خبرایران: در طول یکی دو سال اخیر بحث در مورد موسسات غیرمجاز غیرحرفهای زیاد شده است. موسساتی که باعث تحمیل هزینههای گزاف بر دولت و اقتصاد کشور شدهاند و ورشکستگی آنها از جیب عموم تامین مالی شده است.
به گزارش خبرایران، اما صحبت در مورد این موسسات باعث شد تا به موسسات مجازی که به شیوهای حرفهای و درست مسیر خود را طی کردهاند تا به یک موسسه مالی اعتباری معتبر تبدیل شوند کمتر پرداخته شود، یکی از آنها موسسه اعتباری ملل است که در ۲۵ آذر امسال سی و دومین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت. اکنون این موسسه اعتباری با ارائه خدمات گوناگون در یک رقابت سالم در بازار پول، به دنبال جذب نظر مشریان و رضایت آنهاست.
خدمات ملل
۱- سپردهگیری موسسه ملل هم در قالب قرضالحسنه و هم در قالب سرمایهگذاری کوتاهمدت و بلندمدت انجام میگردد.
۲- ملل در ارائه خدمات الکترونیک که مطمئن همواره یکی از پیشگامان شبکه بانکی کشور بوده است.
۳- صدور انواع کارتهای خرید، کارت اعتباری، کیف پول الکترونیکی نمونههای بارزی از فعالیتهای بانکداری الکترونیکی این موسسه به شمار میرود.
۴- موسسه ملل خود را در ایجاد فرصتهای شغلی مناسب برای رهایی خانوارها از معضل بیکاری جوانان مسئول میداند و نقشه راهی برای این منظور نیز در این موسسه ترسیم شده است.
۵- علاوه بر وجوه ریالی، سپردهگذاران میتوانند وجوه ارزی خود را نیز نزد موسسه ملل سپردهگذاری کنند.
۶- صدور انواع ضمانتهای بانکی و انواع اعتبار اسنادی
انواع سپرده
۱- حسابهای قرض الحسنه: حسابهای قرض الحسنه خود در دو قالب پس انداز و جاری به مشتریان ارائه میشوند. حجم سپردههای قرضالحسنه پسانداز در پایان خردادماه سال گذشته در موسسه ملل بیش از ۵/۱۹۷ میلیارد تومان بوده است.
۲- به صاحبان حساب قرضالحسنه جاری، دسته حواله یا همان دستور پرداخت اعطا میشود. همچنین آنها میتوانند از وام قرض برابر با ضوابط مربوط با اقساط ۱۲ ماهه و کارمزد چهار درصد بهرهمند شوند.
۳- حسابهای سرمایهگذاری: سپردهگذاری سرمایهگذاری از یک ساله تا پنج ساله در موسسه اعتباری ملل موجود است و مشتریان با سبد متنوعی از بستههای سرمایهگذاری مواجه خواهند شد. طبق آخرین آمار منتشر شده، در پایان خرداد سال گذشته، حجم سپردههای سرمایهگذاری کوتاهمدت به نزدیک ۵/۵ هزار میلیارد تومان رسیده بود و حجم سپردههای بلند، بیش از ۸/۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. سپردههای سرمایهگذاری دریافتی از بانکها نیز تا پایان فصل اول سال گذشته بیش از ۳۷۰ میلیارد تومان بوده است.
انواع تسهیلات:
مشترین در موسسه اعتباری ملل ، با تسهیلات مشارکت، مرابحه و قرضالحسنه مواجه هستند. بیشترین حجم تسهیلات اعطایی در این موسسه، تاکنون به مشارکت مدنی اختصاص داشته است. خالص تسهیلات اعطایی تا پایان خرداد ۹۶، حدود هشت هزار میلیارد تومان بوده است.همچنین حدود ۹۲ میلیارد تومان نیز تسهیلات قرضالحسنه توسط موسسه ملل به مشتریان تا پایان فصل بهار ۹۶ ارائه شده بود.
طبق قوانین موسسه، کلیه متقاضیان و سپردهگذاران میتوانند با افتتاح حساب نزد شعب موسسه پس از گذشت حداکثر شش ماه از انواع تسهیلات موسسه در بخشهای خدمات، بازرگانی، مسکن، صنعت و معدن در قالب عقود اسلامی و با رعایت ضوابط و مقررات استفاده کنند. موسسه ملل، امکانی را فراهم کرده تا مشتریان بتوانند بدون معرفی ضامن تسهیلات دریافت کنند.
بر این اساس، بین ۶۰ تا ۹۰ درصد سپردههای سرمایهگذاری انجام شده به صاحب سپرده، به عنوان تسهیلات در قالب عقود اسلامی پرداخت میشود که در این طرح نیازی به معرفی ضامن نخواهد بود و صرفا گواهی سپرده بلندمدت به عنوان وثیقه به موسسه تحویل میشود.
اینترنت بانک:
از جمله خدماتی که در حال حاضر به عنوان خدمات بانکداری الکترونیک در ملل قابل ارائه است، میتوان به همراه بانک، اینترنت بانک مبتنی بر سایت، دستگاههای پوز اشاره کرد. اکنون ملل نیز با بیش از ۳۲۰ شعبه در سراسر کشور و با استفاده از سیستم نوین بانکداری و با ارائه خدمات الکترونیکی به صورت شبانهروزی نسبت به سایر موسسات مشابه، پیشرو محسوب میشود.
خدمات هوشمند:
سه عامل رشد برای استفاده بانکها و موسسات مالی از اینترنت اشیا معرفی میشود، در درجه اول اینکه مشتریان تمایل زیادی به استفاده از ابزارهای متصل به اینترنت از قبیل ابزار پوشیدنی هوشمند، حجم چشم گیر استفاده از پرداخت موبایلی در پایانههای فروش و استفاده از پرداختهای غیرتماسی نظیر NFC پیدا کردهاند.
دومین عامل، در دسترس بودن اشیا متصل به اینترنت از طریق سرمایهگذاریهای گسترده در زیرساختهای جهانی است و سومین عامل نیز رقابت شدیدی است که در صنعت فناوریهای مالی به وجود آمده و بانکها و موسسات مالی تمام تلاش خود را برای پیروی در این فرصتی که اینترنت اشیا پیش روی آنها قرار داده خواهند کرد.