱۶ درصد نسبت به نوروز ۹۶ افزایش داشته است.

محمدزاده ادامه داد: ضمن آماده‌سازی ایستگاه‌ها برای استقبال از مسافران، کمیسیون سوانح مناطق نیز بازرسی‌های لازم را انجام داده‌اند. همچنین دستگاه خودکار فروش بلیت برای اولین بار در ایستگاه تهران به‌صورت آزمایشی کار خود را آغاز می‌کند سپس در سراسر ایستگاه‌ها توسعه می‌یابد. به‌علاوه با هماهنگی شرکت راه‌آهن و مترو تهران بلیت یکپارچه در اختیار استفاده‌کنندگان از قطارهای حومه‌ای قرار خواهد گرفت تا فقط با یک بلیت از قطار حومه‌ای به سمت ایستگاه‌های مقصد در شبکه مترو سفر کند.

وی یادآورشد: در همین راستا بهره‌برداری از کریدورهای ایجادی میان سکو‌های راه‌آهن تهران و ایستگاه مترو واقع در میدان راه‌آهن در سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید و اتصال مترو به خطوط مترو شهری علاوه بر ایستگاه جوان مرد قصاب،‌ در چند ایستگاه دیگر مانند آزادگان در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از احداث ایستگاه راه‌آهن شهرری در کنار ایستگاه مترو خبر داد و گفت: در نظر داریم ایستگاه باری و مسافری راه‌آهن از یکدیگر تفکیک شوند، تملک زمین توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شد و در اختیار راه‌آهن قرارداد و امیدواریم ساخت ایستگاه در سال ۹۷ به‌سرعت انجام شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: از ۲۵ اسفند الی ۱۶ فروردین ستاد نوروزی در تمام مناطق راه‌آهن، سامانه ۴۱۵۹ به‌صورت ۲۴ ساعته برقرار است و هرگونه شکایات و انتقادات مورد پیگیری و بررسی قرار می‌گیرد. از این رو امیدواریم خدمتگزار خوبی برای مردم باشیم و در سال ۹۶ برای اولین بار در تاریخ راه‌آهن پایش رسمی پل‌های مهم راه‌آهن به اجرا و بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون بیش از ۱۲ پل ریلی در شبکه به‌صورت رسمی در حال پایش لحظه‌ای بوده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب