امروز: یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ [2024/11/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 37 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱:۱۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حسن نجفی سولاری خبرداد؛

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اصل مأموریت حاکمیتی ما نیست

ارتباطات، خبرایران : حسن نجفی سولاری رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اصل مأموریت حاکمیتی این مرکز نیست. اولین اقدامی که من در راستای برگزاری این نمایشگاه خواهم کرد کم کردن حساسیت نسبت به آن است.
نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اصل مأموریت حاکمیتی ما نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرایران؛ نشست خبری تشریح برنامه های مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال صح امروز با حضور «حسن نجفی سولاری» رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و «حسین واعظیان » مدیر روابط عمومی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و خبرنگاران در سان کنفرانس این مرکز برگزار شد.

دراین نشست خبری «حسن نجفی سولاری» رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با تاکید بر نقش نداشتن مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بدر رگولاتوری شبکه‌های اجتماعی و در مورد موضع وزارت ارشاد برای مدل فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی براساس فیلترینگ محتوا اظهارداشت: وظیفه فیلترینگ و تصمیم گیری در این زمینه برعهده‌ کمیته‌ تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای است که نماینده وزارت ارشاد در این کمیته، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است.

وی افزود: نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اصل مأموریت حاکمیتی این مرکز نیست. اولین اقدامی که من در راستای برگزاری این نمایشگاه خواهم کرد کم کردن حساسیت نسبت به آن است. با توجه به شرایط صنعت دیجیتال و نبودن بازار مناسب برای این صنعت، نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان یک بازار به‌شمار می‌آمد. ما می‌خواهیم این محل را جایی برای عرض اندام رقابت‌، مهارت‌ و خلاقیت قرار دهیم و شاید یکی از دلایل متوقف کردن برگزاری این نمایشگاه که پیش از حضور من انجام شد ایجاد همین نگاه جدید باشد و گروه‌های متعددی در حال بررسی شرایط برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال هستند و من با توجه به سرفصل‌های برنامه‌ام از اصحاب تولیدکننده و ناشران دیجیتال در این زمینه نظرخواهی کردم که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد.

نجفی سولاری تصریح کرد:برگزاری نمایشگاه‌ها با منابع دولتی مشکل اساسی بسیاری از صنوف است‌ و باید کارگزاری این نمایشگاه را به صاحبان اصلی آن که ناشران و تولیدکنندگان هستند بازگردانیم و صرفا مأموریت دولت، تأمین اصول و سیاست‌های نمایشگاه باشد تا نمایشگاه بتواند به سمت ایجاد خلاقیت، ظهور محصولات نو و کارآفرینی پیش رود که اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم. ضمن اینکه ضرورتا ما جشنواره‌های رسانه‌های دیجیتال را امسال برگزار می کنیم. اقدامات برای برگزاری این جشنواره آغاز شده و از ۱۳ آبان‌ماه فراخوان ارسال آثار در سایت سرآمد قرار گرفته که تا ۲۵ آذرماه نیز مهلت دارد.

وی در مورد همگرایی لازم میان نهادهای موازی این حوزه و جلوگیری از تعدد نمایشگاهی عنوان داشت: ما در شورایعالی فضای مجازی، این موضوع را مطرح کرده‌ایم. تمام ارائه‌کنندگان خدمات ICT در آسیا سالانه یک نمایشگاه در سنگاپور برگزار می کند و حتی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها برای آن‌که از این بازار عقب نمانند به آن مراجعه می‌کنند. بنابراین ما باید توجه داشته باشیم که مزیت‌های رقابتی فراوانی در ایران وجود دارد که در منطقه نیست و ما می‌توانیم با استفاده از این مزیت‌ها و به‌وجود آمدن همگرایی لازم، نمایشگاهی با رویکرد جهانی و قابلیت برند شدن را برگزار کنیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ارشاد خاطرنشان کرد: با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به تفاهم رسیده‌ایم که از سال آینده این دو نمایشگاه با یکدیگر برگزار شوند. همچنین در بخش رسانه‌های برخط نمایشگاه مطبوعات بنا شده است که بخش دیجیتال خبر و خبرگزاری‌های نمایشگاه مطبوعات به کمک ما اداره شود. البته خوشبختانه انتخاب دبیر شورای عالی فضای مجازی که در حال حاضر عضو فاوای وزارت ارشاد نیز است می‌تواند در ایجاد این همگرایی کمک باشد.

وی در مورد درخواست بودجه‌ مرکز رسانه‌های دیجیتال برای سال ۱۳۹۳ ابرازداشت: مرکز رسانه‌های دیجیتال دو مأموریت منفک از یکدیگر برای تأمین هزینه دارد؛ یکی از این هزینه‌ها برای به‌روز کردن اتوماسیون اداری در خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید بگویم سیستم اتوماسیون اداری این وزارتخانه حداقل ۱۵ سال از صداوسیما عقب‌تر است و وضعیت فناوری اطلاعات در این وزارتخانه بسیار ضعیف است.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ارشاد یادآورشد: ۱۳۸۸ مورد شکایت از پیامک‌ها بوده است که در این میان، همراه اول ۸۳ درصد و ایرانسل ۱۷ درصد شکایت داشتند. در محتوا نیز بیشترین حجم و شکایت‌ها به مسابقات پیامکی با  ۴۶ درصد و پس از آن پیامک‌های انبوه ۲۶ درصد از شکایت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

نجفی سولاری خاطرنشان کرد: متاسفانه در وزارت ارشاد کمتر از یک درصد از بودجه به این موضوع اختصاص داده شده است. شرایط هرچقدر سخت‌تر شده به جای این‌که از هزینه‌های دیگر صرف‌ نظر شود از بودجه‌ زیرساخت کم گذاشته شده که البته این به ضرر بقیه‌ صنوف است و حداقل مبلغی که ما تعیین کردیم با بودجه هم‌خوانی نداشت چون به ما اجازه نمی‌دادند بیشتر از سقف مشخص‌شده بودجه تعیین کنیم؛ اما به‌دلیل کارهای نکرده که این مرکز دارد ما حداقل بودجه‌ پیشنهادی که دادیم ۱۰۵میلیارد تومان برای کوتاه‌مدت و میان‌مدت بود. البته بودجه‌ بلندمدت کاملا متفاوت است. من این موضوع را تأکید می‌کنم که مرکز رسانه‌های دیجیتال در سال ۹۲ تقاضای ۲۵میلیارد تومان بودجه کرده بود‌ .

وی ادامه داد: مصوبه‌ نهاد ریاست جمهوری ۱۵میلیارد تومان بودجه و در نهایت، بودجه‌ تخصیص‌یافته به این مرکز حدود چهار میلیارد تومان بود. حالا سوال من این است آیا واقعا در هجمه‌ای که ما در حوزه‌ی رسانه‌های دیجیتال داریم وظایف حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی مصوب‌شده باید ابلاغش به اندازه‌ی قیمت یک بازیکن فوتبال باشد و همچنان درباره‌ حضورمان در نمایشگاه الکامپ به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم که البته بخشی از آن به کمبود بودجه برمی‌گردد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب