خبرایران: به گفته مدیرامورفناوری اطلاعات بانک توسعه صادرات، این بانک درامکان پرداخت کارت به کارت از طریق اپلیکیشن های پرداخت حضور ندارد.
به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، عدالت به تشریح وظایف متفاوت بانک توسعه صادرات در مقایسه با سایر بانکها میپردازد و میگوید: «بانک توسعه صادرات تنها بانک دولتی با وظایف تخصصی و توسعهای در حوزه تجارت بینالملل است.
هدف از تأسیس آن نیز ارائه خدمات به صادرکنندگان و واردکنندگان بوده است. از سوی دیگر انتظاراتی که سازمانها و ارگانهای بالادستی بانک از آن دارند نیز این است که حامی این قشر بوده و خدمات تخصصی خود را به این قشر ارائه دهد.
بانک توسعه صادرات، بانک تجاری نیست که ملزم به ارائه خدمات بانکهای تجاری در استراتژیها و برنامههایش باشد.» مدیرامور فناوری اطلاعات بانک توسعه صادرات ادامه داد: «دلیل دیگر اینکه بانک توسعه صادرات، یک بانک ارزی است و حدود ۸۰ درصد از اقدامات بانک را فعالیتهای ارزی تشکیل میدهد.
هنوز در مبحث کارت به کارت، سوئیچ و تبدیل ارز اپلیکیشنی در ایران وجود ندارد و در همهی اپلیکیشنها، سرویس کارت به کارتی که ارائه میشود، خدمات ریالی است و بهجز سیاستهایی که بانک مرکزی اخیراً برای اتصال شبکه شتاب به کشورهای دیگر اتخاذ کرده است، بانک مرکزی نیز سرویس ارزی دیگری را ارائه نمیدهد.»
به گفته عدالت، سال گذشته، بحث کارت به کارت ازجمله برنامههای اجرایی بانک توسعه صادرات با اولویتهای پایین بوده اما با توجه به بروز برخی از مشکلات امنیتی و فاش شدن اطلاعات چندین کارت، این اقدام به تعویق افتاد. مضافا بر اینکه اساسا این بانک فاقد مشتری خرد است و کارتهای بانک تقریبا در اختیار همکاران بانک توسعه صادرات و خانوادههای آنان است.
تأمین امنیت، شرط اتصال به اپلیکیشنهای پرداخت
وی درباره همکاری با شرکتها برای ایجاد امکان کارت به کارت در اپلیکیشنهای پرداختی گفت: «با شرکتهایی قرارداد خواهیم بست که با پیشنیازهای امنیتی ما موافقت کنند؛ یعنی در این قراردادها، شرکتها حتما باید تعهد دهند که مباحث امنیتی ما را رعایت میکنند و الزامات امنیتی ما را امضا و به آنها عمل خواهند کرد؛ بنابراین اگر شرکتهایی این موارد را قبول کنند، آمادگی این موضوع را داریم که وارد سرویس کارت به کارت اپلیکیشنها شویم.»
دلیل اجرایی نکردن USSD توسط بانک توسعه صادرات
به گفته مدیر امور فناروی اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه صادرات، یکی از سرویسهایی که تقریباً همه بانکها آن را پیادهسازی کردند، بحث USSD بود که بانک توسعه صادرات آن را اجرایی نکرد؛ چراکه در آن مقطع نیز اولین و مهمترین دلیل، نگرانی از بابت مباحث امنیتی بود و دیگر اینکه چون بیشتر مشتریان این بانک شرکتها هستند اصولاً از USSDاستفاده نمیکنند.
علی ایحال برای بانک مرکزی هم در اواخر سال گذشته، عدم امنیت آن محرز شد و رسما این موضوع را اعلام کرد اعلام کرد.» عدالت افزود: «چون امکان پایش سرورهای عملیاتی که در محل کارت به کارت هستند وجود ندارد و علاوه بر اینکه اجازهی پایش و نظارت روی مباحث امنیتی شرکتهای دارای اپلیکیشن را نداشتیم، بحث کارت به کارت نیز جزو اولویتهای ما نبود، ترجیح دادیم این کار ابتدا در بانکهای دیگر عملیاتی شود تا اگر موارد امنیتی داشت، شرکتها بیشتر خود را به الزامات امنیتی مجهز کنند و بعد سراغ این موضوع برویم.»
او اظهار داشت: «استراتژی بانک در بخش فاوا به منظور ورود به بحث بانکداری باز این بود که تا زمانی که مدیریت کانال یا Channel Manager نداشته باشد، به این سمت نخواهد رفت؛ چرا که این موضوع به دلیل الزامات امنیتی که دارد ایمنی شبکه را بالا میبرد؛ بنابراین قبل از ارائه چنین سرویسهایی به مشتریان، ابتدا باید مدیریت کانال در بانک توسعه صادرات راهاندازی میشد.»
با توجه به گفتههای عدالت، مدیریت کانال جزء پیشنیازهای راهاندازی سرویس کارت به کارت و سایر سرویسهایی است که به بیرون از بانک میخواستند خدمت ارائه دهند و البته او میگوید: «مدیریت کانال بانک توسعه صادرات، اردیبهشتماه امسال راهاندازی شده است.»
سرویسهای با اولویت بالاتر نسبت به کارت به کارت
او درباره خدماتی که در برنامههای این بانک در اولویت بالاتری نسبت به کارت به کارت قرار داشتند، گفت: «یکی از این خدمات، باشگاه مشتریان بانک توسعه صادرات است که سال گذشته پیادهسازی شد و اوایل امسال نیز خدماتی خاص و تخصصی به آن اضافه شد.
سرویس بعدی، همراه بانک است که مختص مشتریان بانک است و اپلیکیشنی است که باید روی گوشی نصب شود و فرد باید در بانک توسعه صادرات حساب داشته باشد تا بتواند از آن استفاده کند.
سرویس بعدی ما، بانکداری اینترنتی است که خیلی تأکید داشتیم که اینترنت بانک ما حتما پسورد یکبار مصرف (Otp) یا توکن داشته باشد.» او همچنین به خدمت BIB بانک توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: «یکی دیگر از خدمات ما که نقطهی قوت بانک بوده و حدود چهار سالی است که آن را ارائه دادهایم، BIB است؛ یعنی Business internet banking که خدمات خاصی را به مشتریان حقوقی بانک میدهیم و چون بیشتر مشتریان ما حقوقی هستند، از سامانه BIB بهشدت هم استقبال شد.»
به گفته عدالت، اوایل امسال نیز بانک توسعه صادرات، سیستم جامع تجارت بینالملل را پیادهسازی کرد تا بتوانند پورتال ارزی را که جزء برنامههای آتی است راهاندازی کنند. همچنین این بانک سرویسهای تخصصی دیگری نیز مانند سیستم LOS دارد که سال گذشته آن را راهاندازی کردهاند.
برنامههای بانک توسعه صادرات در ارائه خدمات
عدالت درباره برنامههای آتی بانک توسعه صادرات در ارائه خدمات، گفت: «با توجه به اینکه مدیریت کانال بانک راهاندازی شده است، بنابراین سرعت عمل ما نسبت به قبل بالاتر میرود و اولین سرویسی که میخواهیم ارائه دهیم و در برنامههای امسال و سال آینده ما قرار دارد، بحث BMB یعنی Business mobile banking است یعنی میخواهیم همان سرویسهایی را که به مشتریان حقوقی خود در بستر اینترنت بانک ارائه میدادیم را در بستر موبایل نیز ارائه دهیم، البته با الزامات امنیتی که مدنظر داریم.»
او ادامه داد: «سیستم جامع تجارت بینالملل بانک توسعه صادرات راهاندازی شده است تا بتوانیم شماری از سرویسهای ارزی خاصی را نیز به مشتریان ارائه دهیم. یکی دیگر از برنامههای ما که فعلا در حال بررسی آن هستیم، فناوری بلاکچین است و در حال حاضر در حال شناخت و بررسی این فناوری هستیم تا ببینیم کدامیک از سرویسهایمان را میتوانیم روی این فناوری ببریم و ارائه دهیم.»
به گفته عشرت عدالت، مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه صادرات، ارائه خدمات ارزی به واردکنندگان و صادرکنندگان و مشتریان حقوقی از اولویتهای این بانک است و ارائه خدمات ریالی به مشتریان حقیقی در اولویتهای بعدی آنها قرار دارد.