امروز: یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ [2024/10/06]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3136 تاریخ انتشار: جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱:۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

آیت‌الله جنتی؛

وزارت ارشاد باید نظارت کاملی بر موضوعات فرهنگی داشته باشد/ کارگر نباید در جامعه احساس حقارت کند

آیت‌الله جنتی با تأکید بر اینکه وزارت ارشاد باید نظارت کاملی بر موضوعات فرهنگی داشته باشد، عنوان کرد: این نظارت موجب خواهد شد تا ابتذال و فرهنگ غربی در جامعه ترویج نشود.
وزارت ارشاد باید نظارت کاملی بر موضوعات فرهنگی داشته باشد/ کارگر نباید در جامعه احساس حقارت کند

به گزارش خبر ایران، آیت ‌الله احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران، امروز 12 اردیبهشت ماه، در خطبه دوم نماز با تبریک روز معلم گفت: شهید مطهری هیچ گاه به دنبال اسم و مقام و نام نبود؛ زبان و قلمش را در خدمت به اسلام و مردم به کار برد و آثار ایشان مورد استقبال مسلمانان و غیر مسلمانان است.

وی همچنین با تبریک روز کارگر افزود: باید در کنار معنویت زندگی مادی کارگر را نیز مورد توجه قرار دهیم، کارگران جامعه ما نباید تنها روز و شب کار کنند و از معنویت نباید غافل شد.

آیت ‌الله جنتی اظهار کرد: زندگی با فضیلت آن است که انسان به خدا معرفت داشته باشد و در امور کشور احساس مسئولیت و با منکرات مقابله کند.

وی با بیان اینکه باید قدر جامعه خود را بدانیم، افزود: کارگر نباید در جامعه احساس حقارت کند و در برابر کارفرمای خود احساس ضعف داشته باشد؛ قاضی نیز به کارگر و کارفرما باید با یک دید نگاه کند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهمیت عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی گفت: بخشی از اقتصاد مقاومتی را باید کارگران عزیز کشور انجام دهند و همه ملت قدردان تلاش قشر کارگر هستند و دولت وظیفه دارد به زندگی مادی آنها توجه کند.

وی عنوان کرد: برای تحقق اقتصاد موقتی باید از کالای داخلی استفاده کنیم و نباید دست گدایی به سوی دیگران دراز کنیم، زیرا اگر چنین شود مانند این است که ما سلطه ‌پذیری را قبول کرده ‌ایم، باید تولیدات داخل مورد استفاده قرار گیرد و استفاده از کالای خارجی را برای خود مایه حقارت بدانیم.

جنتی گفت:  باید کیفیت کالای داخلی را تولیدکنندگان افزایش دهند و قیمت مناسب برای آن تعیین شود تا مصرف کنندگان و مردم رغبتی برای مصرف داشته باشند.

وی با اشاره به بازدید چند روز پیش مقام معظم رهبری از مجتمع صنعتی مپنا گفت: باید دست ایشان را بوسید که به مجتمع صنعتی مپنا رفتند و کارگران عزیز جامعه را مورد احترام خود قرار دادند؛ برای کشور مایه مباهات است که بزرگترین شخصیت مملکت از قشر عزیز کارگر دلجویی می‌ کنند و آنها را مورد نوازش قرار می‌ دهند.

مجتمع صنعتی مپنا یک مجتمع عظیم است

آیت ‌الله جنتی با ذکر اینکه مجتمع صنعتی مپنا یک مجتمع عظیم است، افزود: این گروه صنعتی نمونه اقتصاد دانش ‌بنیان است و علم، هنر و دانش در این مجتمع تلفیق شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت مسئله فرهنگی گفت: فرهنگ اختصاص به گذشته ندارد و یک مسئله همیشگی است؛ طبق بیان رهبری معظم انقلاب به مثابه هوا است و بدون هوا زندگی ناممکن است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به دستگاه های مختلف فرهنگی در کشور افزود: دانشگاه ها، حوزه های علمیه، سپاه پاسداران، آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی از جمله دستگاه های فرهنگی هستند که در تقویت فرهنگ نقش مهمی دارند و در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید نقش خود را ایفا و اسلامی فکر کند و اسلامی تصمیم بگیرد.

دبیر شورای نگهبان با تأکید بر اینکه وزارت ارشاد باید نظارت کاملی بر موضوعات فرهنگی داشته باشد، عنوان کرد: این نظارت موجب خواهد شد تا ابتذال و فرهنگ غربی در جامعه ترویج نشود و باید از فرهنگ جامعه مراقبت کرد.

خطیب جمعه تهران با اشاره به تحولات مصر گفت: جای تأسف دارد که یک کشور اسلامی همچون مصر به جایی برسد که نظامیان حکومت را در دست بگیرند و رئیس جمهور قانونی را کنار بگذارند و حامیان این رئیس جمهور را به مرگ محکوم کنند، این فتنه ای آمریکایی است.

