امروز: پنج شنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ [2024/11/21]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 39060 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۴:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

تشکیل سازمان صنابع خلاق ایده ای برای رونق کسب و کارهای فرهنگی در کشور

خبرایران: «تشکیل سازمان صنابع خلاق»، ایده ای برای رونق کسب و کارهای فرهنگی در کشور،پذیرش ادبیات کسب و کارهای نوپا و خلاق، هم­افزایی و هماهنگی بین دستگاهی و باورمندی به ظرفیت بخش خصوصی، از الزامات اصلاح و بهسازی رفتار دستگاه های حاکمیتی است.
تشکیل سازمان صنابع خلاق ایده ای برای رونق کسب و کارهای فرهنگی در کشور

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل مرکز فناوری اطلاعات و رسانه­ های دیجیتال، محمدرضا بهمنی رئیس این مرکز  در همایش فرصت‌های تولید محتوا و کسب و کارهای دیجیتال با بیان اینکه وضعیت کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی، برآیند رفتار چهار عامل کلیدی، شامل دستگاه­های حاکمیتی، تولید کنندگان و توسعه دهندگان محتوا، اپراتورها و پلتفرم­ ها و صاحبان سرمایه است، گفت: برای رونق تولید در این عرصه، هر یک از این بازیگران، می­توانند نقش پیش­برنده داشته باشند.  

بهمنی با تحلیل رفتار دستگاه­های حاکمیتی در توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی به سه ضرورت کلیدی در بهبود رفتار بخش حاکمیت در این زمینه اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: پذیرش ادبیات کسب و کارهای نوپا و خلاق، هم­افزایی و هماهنگی بین دستگاهی و باورمندی به ظرفیت بخش خصوصی، از الزامات اصلاح و بهسازی رفتار دستگاه های حاکمیتی است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: به نظرم اکنون وقت آن رسیده است که با همکاری مجلس و دولت، «تشکیل سازمان صنایع خلاق» به صورت ویژه در دستورکار قرار گرفته و در سال رونق تولید عملیاتی شود.

او در تبیین این پیشنهاد افزود: متاسفانه ناهماهنگی­ دستگاه­های حاکمیتی از یک سو و ضعف دانش و ادبیات ناظر به صنایع خلاق و نرم در این دستگاه از سوی دیگر، فرصت کسب و کار پر رونق در حوزه فرهنگ و هنر و عرصه دیجیتال را از فعالان و توسعه دهندگان با انگیزه و جوان این عرصه سلب کرده است. این در حالی است که عقبه افتخار آمیز فرهنگ و هنر کشور و فرصت تحولات فضای مجازی، زمینه بسیار ارزشمندی برای توسعه کسب و کارهای فرهنگی و نرم در عرصه فضای مجازی است. لذا محوریت ­بخشی و اختیاردهی به یک دستگاه جدید که هم ادبیات این بحث را درک کرده و نهادینه کند و هم به ناهماهنگی­ های پایان دهد، به مثابه یک تدبیر حیات بخش برای رونق کسب و کارهای فرهنگی و نرم میتواند عمل کند.

رئیس مرکز رسانه دیجیتال تصریح کرد: فضای کسب و کارهای نوپا در اقتصاد بسیار مهم است اما نیاز نیست که دوگانه ایدئولوژی – اقتصاد مطرح شود و به تبع آن رشد اقتصاد صنابع نرم و خلاق در مقابل مباحث ارزشی قرار داده شود. چراکه مبحث تولید ارزش در حوزه اقتصاد ، مطلب روشن و پذیرفته شده­ای است. البته به این نکته هم باید توجه کرد که ما نیاز داریم به این که از رویکرد تهدیدانگاری مطللق فضای مجازی هم عبور کنیم. امروز و فردا فرصت­ های بی­نظیری به واسطه تحولات فضای در اختیار عرصه فرهنگ و هنر و میراث معنوی کشور قرار گرفته است که با توسعه و ایمن­ سازی زیرساخت­ها از یک سو و ارتقای قدرت انتخاب­گری مردم از سوی دیگر، می­توان از این فرصت­ ها به نفع فرهنگ اسلامی – ایرانی و آینده تمدنی انقلاب، بهره­ برداری کرد.

وی در ادامه تحلیل نقش بازیگران دخیل در رونق تولید کسب و کارهای فرهنگ و هنر در فضای مجازی، بخش خصوصی فعال در حوزه تولید  محتوا و کسب وکار دیجیتال را مورد خطاب قرار داد و گفت: بخش خصوصی نیز باید چند الزام مهم را برای توسعه و رونق تولید محتوا و کسب و کارهای دیجیتال مورد توجه داشته باشند. که از مهمترین آنها به این موارد می­توان اشاره کرد؛ اول این که فعالان و توسعه دهندگان باید نوآوری و خلاقیت در این حوزه را جدی بگیرند. همچنین همانطور که فعالان توانمند می­دانند، باید به بازارهای فراملی توجه شود و برای صادرات محتوا و محصولات فرهنگی و هنری برنامه داشته باشند.

بهمنی تاکید کرد: در کانون توجه قرار دادن ویژگی های فرهنگی کشورمان از مولفه های دیگری است که پلت‌فرمهای کسب و کار دیجیتال باید به آن توجه داشته باشند.

وی اپراتورها و پلتفرم‌های کسب و کار ایرانی را از بازیگران اصلی در تولید محتواهای فرهنگی دانست و گفت: امروز کاملا روشن شده است که اقتصاد پلتفرمی، جایگاه مهمی در آینده اقتصاد کشور خواهند داشت. بنابراین هم گریزی از پذیرش نقش اپراتورها و پلتفرم­ها نیست و هم از سوی دیگر، باید ارزش­مداری و رویکرد فرهنگی در اپراتورها و پلتفرم­ها را به عنوان الزامات توأمان رونق کسب و کارهای محتوامحور و فرهنگی دانست.

بهمنی در پایان ضمن تأکید بر نقش سرمایه­ گذاران و صاحبان منابع مالی در رونق کسب و کارهای خلاق و نرم از آنان و نیز از خیرین و واقفین برای حمایت از صنایع خلاق و نرم در فضای مجازی دعوت کرد و افزود: بی­تردید همکاری و هم ­افزایی صاحبان سرمایه و توسعه ­دهندگان کسب و کارهای دیجیتال نه تنها می‌تواند برای آنها آورده مالی بسیاری خوبی داشته باشد بلکه ارزش افزوده فرهنگی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در پایان سخنان خود گفت: نگاه سیستمی به انسجام و هماهنگی فعالان و توسعه دهندگان محتوا، اپراتورها و پلتفرم­ها، دستگاه­های حاکمیتی و سرمایه­ گذارن و خیرین و ورود متوازن هریک از آنها در حوزه تولید محتوا و کسب و کار دیجیتال می تواند اتفاقات بسیاری خوبی را برای کشورما رقم بزند که منافع آن برای همه آنها خواهد بود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب