خبرایران:مجید مشعلچی فیروزآبادی مدیرعامل بیمهکوثر درخصوص طرح اپلیکیشن مرکوری گفت: این اپلیکیشن یک طرح اقتصادی و خدماتی است که با هدف افزایش ارایه خدمات الکترونیک و تسهیل در امور بیمهای به آحاد جامعه و گسترش فرهنگ بیمه طراحی شد.
به گزارش خبرایران از روابطعمومی بیمهکوثر، بیمه بدنه خودرو که به موجب آن خسارتهای ناشی از تصادفات تحتپوشش خدمات بیمهای قرار میگیرد، در کشور ما ضریب نفوذ پایینی دارد. به طوری که تعداد کمی از خودروهای کشور تحتپوشش این بیمه قرار دارند. اما به تازگی و از آذر امسال با طرح جدید بیمه کوثر تمام خودروهای کشور میتوانند در بازههای زمانی مشخص، با مبلغی ناچیز و با استفاده از اپلیکیشن مرکوری از این پوشش بیمهای بهره ببرند.
مرکوری طرحی اقتصادی و خدماتی
مدیرعامل بیمهکوثر درخصوص این طرح گفت: این اپلیکیشن یک طرح اقتصادی و خدماتی است که با هدف افزایش ارایه خدمات الکترونیک و تسهیل در امور بیمهای به آحاد جامعه و گسترش فرهنگ بیمه طراحی شد.
مجید مشعلچی فیروزآبادی از طراحی اپلیکیشن همراه بیمه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با ایجاد زیرساختهای لازم فروش الکترونیک سایر بیمهنامهها امکانپذیر خواهد شد. بهطور کل یکی از مهمترین دغدغههای شرکت بیمه کوثر ارتقای زیرساختهای فناوری شرکت و همگام شدن با پیشرفتهای روزآمد در این حوزه است؛ زیرا به خوبی میدانیم برای بقا در بازار و حفظ و افزایش فروش ناگزیر از به روز نگهداشتن همه اجزای شرکت به ویژه ابزارهای رسانهای و فناورانه آن هستیم. وقتی مخاطب امروز ما سبک زندگی خود را تغییر داده است و دیگر برای پرداخت قبض یا جابهجایی پول نه به بانک مراجعه میکند، نه به خودپرداز بلکه با همراه هوشمند خود کارهایش را انجام میدهد. چطور میتوانیم انتظار داشته باشیم که از خدمتدهندهای که مانند سابق کار میکند و محصول میفروشد استقبال کند. پس ما ناچاریم پابهپای او حرکت کنیم.
مرکوری از ایده تا اجرا با حمایت بیمه کوثر
ایده اولیه طرح مرکوری از یک استارتآپ آغاز شد و شرکت بیمه کوثر با حمایت از آن، این طرح را به مرحله اجرا درآورده است. حامد کاظمی، مدیرعامل شرکت هرمس شریف که اکنون زیر نظر بیمه کوثر طرح مرکوری را به پیش میبرد، درباره جزئیات بیمه کوتاه مدت بدنه گفت: در این طرح کاربران میتوانند برای یک سفر و مدتی مشخص برای خودرو خود بیمه بدنه بخرند و در طول سفرشان تحتپوشش بیمه باشند. البته مشابه این طرح در بسیاری از کشورها وجود دارد ولی در ایران تا به حال چنین سیستمی نبوده و میتوان گفت مبتنی بر اعتماد است؛ یعنی شرکتهای بیمهای باید به این سیستم اعتماد کنند. وی افزود: موفقترین نمونهای که محصولی مشابه ما تولید کرده، استارتآپی است به نام مترومایل در آمریکا که تقریباً ۸۵ درصد بازار بیمه خودرو این کشور را مال خود کرده است.
کاظمی در ادامه با بیان اینکه شرکت ما توانست در آوردگاهی که بیمه کوثر برگزار کرد، مقام اول را کسب کند، تصریح کرد: بیمه کوثر از اولین شرکتهای بیمهای است که با برگزاری آوردگاهی که در آن بیش از ۵۰ شرکت حضور داشتند و محصولات خود را معرفی کردند، خود را به استارتاپها نزدیک کرد. او ادامه داد: بعد از یک مرحله ده تیم انتخاب شدند و برای ارائه حضوری طرحها به بیمه کوثر آمدند که از میان آنها طرح مرکوری مقام اول را کسب کرد. او همچنین درباره قیمت تمام شده بیمه بدنه در این طرح گفت: ما یک قیمت پایه بیمه داریم که به صورت موقت حساب میشود. فرض کنید بیمه ۷ روزه، اصطلاحاً نرخ پایه است. اما هزینه هر شخص برای این مسیر با توجه به اتومبیل و سابقه رانندگی شخص متفاوت است. قیمتها حدوداً از ۲۵ یا ۲۶ هزار تومان شروع میشود. البته هزینهها کاملا متغیر است و با توجه به سابقه راننده، مسیر، نوع خودرو و ... تغییر میکند.