آیت ‌الله جنتی در پایان با اشاره به تحولات عراق و برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور افزود: امیدوارم کشور عراق و مردم مظلوم این کشور از شر تروریستها و تکفیریها نجات پیدا کنند.

 بنابراین گزارش، آیت‌الله جنتی در خطبه اول نماز، با دعوت همگان به تقوا و پرهیزگاری و رعایت حرمت خداوند متعال، حلول ماه رجب و ولادت امام محمد باقر(ع) را تبریک گفت.

وی همچنین با تسلیت ایام شهادت استاد شهید مرتضی مطهری، ایشان را شهید اسلام، انقلاب، فرهنگ و جهاد خواند.

جنتی با بیان اینکه موضوع این خطبه به روال هفته‌های پیش عواقب اعمال خیر و شر است، آن را موضوعی بسیار مهم و مفصل دانست و گفت: یکی از عواقب بد و شاید بدترین عاقبت گناه، سلطه شیطان بر انسان است و انسان تحت ولایت شیطان قرار می‌گیرد.

در قرآن دو نوع ولایت مطرح شده است

خطیب موقت جمعه تهران اظهار کرد: در قرآن دو نوع ولایت مطرح شده است. یکی ولایت الله و اولیاء خداوند است و دیگری ولایت شیطان و یاران شیطان و طاغوتیان است.

وی ادامه داد: مردم نیز یا تحت ولایت خدا هستند، یعنی مطیع پروردگار و تسلیم فرامین الهی هستند که فیض هم شامل این عده می‌شود؛ «یخرجهم من الظلمات الی النور».

آیت‌الله جنتی افزود: عده دیگری نیز تحت سلطه و ولایت شیطان هستند و شیطان بر آنها نفوذ دارد که افراد تحت نفوذ خود را از نور به ظلمات می‌برند.

کسانی که تحت ولایت الهی هستند همه وجودشان تحت امر پروردگار است

وی عنوان کرد: دل، چشم، زبان و روح انسان نیز تحت نفوذ یکی از دو نوع ولایت است. کسانی که تحت ولایت الهی هستند همه وجودشان از جسم و روح تحت امر پروردگار است و این فرد به مسجد هدایت می‌شود، به خواندن نماز و قرآن ترغیب می‌شود و در جهت خدمت به بندگان خدا حرکت می‌کند و خداوند بر سر دوراهی‌ها وی را هدایت می‌کند.

دبیر شورای نگهبان تأکید کرد: هرچه گناه بیشتر می‌شود تسلط شیطان بر انسان نیز بیشتر می‌شود به حدی که همه وجود انسان تحت تأثیر شیطان می‌شود و به راهی که شیطان می‌خواهد می‌رود و هرچه فساد است از اینجا ناشی می‌شود از دروغ، فحش و ناسزا گرفته تا ظلم بر ضعیفان و رباخواری.

وی یادآور شد: خداوند متعال نیز در آیات مختلف قرآن ما را از این که تحت ولایت شیطان قرار بگیریم برحذر داشته است و می‌فرماید: «ان الشیطان عدو». لذا نباید طرح دوستی با شیطان ریخت و از سلطه شیطان بر خود باید پرهیز کرد.

آیت‌الله جنتی اظهار کرد: امام علی(ع) در خطبه هفتم نهج البلاغه در مورد منحرفین می‌فرمایند: «این منحرفین شیطان را برای کارهای خود معیار قرار داده‌اند. شیطان آنها را شریک خود کرده است.

شیطان در سینه‌های آنها تخم‌گذاری کرده و جوجه پرورش داده است و در دامان آنها منزل کرده است و با چشم آنان نگاه می‌کند (چشم آنها چشم شیطان شده است) و با زبان آنان نطق می کند».

وی افزود: پس باید دید گوش و دلمان را به چه کسانی می‌سپاریم. انسان موظف است تا می‌تواند از ولایت شیطان دور باشد که اگر این‌گونه نشود در قیامت هم انسان با شیطان محشور می‌شود و یکی از مصیبت‌های جهنمیان همنشینی با شیطان است.

آیت‌الله جنتی در پایان این خطبه با تبریک حلول ماه رجب گفت: ماه رجب ماه شروع بندگی خداست و این سه ماه را خداوند متعال برای بندگان قرار داده است تا عبادت کنند و حاجت بگیرند و مورد آمرزش قرار بگیرند. باید خدا را شکر کرد که ما را به این ماه رسانده است و امیدوارم خداوند به حق امام علی(ع)، مولود این ماه، ما را از گناه حفظ کند و عبادات ما را قبول کند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب