به گزارش خبرایران، بنابر اعلام دیجیکالا، مراسم رونمایی از «فیدیبوک» با حضور مؤسس و مدیرعامل دیجیکالا، مؤسس و مدیرعامل فیدیبو، مؤسس و مدیرعامل شهر کتاب و جمعی از اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه در شهر کتاب مرکزی تهران برگزار شد.
در این مراسم مهدی فیروزان، مؤسس و مدیرعامل شهر کتاب، با «به یاد ماندنی» خواندن این روز، برگزاری چنین مراسمی در شهر کتاب را نشان از پاس داشتن فرهنگ اقتصاد از سوی دیجیکالا دانست.
در ادامه سعید محمدی، مؤسس و مدیرعامل دیجیکالا به برنامه دیجیکالا برای توسعه در حوزه محتوای دیجیتال و کمک به صنعت نشر اشاره کرد.
به گفته وی یکی از مهمترین دلایل علاقهی دیجیکالا برای ورود به حوزه نشر دیجیتال این است که اساسا از ابتدای تاسیس، تولید محتوای فارسی یکی از اجزای لاینفک و جزئی از DNA اصلی دیجیکالا بوده است.
محمدی در ادامه با اشاره به جای خالی انواع محتوای دیجیتال از جمله کتاب دیجیتال و صوتی در دیجیکالا افزود: محتوای دیجیتال میتواند با همافزایی خوب در کنار سایر دستههای کالایی فروشگاه اینترنتی دیجیکالا قرار بگیرد.
مدیرعامل دیجیکالا با اشاره به اینکه صنعت نشر در ایران چندان سودآور و درخور اهالی فرهنگ و مردم نیست، گفت دیجیکالا امیدوار است حمایتش حداقل در حوزه نشر دیجیتال به بهبود این وضعیت کمک کند.
محمدی اضافه کرد: دیجیکالا امسال سرمایهگذاری خود را در فیدیبو افزایش داده تا بتواند از طریق فراهمکردن زیرساختهای بهتر و حمایتهای فرهنگی از جمله تبلیغات به پیشرفت این حوزه کمک کند.
وی رونمایی از فیدیبوک را یکی از قدمهای مهم برای رسیدن به یک پلتفرم کامل نشر دیجیتال ارزیابی کرد و از برداشتن قدمهای بعدی در آینده نزدیک خبر داد.
مجید قاسمی، مدیرعامل فیدیبو، در ادامه این مراسم به معرفی پلتفرم فیدیبو و پیشینه آن پرداخت.
قاسمی با اشاره به اینکه فیدیبو به عنوان بزرگترین سامانه فروش کتاب الکترونیک و صوتی در ایران، کار خود را در سال ۱۳۹۱ با حمایت مهدی فیروزان در یک اتاق کوچک در طبقه سوم ساختمان شهر کتاب مرکزی شروع کرده است، گفت: شاید پیش از فیدیبو سایتهایی برای دانلود کتاب دیجیتال وجود داشتهاند، ولی فیدیبو به عنوان یک سیستم کراس پلتفرم یا چندسکویی برای عرضه محتوای دیجیتال با رعایت کامل قانون کپیرایت در ایران اولین بوده است.
وی افزود: در حال حاضر اپلیکیشن فیدیبو بیش از ۲ میلیون بار نصب شده است، هر روز بیش از ۵۰ هزار نفر به صورت آنلاین در فیدیبو مطالعه میکنند، بیش از ۵۰۰ ناشر برتر ایرانی در فیدیبو حضور دارند و مجموعا ۲۴ هزار کتاب صوتی و الکترونیک روی این پلتفرم در دسترس است.
وی در ادامه بیان کرد: شاید این رقم در مقایسه با آمازون بزرگ نباشد، ولی نکته مهم این است که به دلیل نبودن کمپانیهای تبدیل محتوا (Conversion Company) در ایران، عملا فیدیبو مجبور است کار تبدیل محتوا را هم خودش انجام دهد.
قاسمی در ادامه با بیان اینکه فیدیبو از ابتدا در تلاش بوده تا اکوسیستم نشر دیجیتال را اصلاح کند به برخی از کمپینها و دستاوردهای گذشته این استارتاپ اشاره کرد؛ وی برای مثال از کمپین رصد با موضوع «نه به دانلود غیرقانونی» نام برد و به فعالیت سامانه رصد (rasad.fidibo.com) برای حمایت از حقوق ناشران اشاره کرد.
طبق گفتههای قاسمی در نتیجه این تلاشها بسیاری از نهادهای بینالمللی همکاری خود را با فیدیبو آغاز کردهاند و برای مثال فیدیبو نماینده رسمی ناشران بینالمللی مهمی همچون Wiley و Taylor and Francis است.
وی همچنین خبر داد: تا پایان سال بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب بینالمللی به فیدیبو اضافه میشود و همین موضوع میتواند فیدیبوک را در خاورمیانه حتی به رقیبی برای کیندل تبدیل کند.
قاسمی پیش از پرداختن به معرفی کتابخوان فیدیبوک همچنین به طرح فیدیباکس اشاره کرد و افزود: بهمن ماه سال گذشته با همکاری دیجیکالا و شهرداری تهران در ۲۲ ایستگاه متروی تهران اجرا شد. در جریان این طرح ۸۰ دستگاه فیدیباکس در ۲۲ ایستگاه متروی تهران نصب شد تا امکان مطالعه رایگان کتاب الکترونیک را برای مسافران فراهم کند.
مدیرعامل فیدیبو گفت: پس از اجرای این طرح مسافران مترو تنها در مدت ۴۵ روز با فیدیباکس ۵۰ هزار ساعت کتاب مطالعه کردهاند و این رقم همچنان رو به رشد است.
قاسمی در مورد کتابخوان فیدیبوک با اذعان به اینکه ورود به حوزه سختافزار پیچدگیهای فراوانی دارد، اعلام کرد: قرار گرفتن در کنار دیجیکالا این موضوع را برای فیدیبو ممکن کرده است.
وی با اشاره به اینکه دو سال سرمایه مالی و انسانی برای پروژه کتابخوان فیدیبوک صرف شده است، مواردی از جمله پشتیبانی نکردن کتابخوانهای موجود از زبان فارسی و در دسترس نبودن محتوای فارسی به دلیل تحریم بیدلیل کمپانی Adobe را به عنوان دلایلی مهم برای این سرمایهگذاری برشمرد.
وی افزود: از آنجا که تکنولوژی به کار رفته در فیدیبوک کاملا بومی شده است دیگر هیچکس نمیتواند به هیچ شکل ما را از آن محروم کند.
قاسمی مواردی از جمله پشتیبانی کامل و با کیفیت از زبان فارسی و انگلیسی، اختصاص فضای ابری اختصاصی برای ذخیره محتوای مربوط به کاربر، استفاده از فناوری صفحهنمایش E-Ink و شارژدهی بسیار طولانی را به عنوان بخشی از مزیتهای کتابخوان فیدیبوک معرفی کرد.
مدیرعامل فیدیبو افزود سیستم عامل این کتابخوان توسط تیم فیدیبو بر پایه اندروید توسعه یافته است، ولی از آنجا که برای بهینه کردن این سیستم عامل چیزی در حدود ۷۰ درصد در آن تغییر داده شده، شاید دور از واقعیت نباشد که این سیستم عامل را Fidibo OS بنامیم.
قاسمی اعلام کرد: امروز از مدل Hannah F1 فیدیبوک رونمایی میکنیم و در آینده مدلهای بیشتری هم از این کتابخوان روانه بازار میشود؛ از همین امروز فیدیبوک با قیمت ۵۴۹ هزار تومان به صورت آنلاین توسط دیجیکالا و به صورت آفلاین توسط شهر کتاب توزیع میشود.
بنابر اعلام مدیرعامل فیدیبو، برای افرادی که جزو اولین خریداران فیدیبوک باشند تا ۱۰۰ هزار تومان بن خرید کتاب از فیدیبو در نظر گرفته شده است.