مرکوری، بیمه هوشمند سفر
بردیا جوادی، رئیس هیات مدیره شرکت هرمس شریف نیز در این باره گفت: مرکوری یک بیمه هوشمند سفر است که بیمههای کوتاهمدت و موقت را برای هر شخص به صورت هوشمندانه و شخصی صادر میکند. ما این ایده را دادیم و خوشبختانه بیمه کوثر از آن پشتیبانی کرد. او در ادامه با اشاره به جزئیات صدور بیمهنامه بدنه خودرو در این اپلیکیشن اظهار کرد: بیمه مرکوری یا بیمه هوشمند سفر یک محصول بیمهای جدید و هوشمند است که متناسب با هر کس و هر مسیری که برای سفر انتخاب میشود، بیمه بدنه خودرو صادر میکند. مثلا اگر من میخواهم در تعطیلات عید به شمال یا جنوب سفر کنم، میتوانم در این اپلیکیشن مبدا و مقصد خود را مشخص کنم. تصویر گواهینامه و کارت ماشین من با دیتایی که از API میگیرد، دریافت میشود و میتواند اطلاعات و سوابق رانندگی و تصادفات مرا پیدا کند. اطلاعات ماشین را هم از اسکن کارت ماشین دریافت میکند. در نهایت با توجه به اطلاعات مسیر، راننده و ماشین، بیمهنامه برای مدت مشخصشده صادر میشود.
جوادی با بیان اینکه برای صدور بیمهنامه، به ارزش ریالی، سال ساخت، مدل و برخی دیگر از اطلاعات خودرو نیاز است که باید به صورت دستی وارد شود، افزود: از طرف دیگر چون تصویر کارت ماشین دریافت میشود، سوابق رانندگی را هم در آن پیاده میکنیم. درمورد اطلاعات مسیر هم، جادهها براساس ضریب سختی و حتی شرایط جوی مورد بررسی میشوند. به عنوان مثال هزینه صدور بیمهنامه بدنه خودرو برای جاده چالوس بالاتر از یک جاده کویری هموار است، چون احتمال بروز حادثه در آن بیشتر است. ما با یک فرمول هوشمند، توانستهایم این ضرایب را که در نرخ بیمه تأثیرگذار است، محاسبه و در اعلام نرخ بیمه خاص هر فرد اعمال کنیم.
تکنولوژی عامل تحول صنعت بیمه
در همین زمینه با محسن رکنی، مدیر پروژه در توسعه اپلیکیشنهای شرکت هرمس شریف نیز گفتوگوی کوتاهی داشتیم. رکنی با بیان اینکه در بخش فنی بیمه بیشترین مشکل ما بحث تقلب است، افزود: این دغدغه بزرگ شرکتهای بیمه است که البته در همه جای دنیا وجود دارد ولی در آنجا ابزارهای جلوگیری پیشرفتهتر است. وی افزود: وقتی شما محصولی را بیمه میکنید اگر محصول آسیب دیده باشد، ضرر کردهاید. بنابراین بخش عمده دغدغه ما، در طراحی و توسعه مرکوری جلوگیری از صحنهسازی بوده است. کوشیدهایم با استفاده از هوش مصنوعی و تکنیکهایی که در روند استاندارد برنامهنویسی وجود دارد و تجربههای خوبی که بخش اتومبیل به ما منتقل کردهاست، جلوی این کار را در بیمه بدنه بگیریم.
رکنی در پایان گفت: متاسفانه طی چند دههای که بیمه فعال و با مردم در ارتباط بوده، نسبت به صنایع دیگر خیلی کم با تکنولوژی ارتباط داشته است. بنابراین صنعت بیمه باید سعی کند در این راستا قدم بردارد که هر چه بیشتر از تکنولوژی روز بهره ببرد، تا به تحولی در این صنعت بینجامد.