خبرایران: روز پنجشنبه ١٢ ارديبهشت ماه پنل نقش دانشگاه ها و مراكز پژوهشي در رونق توليد در بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي نفت تهران برگزار شد.
دكتر جعفر توفيقي رييس پژوهشگاه صنعت نفت و رئيس اين پنل با تاكيد بر اينكه دانشگاه ها و مراكز پژوهشي از نهادهاي تاثيرگذار و كليدي به حساب مي آيند گفت: اين مراكز مي بايست فعاليت ها و برنامه هاي خود را با هدف تحقق شعار رونق توليد كه نقش كليدي در شرايط فعلي كشور دارد بازبيني كنند.
وي ادامه داد: با وجود اينكه دانشگاه ها در اين مسير رزومه هاي قابل قبولي دارند، ولي طبيعتا همزمان با مطرح شدن شعار جديد بايد با تلاش و انرژي بيشتري در جهت تحقق آن حركت نمايند.
توفيقي موضوع رونق توليد را در كنار رونق مصرف دانست و رونق مصرف كالاي ايراني را متضمن ارتقاي كمي و كيفي اين توليدات برشمرد.
میزبان این میز گرد در ادامه بر ضرورت برخورداري كالاي ايراني از شاخص هاي معطوف به بازار رقابت با كالاهاي خارجي تاكيد كرد و در اين زمينه نقش كليدي و موثر دانشگاه ها و مراكز پژوهشي را محوري و مهم دانست .
دکتر توفیقی همچنين افزود: انتظار مي رود در سالي كه به نام رونق توليد نامگذاري شده است دانشگاه ها با حضور بيشتر در محيط هاي صنعتي و انجام فعاليت هاي مشترك با صنعت به كيفيت و كميت توليدات كمك نمايند.
در ادامه این مراسم دکتر علی وطنی ، مشاور علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه همواره علم را برتر از ثروت می دانیم گفت: علمی که ثروت تولید کند از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. در سال 89 صرفا 53 شرکت دانش بنیان در کشور داشته ایم ولی در حال حاضر این تعداد به 6630 شرکت در سراسر کشور رسیده است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد بابت اقتصاد مبتنی بر نفت خام فروشی نگران هستند گفت: ارزش افزوده حاصل از فراورده های نفتی، عین اقتصاد به حساب می آید و ما باید به جای اقتصاد متکّی بر نفت، در مسیر اقتصاد مبتنی بر نفت گام برداریم.
وطنی با بیان اینکه توسعه اقتصاد دانش بنیان بدون پشتوانه علم و فناوری امکان پذیر نمی باشد تصریح کرد: می توان نقش دانشگاه ها را در انستیتو های بالادستی و پایین دستی نفت که با حمایت وزارت نفت شکل گرفته اند و 10 قلم کالای مورد اولویت صنعت نفت را در دستور کار دارند پررنگ دید.
مشاور علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر اینکه تضمین بازار در کنار عرضه و تقاضا و کیفیت محصول، مفاهیم توامان هستند اظهار داشت: هیچ محصولی در بازار توفیق پیدا نمی کند مگر اینکه پشتوانه دانشی داشته باشد و از آن جا که اقتصاد جهان معاصر بر مبنای رقابت شکل گرفته است، اگر شرکتی در این رقابت به دنبال موفقیت است باید از پشتوانه دانشی قوی برخوردار باشد.
ایشان در خاتمه افزود: توسعه فناوری صرفا مترتب بر مباحث فنی و مهندسی نمی باشد و می بایست همه رشته های دانشگاهی مورد نظر نظیر علوم انسانی، اقتصاد و مدیریت را نیز شامل شود و این نکته مهم را نباید فراموش کرد که بزرگترین دغدغه کشور اشتغال است.